תצהירי משפטו של יועץ טראמפ לשעבר חושפים: טענות שישראל השפיעה על הבחירות לנשיאות ב-2016

תצהירים מתוך משפטו של יועצו הקרוב לשעבר של טראמפ פורסמו אתמול בארה"ב • בתצהירים קיימים איזכורים של מדינת ישראל ושל ״ראש ממשלה״, המתארים כיצד ישנה התערבות לא ברורה בהשפעה על ״הפתעת אוקטובר״ במערכת הבחירות בין טראמפ להילרי קלינטון • מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא פגש את סטון או אנשיו לא ברומא ולא בשום מקום אחר"

רוג'ר סטון / צילום: JIM URQUHART, רויטרס
רוג'ר סטון / צילום: JIM URQUHART, רויטרס

עשרות עמודי תצהירים שהוגשו על ידי ה-FBI במסגרת החקירות והמשפט של רוג׳ר סטון פורסמו אתמול בארה״ב, זאת לאחר שמספר כלי תקשורת, ביניהם סוכנות הידיעות AP, עתרו לחשיפת המסמכים.

בתוך תצהירי הסוכנים קיימים איזכורים של מדינת ישראל ושל ״ראש ממשלה״, המתארים כיצד ישנה התערבות לא ברורה בהשפעה על ״הפתעת אוקטובר״ באשר למערכת הבחירות בשנת 2016, בין דונלד טראמפ להילרי קלינטון. הפרטים המלאים בתצהירים מושחרים.

רוג׳ר סטון היה יועצו הקרוב של הנשיא טראמפ, והוא אחד מתוך שישה יועצים שהועמדו לדין בסיום חקירת החוקר המיוחד רוברט מולר, באישומי חקירת מעורבות רוסיה במערכת הבחירות של 2016. סטון הורשע ודינו נגזר בפברואר 2020 לשלוש שנים ושלושה חודשים. הוא טרם החל לרצות את עונשו. מהלך משפטו לווה בציוצים של הנשיא טראמפ, שדרש עונש קל לסטון.

אתמול פורסמו בארה״ב תצהירי סוכני ה-FBI שהוגשו לבית המשפט, כראיות במסגרת משפטו של סטון. מדובר בעשרות עמודים החושפים רשת של קשרים בין סטון לבין מייסד ויקיליקס, ג׳וליאן אסאנג׳, ולמעורבים אחרים בפרשיית השפעת רוסיה על הבחירות בארה״ב בשנת 2016.

בתכתובות מוזכר פעמים רבות המונח ״הפתעת אוקטובר. "הפתעת אוקטובר" הוא אירוע פוליטי שמתרחש במהלך חודש אוקטובר שלפני הבחירות, שמטרתו להשפיע על שיקול הדעת של הבוחרים. מרבית הקמפיינים בארה״ב מנסים לייצר ״הפתעת אוקטובר״ ומשקיעים בכך תכנון ומאמצים במשך חודשים.

כזכור, סטון הורשע בעדות שקר בסיום משפטו אחרי חקירת מולר, אך לא הורשע בעבירה של סיוע לרוסיה להתערב בבחירות בארה״ב. בעוד חלק ניכר מן התצהיר עוסק בקשר שבין סטון ואסאנג׳ במהלך 2017, חלק משמעותי מתאר מאמצים של גורמים נוספים להגיע לפגישות עם (אז) המועמד טראמפ.

אסאנג׳ היה באותה העת נצור בשגרירות אקוודור בלונדון, ובמסגרת ההתכתבויות הפרטיות של השניים - בחשבונות טוויטר וגוגל - סטון כותב לאסאנג׳ שהוא ״יחסל את בית הקלפים״ אם רשויות התביעה בארה״ב ימשיכו לנסות לתפוס אותו. עוד כותב סטון לאסאנג׳,שהוא ״התקווה היחידה שלו״ להשיג חנינה מן הנשיא, אם הוא יוסגר ויועמד לדין בארה״ב.

״אני עושה כל שביכולתי לפנות לרמות הגבוהות ביותר של הממשל״, כתב סטון לאסאנג׳ ביוני 2017, כחצי שנה אחרי שטראמפ הושבע כנשיא ה-45 של ארה״ב. ״הטיפול של הממשל בך ובוויקיליקס הוא שערוריה״, כתב. ״מעריך זאת מאוד״, אסאנג׳ כתב לו בחזרה.

