האוצר גייס עוד 5 מיליארד דולר משווקים באסיה

אחרי גיוס קודם של 5 מיליארד דולר שכלל אג"ח ל-100 שנה בריבית של 4.5% המדינה שוב מגייסת לטווחים ארוכים ותשלם ריבית שנתית של 3.8% ל-40 שנה • כל המשתתפים בגיוס הנוכחי היו גופים מוסדיים באסיה

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, השלים הנפקה של אג"ח במטבע דולר לממשלת ישראל בשווקים האסייתים. מדובר בהנפקה הציבורית הראשונה של ישראל בשווקים אלו, כאשר עלות הגיוס נמוכה באופן יחסי להנפקות קודמות של המדינה בדולרים. האיגרת הונפקה לטווח של 40 שנה בהיקף של 5 מיליארד דולר בקופון של 3.8%.

בהודעה שפרסם הערב (ד') האוצר נאמר כי "לאור העלייה הצפויה בגירעון הממשלתי כתוצאה ממשבר הקורונה בישראל, החשב הכללי החליט מוקדם יותר היום על ביצוע הנפקת אג"ח של מדינת ישראל בשווקים הבינלאומיים. ההחלטה לביצוע ההנפקה התקבלה לאחר התייעצויות נרחבות שהתקיימו בתקופה האחרונה שהצביעו על ביקושים גוברים מצד משקיעים אסייתים לאג"ח של מדינת ישראל".

באוצר מציינים כי הביקושים להנפקה היו גבוהים ביותר ובסך הכל הסתכמו במעל 10 מיליארד דולר. "ביקושים גבוהים אלו הגיעו ממשקיעים מוסדיים איכותיים רבים ומעידים על האמון הרב שלהם בכלכלת ישראל, בייחוד בשעת משבר עולמי".

הבנקים ששימשו כחתמים בהנפקה היו דויטשה בנק, מריל לינץ' BoA וגולדמן זאקס. 

חזקיהו אמר כי "הנפקת האג"ח המיועדת לציבור המשקיעים האסייתים בפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה ולטווח ארוך של 40 שנה מעידה על אמון המשקיעים הגדולים והאיכותיים בעולם באיתנות כלכלת ישראל, במיוחד על רקע התמודדות המדינה עם משבר הקורונה. ההנפקה הינה עדות לחוזקה הפיננסי של המדינה ולביסוס המדינה בשווקים הבינלאומיים. ההנפקה תהווה נדבך חשוב במימון פעילות הממשלה בתקופה הקרובה".

גיל כהן, סגנו של חזקיהו, מנהל יחידת החוב ומי שניהל את ההנפקה אמר כי "היכולת של מדינת ישראל לבצע הנפקות גדולות בכלל שווקי ההון הבינלאומיים מביאה לידי ביטוי את התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח של גיוון והרחבת בסיס המשקיעים. על רקע התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים הצלחת ההנפקה הינה תוצאה ישירה של חוזקת הכלכלה והקשר השוטף עם המשקיעים ברחבי העולם בשנים האחרונות. ההנפקה מצביעה על אפשרויות המימון המגוונות של המדינה ועל יכולתה לממן את פעילותה".