הכנסות גוגל צמחו ב-13%, אך בחברה אומרים: "יש ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום"

חברת אלפאבית, החברה האם של גוגל, הציגה ברבעון הראשון הכנסות של 41.1 מיליארד דולר, אך פספסה את תחזית הרווח • עם זאת, תחזיות האנליסטים עודכנו למטה לאחר פרוץ משבר הקורונה, כדי שיקחו בחשבון גם את השלכות המשבר

מנכ"ל אלפאבית וגוגל, סונדאר פיצ'אי  / רויטרס, Denis Balibouse
מנכ"ל אלפאבית וגוגל, סונדאר פיצ'אי / רויטרס, Denis Balibouse

חברת אלפאבית , החברה האם של גוגל, הציגה ברבעון הראשון הכנסות של 41.1 מיליארד דולר, עלייה של 13% בהשוואה לרבעון המקביל. ההכנסות גבוהות מתחזית האנליסטים שצפו כי הן יעמדו על 40.33 מיליארד דולר.

עם זאת, תחזיות האנליסטים עודכנו למטה לאחר פרוץ משבר הקורונה, כדי שיקחו בחשבון גם את השלכות המשבר. חברת גוגל מתמודדת עם האטה בהכנסות מפרסום בגלל הקפאון או הצמצום בפעילות בתחומים רבים, והפגיעה הכלכלית כתוצאה מהמשבר. אלפאבית פיספסה את תחזית הרווח למניה: הרווח למניה בדילול מלא עמד על 9.87 דולרים, לעומת תחזית האנליסטים לרווח של 10.38 דולר למניה. 

לאחר הדוחות, המניה עולה ב-4% במסחר המאוחר.

הרווח הנקי המתואם (Non-GAAP) ירד ב-18% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב-6.8 מיליארד דולר. סמנכ"לית הכספים של החברה רות פורת ציינה בדוחות כי "החודשיים הראשונים של הרבעון היו חזקים ואז נרשמה האטה משמעותית בהכנסות מפרסום. אנחנו שמים דגש על יעילות, בזמן שאנחנו ממשיכים להשקיע בהזדמנויות ארוכות טווח".

הכנסות יוטיוב מפרסום מהוות 14% מהכנסות גוגל מפרסום, אך הן צומחות בקצב מהיר יותר (33% לעומת 9%) והן הסתכמו ברבעון הראשון ב-4 מיליארד דולר. הכנסות פעילות הענן, גוגל קלאוד, עלו ב-52% והן הסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר. קצב הצמיחה אמנם מהיר אך משתרכת בשוק הזה מאחור אחרי אמזון ומיקרוסופט.

אלפאבית מתבססת כמעט לגמרי על הכנסות גוגל, שעיקר הכנסותיה מגיע מפרסום. לכן למשבר יש השפעה גדולה על פעילות החברה. כך למשל, חברת בוקינג, שמפעילה את אתרים בוקינג.קום, פרייסלין וקייאק הוציאה 4 מיליארד דולר על פרסום בגוגל ב-2019, כך לפי מארק מהאני, אנליסט בבנק ההשקעות RBC. לפי אתר CNBC, מהאני מעריך כי ההוצאות האלו יירדו ל-1-2 מיליארד דולר בשנה הנוכחית.

לפני כשבועיים הודיעה אלפאבית כי תאט את קצב הוצאותיה הכספיות בהמשך השנה, בעקבות משבר הקורונה, בראשן הוצאות גיוס עובדים חדשים, וגם האטה בהשקעה בבניית מרכזי נתונים. "אנו מעריכים מחדש את קצת תוכנית ההשקעה שלנו ל-2020", כתב מנכ"ל אלפאבית סונדאר פיצ'אי במייל ששלח לעובדי החברה והתפרסם ב"בלומברג".

"אנו מאמינים שעכשיו זה הזמן להאט באופן משמעותי העסקת עובדים חדשים, תוך שמירה על מומנטום במספר קטן של אזורים אסטרטגיים בהם המשתמשים נשענים על גוגל עבור תמיכה שוטפת, והיכן שהצמיחה שלנו היא קריטית להצלחה שלהם", כתב פיצ'אי במייל.