הקשר הישראלי: ״יש להיפגש כדי לקבל החלטה בנוגע למה ואם ישראל מתכננת לעשות באוקטובר 2016״

עוד לפי התצהיר החתום על ידי סוכן ה-FBI אנדרו מיטשל, ואשר הוגש לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון די.סי בתאריך 4 במאי 2018, ה-FBI השיג צו לחיפוש בחשבונות הגוגל של סטון, ושם התגלתה תכתובת בין רוג׳ר סטון לבין ג׳רום קורסי ובה הוזכר הקשר הישראלי. קורסי, באותו הזמן בעל טור המטפח תיאוריות קשר, היה עורך באתר האינטרנט InfoWars (שנודע בטיפוח תיאוריות קשר והפצת שקרים).

חלקים מן התכתובת בין סטון לקורסי מושחרים בתצהיר שהותר לפרסום, אך מוזכר שם ככל הנראה אדם נוסף, על פניו גורם ישראלי בכיר. לפי התצהיר של סוכן ה -FBI:

״בחודש מאי 2016, קורסי נתן את פרטי איש קשר (מושחר) לרוג׳ר סטון. ביולי 2016 איש קשר (מושחר) אמר לסטון כי הוא זקוק לפגישה פרטית עם המועמד דונלד טראמפ. באוגוסט 2016 איש קשר (מושחר) אמר לסטון כי ׳עומדת להיות 'הפתעת אוקטובר׳ וכי ׳טראמפ יפסיד את הבחירות, אלא אם אנחנו נתערב. יש לנו מודיעין קריטי׳. ״

עוד באותו הסעיף בתצהיר של סוכן ה-FBI נכתב: ״סטון כתב הנחיות במייל לג׳רום קורסי ׳לך לראות את אסאנג׳ בשגרירות אקוודור בלונדון והשג ממנו את המיילים המיועדים לפרסום של ויקיליקס'… ב-2 באוגוסט 2016, קורסי כתב מייל חזרה לסטון ׳החבר בשגרירות מתכנן 2 הטלות של פרסומים. אחת, תהיה זמן קצר אחרי שאני אשוב לארה״ב. השניה תהיה באוקטובר. הנזק יהיה עצום….׳

ב20 באוגוסט 2016, קורסי כתב לסטון, כי עליהם להיפגש עם איש קשר (מושחר) כדי לקבל החלטה בנוגע למה ואם ישראל מתכננת לעשות בחודש אוקטובר 2016״.

בחלק נוסף בתצהיר כותב איש קשר (מושחר) מייל לסטון בתאריך 28 ביוני 2016 ״אני חוזר לוושינגטון די.סי אחרי התייעצויות דחופות עם ראש הממשלה ברומא. חייב להיפגש איתך ביום רביעי בערב ועם טראמפ ביום חמישי בניו יורק״.

כאמור, שם איש הקשר מושחר בתצהיר, והמילה ״ראש ממשלה״ לא מציינת במי מדובר. אך יצויין שב-26 ביוני 2016, יום א׳, יצא ראש הממשלה נתניהו לביקור בן כמה ימים ברומא. במהלך הביקור שם נפגש עם מזכיר המדינה (אז) ג׳ון קרי, וב-27 ביוני במהלך מסיבת עיתונאים ברומא, התייחס נתניהו לחתימה עם הסכם פיוס עם טורקיה, עניין שעמד ברקע נסיעתו לפגישה עם קרי ברומא. במהלך שהותו ברומא, נפגש נתניהו עם ראש ממשלה איטליה מתאו רנצי. הוא שב לישראל ביום ב׳ בלילה, 27 ביוני 2016.

״שלום מירושלים, האם יש התקדמות?״

בהמשך התצהיר מתוארת תכתובת באשר לנסיונות לקבוע פגישה בין איש הקשר (המושחר) לבין הנשיא טראמפ. רוג׳ר סטון חולה ונעדר מן הפגישות. חלקן מתבטלות, והוא שולח את איש הקשר שלו ג׳רום קורסי להשתתף בפגישות במלון סט. רג׳יס בניו יורק בפגישה המיועדת לשבוע הראשון של יולי 2016.

