קמעונאות | פרשנות

מה גרם לרשתות האופנה לסיים את ההשבתה אחרי יום אחד בלבד?

אחרי שרשתות האופנה חטפו ביקורת וקיבלו רק חלק מדרישותיהן, הן מסיימות את ההשבתה אחרי יום אחד • ההבטחה המעורפלת מהאוצר, הלחץ מהמשכירים ופתיחת הבדיקה של רשות התחרות - מה מכל זה גרם להן לרדת מהעץ?

חנויות סגורות בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

התאגדות רשתות האופנה והמסחר נסוגות מאיומן להשבתת פעילותן לפרק זמן ניכר לאחר יום אחד בלבד של "שביתה" ואי-פתיחת חנויות, וזאת מבלי שהשיגו חלק ניכר מהדרישות שלהן.

לאחר שהרשתות טענו בתוקף כי החזרה לפעילות חלקית בעקבות ההקלות שהמדינה החליטה עליהן לפי שעה אינה כלכלית עבורן - הבטחה מעורפלת מהאוצר, לחץ מהמשכירים ופתיחת בדיקה של רשות התחרות בנוגע להתאגדותן בניסיון להתמודד יחדיו עם חלק מהשלכות משבר הקורונה, הספיקו כדי לגרום להן להחליט על החזרה מיידית של עשרות אלפי עובדים מחל"ת.

במה מדובר? בשבת האחרונה הכריזה התאגדות רשתות האופנה והמסחר על שביתת מחאה עד שימולאו דרישותיהן כפי שהן פורטו במכתב שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, לצד הטענה כי אין להן הצדקה כלכלית לפתוח את החנויות בעת הזו ללא ודאות עסקית, שמשמעותה תמיכה ממשלתית.

השביתה הזו יצאה אתמול (א') לדרך בתרועה רמה, בפתח שבוע עבודה חלקי גם כך בשל יום העצמאות, מבלי שננקב מועד לסיומה. ואולם במהלך ההשבתה הקצרה הרשתות ספגו ביקורת מצד האוצר וכן מצד רשות התחרות, שפתחה בבדיקה בנוגע ל"פיטורים המוניים של עשרות אלפים מעובדי הרשות", עליו הצהירה ההתאגדות של הרשתות.

אז מה היו הדרישות של הרשתות, ולמה מהן ניתן מענה בפועל נכון לשעה זו? ראשית, התאגדות הרשתות דרשה פיצוי מהמדינה של 5%-10% על הפגיעה במכירות לכל עסק שמכירותיו ירדו ב-25%-50% בחודשים מרץ-אפריל לעומת השנה הקודמת. ככל הידוע, לא התקבל בשלב זה מענק פיצוי שכזה. מה שכן הושג, הוא "קרן לערבות מדינה לעסקים גדולים בסכום של 6 מיליארד שקל . מדובר אומנם בסכום נכבד מאוד, אם וככל שמימושו יהיה מלא ואפקטיבי. אבל, המודל המפורט להקצאת המסגרת התקציבית לתכנית הזו טרם פורסם.

דרישה נוספת נגעה למענקי עידוד להחזרת העובדים מחל"ת. בהתאגדות דרשו 10,000 שקל לעובד. בהודעה שפרסמו אתמול ראש הממשלה ושר האוצר בנושא, הוחלט להקצות "תקציב מיוחד של עד 6 מיליארד שקל לשימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק". בחלוקה גסה, אם מתוך 6 מיליארד יחולקו מענקים באופן שווה על היקף של כמיליון עובדים במשק, המענק הממוצע על כל עובד יעמוד על 6,000 שקל, הנמוך ב-40% מהדרישה, בחישוב מקסימלי; וזה עוד לפני שהתנאים למענקים - וההחרגות מהם - ידועים.

בנוסף, התאגדות הרשתות דרשה כי המדינה תגדיל את הערבות בכל מסלולי ההלוואות ל-50%, ותצרף את חברות האשראי והגופים החוץ-בנקאים למעגל המלווים. אומנם המדינה לא הגדילה את חלקה בשיעור המבוקש, אך הבוקר (ב') יצאה בהודעה כי חברות אשראי יתווספו למעגל המלווים לעסקים קטנים ובינוניים (מחזור של עד 400 מיליון שקל) בתנאים הקיימים היום בקרן.

דרישה נוספת של התאגדות הרשתות נגעה לחופשה ללא תשלום - הארכת תקופות היציאה לחל"ת וביטול הדרישה למינימום 30 יום. לא ידוע על הסכמות שהושגו בהקשר זה.

עוד דרישה נגעה לביטול הפטור ממע"מ עד 75 דולר, או כמו שהרשתות מנסחות זאת - "ביטול האפליה הפוטרת מע"מ רק מרכישות המתבצעות מאתרי אי-קומרס בחו"ל". לפי שעה לא ידוע על שום הסכמות בנושא הזה.

אם כן, מדוע כעת רשתות האופנה והמסחר יורדות מהעץ וחוזרות לפעילות? האם מדובר בכך שגם קבוצת הנדל"ן ביג, שהפגינה סולידריות ותמכה ברשתות עם הקלות יוצאות דופן, אותתה אתמול במכתב לשוכרים כי היא איבדה את סבלנותה ודורשת מהן לפתוח? האם הייתה זו מיכל הלפרין מרשות התחרות שהבהירה להן כי הגזימו באיום בפיטורים המוניים ומשותפים?

לא ברור - אך נראה כי בהתאגדות הסתפקו, לפחות כלפי חוץ, בהודעה רשמית שתצהיר על גובה הפיצוי, גם אם המתווה, לוחות הזמנים ויתר הפרטים הנלווים לו עדיין אינם ידועים.