האם שופרסל הפרה את חוק הגבלת פרסום האלכוהול בפרסומות?

החברה פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה פרסומת לקידום שבוע הבירות, שהציגה אדם צורך אלכוהול - בניגוד למגבלות הקיימות בחוק • שופרסל: "הנושא נמצא בבדיקה, ובמידת הצורך נבצע תיקונים"

שופרסל / צילום: תמר מצפי
שופרסל / צילום: תמר מצפי

האם שופרסל עברה באופן בוטה על חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים? לפני יומיים העלתה שופרסל לדף הפייסבוק שלה פרסומת שנועדה לקדם את שבוע הבירות של החברה. לצורך המהלך הופק סרטון שמח ו"מסיבתי" שמציג כיצד ברוח התקופה עורך בחור צעיר מסיבה רבת-משתתפים - עם עצמו: הוא משוחח בטלפון עם עצמו, ולחדר נכנסת כל פעם דמות בדמותו, לוקחת בקבוק בירה מתוך השולחן העמוס ומצטרפת למסיבה.

הסרטון אולי עומד ברוח המגבלות של תקופת הקורונה, שבה אנשים מתבקשים לא להתאסף, אולם הוא רחוק מלעמוד בחוק הגבלת פרסום אלכוהול, שמגביל באופן ניכר מה מותר להציג בפרסומות למשקאות אלכוהוליים.

ב-2012 אושרו בכנסת המגבלות על פרסום ושיווק אלכוהול, ושינו באופן דרמטי את הפרסום בקטגוריה. החוק אוסר לחלוטין לא רק הצגת סיטואציות של הנאה משתייה אלא גם הצגה של אנשים בתוך הפרסומת, שתייה של המוצר וכדומה. למעשה, נקבעו מספר קריטריונים "יבשים" המותרים לפרסום, כגון שם המוצר, לוגו, שם היצרן, אריזה סגורה, אחוזי אלכוהול, תעודת הכשר, פרסים אם יש, מקום הייצור או הצריכה ומחיר. כל מה שלא נמנה עם הקריטריונים הללו אסור לפרסום ומהווה עבירה על החוק.

כדי לדאוג שהחוק ייושם, הוטלה אחריות אישית על נושאי המשרה בחברות, לרבות קנסות לנושא המשרה ולחברה. האיסורים תקפים לכל המדיות - אם כי כשמדובר בדיגיטל, יש קושי גדול יותר לאכוף את האיסורים, בהיעדר רגולטור מפקח.

הפרסומת של שופרסל היא אולי חציה מוחלטת של הכללים הרגולטוריים שחלים על פרסומות, אך החברה לגמרי לא לבד. במשרדי הפרסום יש האומרים שלא לייחוס כי בשבועות האחרונים, בחסות הצטמקות ההשקעות בפרסום בגלל הקורונה, חלה התרופפות באכיפה של אמצעי המדיה על כל מה שקשור ברגולציה של פרסומות.

"אפשר היה לראות דברים אפילו ברמה לשונית שלא היו עוברים בתקופה רגילה, בעיקר בכל מה שקשור בחסויות שמניעות לפעולה - ולא רק בתחום האלכוהול", אומר בכיר בתעשייה, ומוסיף כי "ייתכן שהפרסומות של שופרסל היא נגררת של החודש האחרון, שבו כולם פרקו כל עול".

משופרסל נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבדיקה, ובמידת הצורך נבצע תיקונים".