דופונט שרדה את השפעת הספרדית ותשרוד גם את הקורונה

בתקופה של אי-ודאות, כשמגפת הקורונה מטלטלת את השווקים, הדבר הנכון למשקיעים הוא להיאחז בעץ הכי יציב ביער ולחכות עד יעבור זעם • ענקית האגרוכימיה הוותיקה דופונט, ששרדה בעבר את השפעת הספרדית, היא עץ מהסוג הזה

מפעל כימיקלים של דופונט בלואיזיאנה,ארה"ב / צילום: Jonathan Bachman, רויטרס
מפעל כימיקלים של דופונט בלואיזיאנה,ארה"ב / צילום: Jonathan Bachman, רויטרס

האנתרופולוגית האמריקאית מרגרט מיד (1901-1978) נשאלה באחד מהקורסים שהעבירה לתלמידיה, מה ניתן להחשיב כעדות ראשונה לציוויליזציה: האם מדובר ביצירת כלי חרס? ייצור כלי מלחמה? ביות בעלי חיים? תשובתה של מיד היתה: "עצם ירך שנשברה והתאחתה".

היא סיפרה כי שלד אדם המתוארך לפני 15 אלף שנה, התגלה באזור ארכיאולוגי. מיד הסבירה שגם חיות דואגות לצעירים ולפצועים שבחבורה; אבל, משך הזמן והטיפול הנדרש בתוספת הצורך להגן ולהאכיל את הפצוע שנשברה לו עצם הירך הוא כה ממושך (משך החלמה של כחצי שנה), שאין בעל חיים זולת האדם שמסוגל להקרבה הזו. בקרב בעלי חיים, שבר בעצם הירך משמעותו בהכרח שבעל החיים יגווע למוות.

לכן, טענה מיד, האדם הפך לייצור חברתי והתחיל תהליך של ציוויליזציה, ברגע שהסיר מעליו את החייתית והפנה משאבים לשרידות של בני מינו - שרידות גם של החלשים, הפצועים והזקנים.

15 אלף שנים אחרי שמת אותו אדם, ששרד בזכות הטיפול המסור שקיבלה ירך שבורה שהתאחתה - ובעולם מתקיימים דיונים אודות השאלה "כמה ראוי להקריב כדי לשוב לשגרה". הדיון לא פשוט כלל, שכן הצד השני של המשוואה הוא "ותניא, ארבעה חשובין כמת". מסכת נדרים מציינת כמה מקרים של אדם חי החשוב כמת. הסעיף הראשון שלפיו אדם חי יכול להיחשב כמת הוא עוני. אדם עני הוא אדם שהחברה מתעלמת ממנו, שמתקשה לממש את עצמו ושההערכה העצמית שלו כלפי עצמו נמוכה. עוני, לתפיסת התלמוד, הוא מצב שיש לטפל בו ולפעול בכל דרך אפשרית כדי לצמצם את ממדיו.

שאלת ההשפעה הכלכלית על החיים חשובה לא פחות מהשאלה הבריאותית. אבל אלה הן שאלות פילוסופיות, שקובעי המדיניות יאלצו להכריע בהן - כל אחד במדינתו שלו.

לעניין שאלת היום שאחרי הקורונה, ככל הנראה, תהיה לכך השפעה כלכלית, אבל בעוד שמכירות מוצרי היוקרה ומזון ייחודי יכולים להצטמצם, מוצרי יסוד וחומרי הגלם למוצרי היסוד לא צפויים להיפגע, משום שגם מי שמצבו הכלכלי פחות שפר עליו, צריך לאכול.

דופונט שרדה יותר מ-200 שנה

דופונט היא חברת אגרוכימיה שהוקמה בשנת 1802. ב-2017 התמזגה החברה עם חברת הכימיקלים דאו, ולאחר שנה וחצי בוצעה השבחת ערך והחברה הממוזגת פוצלה לשלוש חברות שונות: דאו כימיקלים, קורטבה ודופונט.

מניית דופונט (סימול DD) נסחרת כיום בשווי שוק של כ-35 מיליארד דולר (לאחר הירידות והתיקון החלקי שבא בעקבות מגפת הקורונה). לאחר הפרדת הפעילויות לשלוש החברות השונות, נותרה דופונט עם תחומי הפעילות הבאים: מזון לבעלי חיים, כימיקלים לטיהור מים, תוספי מזון, גומי, סיבים, קצף פוליאוריטני ובדים לחממות חקלאיות.

