דעה: בידוד לא מחייב בדידות – עסקים קטנים בצל המשבר

עסקים קטנים יכולים להתמודד עם המשבר ע"י חונכות אישית וליווי צמוד של מנהל בעל ניסיון רב בניהול

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום
הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

מחקרים רבים מדברים על בדידותו של המנכ"ל, על אחת כמה וכמה גוברת בדידות זו כשמדובר בבעל עסק קטן, וזו מתעצמת בימים אלה, כשמשבר הקורונה מנחית מכת מוות על עסקים רבים.

להיות בעל עסק קטן זה להיות מנכ"ל, שיודע לתכנן קדימה, לבנות אסטרטגיה ולהנהיג את העובדים. ולצד זה, לדעת גם להחליף כובעים ולשלוט בתחומים מגוונים נוספים, אשר בחברה גדולה לכל אחד מהם יש איש מקצוע ייעודי, כמו - כספים, שיווק, יח"צ, משאבי אנוש, פתוח עסקי ומכירות. היות שאצל בעלי עסקים רבים העסק הוא מקור ההכנסה היחידי, הם נדרשים כל הזמן לחשוב איך הם מחזיקים את הראש מעל המים ובמקביל מוכנים לתפוס גלים חדשים לצמיחה.

השילוב בין הצורך הכלכלי הקיומי של בעל העסק, להיותו היחיד שנושא בכלל האחריות לפעילותו, מציבה אותו במקום של בדידות ומביאה ללחץ נפשי המשפיע עליו ולעיתים גם על משפחתו. סיבה התורמת לכך היא שרבים מבעלי העסקים מתקשים לדעת להפריד בין המשאבים הפרטיים והמשאבים של העסק, ולשמור על איזון אישי ומקצועי בחיים. לכל מסד הלחצים המתואר הצטרף לאחרונה וירוס הקורונה והעצים עוד יותר את המשוואה תוך שהוא מייצר חוסר וודאות ומציב בעלי עסקים רבים במצב של להיות או לחדול.

אולם, דווקא מתחושת השוקת השבורה, ישנה הזדמנות להתמודדות עם הבדידות והיא חונכות אישית, מנטורינג. לא עוד יועץ מקצועי, אלא מישהו עם ניסיון רב בניהול המוכן לפעול כאיש אמון לאורך זמן ממושך, במטרה להיות קשוב לבעל העסק, לסייע לו להיות ממוקד במטרות ארוכות טווח ולסייע לו בהתלבטויות בצמתים שונים.

בחברות הגדולות המודל של מנטורינג כבר מוכר ופעיל. מנהלים בכירים חונכים מנהלים זוטרים ומסייעים להם בדרכם הניהולית. מארק צוקרברג מפייסבוק, ולארי פייג' וסרגיי ברין מגוגל, ציינו את המנטורינג שקבלו בתחילת דרכם המקצועית מסטיב ג'ובס ואריק שמידט בהתאמה.

ב"קרן שמש לעידוד יזמים צעירים" לדוגמה, אנו מנהלים מערך של כ-600 מנטורים מתנדבים המגיעים מכלל החברות הגדולות במשק. המנטורים מביאים כלים מתקדמים מהעולם העסקי אל עולם העסקים הקטנים ומסייעים להם לנווט את דרכם ולהרחיב את נקודת המבט שלהם לפתרונות יצירתיים ומגוונים - הם אינם פותרים את הבעיות אלא מדריכים את בעל העסק לבחון את החלופות השונות. כ- 80% מבעלי העסקים שמלווים על ידי מנטור שהוקצה להם על ידי הארגון מקיימים איתו תהליך ארוך טווח שאורך עד שנתיים, וכמעט כולם מצביעים על כך שמדובר בסיוע קריטי מבחינתם, וכי למנטור יש השפעה ישירה על הצמיחה וההישרדות של העסק שלהם.

בניגוד ליועץ, המומחה בתחומו ועוסק בייעוץ נקודתי לפרק זמן קצר, המנטור מלווה את בעל העסק לאורך זמן, מסתכל עליו בעיניים רעננות ויכול לסייע לבעליו לסמן אבני דרך כדי להצעיד אותו אל העתיד.

בעלי עסקים קטנים שישכילו לנצל את ימי המשבר ולאמץ מנטור/ית אשר יוכל להעניק להם נקודת מבט חיצונית ולשמור על כיוונים ויעדים בימים בהם יש ספקות וחששות, יוכלו להרוויח משענת נהדרת שתוכל לעזור להם להתמודד עם ימי הקורונה ואף להעצים את העסק בימים שאחרי המשבר. 

הכותבת היא מנכ"לית קרן שמש מקבוצת עוגן