לכך מגיב אותו איש הקשר (המושחר) ״אני חייב לפגוש את טראמפ לבד. אחרי היכרות קצרה באמצעות ג׳רי (ג׳רום קורסי)….".

ב-8 ביולי, במייל נוסף, כותב איש הקשר: ״הי רוג׳ר, הצלחת לקבוע מחדש את הפגישה עם טראמפ? ראש הממשלה לוחץ חזק להחלטה מהירה. תודה על העזרה״.

למייל הזה משיב סטון ב-8 ביולי: ״טראמפ לא נמצא בניו יורק פעם נוספת לפני הוועידה (הרפובליקנית -ט״ש). אני עם דלקת ריאות ויתכן שאתאשפז בבית חולים היום. אני אצליח להחזיר את כל זה למסלול, אחרי הוועידה. מצטער על הפיאסקו בשבוע שעבר. בכל מקרה, אינך יכול סתם להביא איש צבא (גנרל זר-ט״ש) איתך, בלי לעדכן אותי. ר׳. ״

"טראמפ בצניחה חופשית, הפתעת אוקטובר מגיעה"

בחלק אחר של התצהיר מתוארת התכתבות מתאריך 9 באוגוסט 2016. איש קשר (מושחר) כותב לסטון:

״רוג׳ר, לפי PM (קיצור מקובל למילה ראש ממשלה), יש לנו אפשרות לנסות פעם אחת נוספת לפני שנתקדם. האם הנך מסוגל לבצע? ההיסטוריה לא תסלח לנו. טראמפ בצניחה חופשית, הפתעת אוקטובר מגיעה!!״

כעבור שלושה ימים, איש קשר (מושחר) כותב לסטון ״רוג׳ר שלום מירושלים, האם יש התקדמות? הוא יובס אלא אם אנחנו נתערב. יש בידינו מודיעין קריטי. המפתח נמצא בידיך. אני אהיה חזרה בארה״ב שבוע הבא. איך דלקת הריאות שלך? תודה״.

למייל הזה סטון השיב: ״אני בסדר. הנושא מסובך. שוקל. ר׳.״

ההתכתבות בין הדמויות הללו נפסקה בשלב הזה ולא חודשה עד 30 באוקטובר 2016, כמה ימים לפני הבחירות בארה״ב.

"הקמפיין של טראמפ גמור, זקוקים להתערבות חיצונית"

במאמר המתפרסם הבוקר באתר ׳פוליטיקו׳ מצוין כי התכתובות נחזות להיות בין סטון לבין ״גורם ישראלי בכיר״, תוך רצון לייצר מעין ׳הפתעת אוקטובר׳, הכוללת ״מידע מזיק המוחזק על ידי ממשלת טורקיה״, כך על פי פוליטיקו. ״סטון ואנשי הקשר שלו נראים כמי שסבורים שהקמפיין של טראמפ גמור וכי הם זקוקים להתערבות חיצונית״ נכתב.

כאמור, רוג׳ר סטון ממתין בימים אלה לתאריך כניסתו לכלא. בשלב זה, הוא אינו עצור או מוחזק על ידי הרשויות, אלא חופשי. הוא עשוי לערער על חומרת העונש. הנשיא טראמפ רמז בעבר כי הוא ישקול הענקת חנינה לסטון. במהלך המשפט התובעים ציינו כי אין בידיהם תמונה מלאה בנוגע למהלכיו של סטון. לדבריהם הוא נסמך על מגוון אפליקציות, חלקן מאפשרות תכתובת סודית, כמו ׳סיגנל׳, ׳ויקר׳. הוא השתמש גם בווטסאפ, ב-DM של טוויטר ובמיילים. סטון אף השתמש באתר ׳קרייג ליסט׳ כדי לבצע התכתבויות פרטיות.

מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא פגש את סטון או אנשיו לא ברומא ולא בשום מקום אחר וכן לא שלח מישהו לפגוש את סטון או את הנשיא דרכו.

"במהלך 2016 כל המגעים עם מסע הבחירות של טראמפ וקלינטון נוהלו באופן רשמי דרך שגריר ישראל בוושינגטון".

משגרירות ישראל בוושינגטון נמסר:

השגריר בוושינגטון מעולם לא פגש את סטון ומגעיו עם הקמפיין של טראמפ נוהלו דרך ג׳ארד קושנר.