תחומי הפעילות שבהם פועלת דופונט יהיו רלוונטיים, ככל הנראה, כבר בשלבים הראשונים של החזרה ההדרגתית לשגרה מהקורונה. העובדה שהחברה קיימת יותר מ-200 שנה ושרדה גם את השפעת הספרדית, היא בפני עצמה נתון של ידע כללי. הנתון המשמעותי למשקיעים הוא שהסיבה בגינה החברה הצליחה לצלוח כמעט כל משבר אפשרי ב-218 השנים האחרונות, היא שמירה על יחס מנוף נמוך ואי הגדלת היקף החוב לרמה שמסכנת את שרידות החברה.

נכון לשנת 2019, לחברה היה הון עצמי בהיקף של כ-41.55 מיליארד דולר ביחס למאזן בהיקף כולל של כ-69.4 מיליארד דולר - משמע יחס הון עצמי למאזן של כ-60%. מדובר ביחס הון עצמי למאזן גבוה, שמשמעותו שהחברה לא ממונפת באופן ניכר.

נכון לסוף 2019, לחברה היה מזומנים ושווה מזומנים בהיקף של כ-1.55 מיליארד דולר, אבל ב-28 באפריל הנפיקה החברה 2 מיליארד דולר באג"ח לתקופה של 3 שנים ובריבית של 2.169% בלבד, למרות העובדה שכמה מדינות בארה"ב נמצאות בסגר חלקי או מלא. המהלך חיזק את יתרות הנזילות של החברה, שאמורות לשמש לפירעון שתי סדרות אג"ח הצפויות להיפרע ב-15 בנובמבר, בהיקף כספי כולל של 2 מיליארד דולר.

לדופונט חוב נטו בהיקף של כ-16.4 מיליארד דולר. ב-2019 עמד ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) של החברה על כ-3.3 מיליארד דולר, והוא מושפע ממחירי הדשנים בעולם. ה-EBITDA השנתי הממוצע שלה בחמש השנים האחרונות עומד על כ-5.5 מיליארד דולר. ניתן להניח שה-EBITDA הממוצע שלה בחמש השנים הבאות יהיה נמוך מהנתון של חמש השנים הקודמות, אבל גם בהינתן ירידה של 30%, עדיין הנתונים יצביעו על יחס חוב נטו ל-EBITDA של 4 לערך.

איגרות החוב של דופונט
 איגרות החוב של דופונט

כיום החברה מדורגת בדירוג חוב בינלאומי BBB פלוס, ובהינתן היחסים הפיננסיים הנוכחיים והצפויים, דירוג האשראי צפוי להישאר בסביבת BBB.

בשבוע הבא (5 במאי) תדווח החברה על התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של השנה, ובהינתן ועד אז המשק האמריקאי יתחיל לחזור בהדרגה לשגרה, פרץ האופטימיות צפוי להשפיע על השווקים בכלל, ועל דופונט בפרט.

מוצריה של דופונט משמשים לייצור מוצרי יסוד, שבהם ימשיך להיעשות שימוש תכוף גם לאחר הקורונה. לא מדובר בענף כלכלי שחזרתו לפעילות בטווח הקרוב מוטלת בספק.

המרווח באיגרת החוב הדולרית הארוכה של דופונט לפדיון ב- 2048 עומד על כ-270 נ"ב מעל לאג"ח מקבילה של ממשלת ארה"ב, והתשואה ניצבת על כ-4%.

מחיר מניית דופונט עומד על כ-48 דולר, לעומת כ-60 דולר בתחילת השנה. מניית דופונט ואיגרות החוב שלה לא נפלו ב-90%, ולא יעלו במאות אחוזים בזמן הקרוב, אבל למי שמחפש תשואה סבירה בסיכון סביר, או מניה שתניב תשואה נאותה בשנים הקרובים, חברת דופונט לפני הדוחות הרבעוניים היא השקעה מעניינת. 

מניית דופונט ירדה 25 מתחילת השנה
 מניית דופונט ירדה 25 מתחילת השנה

הכותב הוא מנכ"ל חברת OXTP INVESTMENTS. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.