עסק ביום | פיצ'ר

"לא ניסיתי לקחת הלוואה. מה זה ייתן לי? אלה עוד ריביות"

מאור ג'רסי, הבעלים של סטודיו Get Wild בגבעת ברנר, מאוכזב מהמדינה ומעביר אימונים אונליין • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מאור ג'רסי, הבעלים של הסטודיו לכושר Get Wild בגבעת ברנר / צילום: אביב קפילוטו
מאור ג'רסי, הבעלים של הסטודיו לכושר Get Wild בגבעת ברנר / צילום: אביב קפילוטו

זמן קצר לפני שהממשלה החליטה לאסור אימוני כושר במרחק שעולה על 100 מטר מהבית, הופסקה פעילותם של המכונים השונים העוסקים בפעילות גופנית. הפגיעה הייתה כפולה; ספורט חיוני לבריאות האדם, ובכך נמנעה מציבור גדול אותה פעילות שהייתה עד לאחרונה מובנת מאליה, וכמובן - בעלי עסקים רבים נותרו ברגע אחד בלא כל פרנסה. אחד מהם הוא מאור ג'רסי, בן 25, שמתפעל מזה חמש שנים סטודיו בגבעת ברנר, ומזה שמונה שנים עוסק באימוני ספורט.

הפעילות של הסטודיו של הופסקה לחלוטין ב-15 במרץ, כאשר גילה באמצעות נאום של ראש הממשלה בטלוויזיה בשעת ערב, שכבר למחרת, יוותר העסק שלו סגור בצו ממשלתי. "עוד לפני שסגרנו, הקורונה הייתה באוויר ואנחנו נפגענו. אנשים נלחצו, והמתאמנים ומחדשי המנוי פחתו. כשהודיעו שצריך לסגור לחלוטין, זה התעצם והחמיר. ההכנסה שלי ירדה לאפס מיד, וההוצאות נותרו; הקפיאו לנו את שכירות חודש אפריל, אבל נצטרך לשלם. ממאי והלאה נשלם כרגיל, גם אם מספר המתאמנים יפחת. יש לנו עוד הוצאות קבועות; ביטוח, פרסום, ספקים. אלה הוצאות של כ-30 אלף שקל לפני שכירות בחודש, וכ-50 אלף כולל שכירות. אני מנסה להקטין את ההוצאות שלי במידת האפשר ולחסוך איפה שאני יכול, ומתבסס כרגע על כסף שחסכתי בצד למקרי חירום".

מה קיבלת מהמדינה?

"מהמדינה לא קיבלתי כלום, אני מאוד מאוכזב מההתנהלות הזו. במשך שנים אנחנו משלמים מסים, אחוז לא קטן מהרווח שלנו הולך למדינה, אבל בסופו של דבר לא עמדתי בקריטריונים המחמירים למענק ולא קיבלתי שום דבר. אלה קריטריונים שהמטרה שלהם היא לא לתת לכולם. הלוואה לא ניסיתי לקחת. מה זה ייתן לי? אלה עוד ריביות. רוב העסקים נמצאים בבור עמוק, והלוואות צריך להחזיר. העדפתי לפתוח חסכנות - לא הייתה לי שום ברירה. זה עדיף על לקחת הלוואה מהבנק. אני פשוט שורף עכשיו כסף, אין לי פתרון קסם.

"בתקשורת זה מוצג כאילו הממשלה עוזרת, אבל זה לא נכון. הרבה אנשים לא מקבלים עזרה מהמדינה. עצמאיים משלמים הון תועפות של כסף לאורך כל השנה, ובחודשיים שאנחנו צריכים את המדינה היא צריכה לבוא לקראתנו, ולא לקטלג וליצור קריטריונים שאי אפשר לעמוד בהם. אני לא אוהב להיות שיפוטי, ואני לוקח בחשבון שיש לממשלה שיקולים בריאותיים וכלכליים. אבל הייתי שמח אם הממשלה הייתה מפעילה שיקול דעת יותר נכון והגיוני, בעיקר כשזה נוגע לעולם הספורט".

אתם עדיין סגורים, בזמן שעסקים אחרים נפתחו.

"החשיבה בארץ על ספורט שגויה. זה מקצוע שהוא חיוני עם סימן קריאה. הוא תורם ברמה הגופנית והנפשית, אנחנו לא פנאי ובידור. למה לפתוח את איקאה ולא סטודיו לכושר שיכול לשמור על מרחק 2 מטר? יש כאן כנראה אינטרסים אחרים של פוליטיקה ושל אנשים שיש להם יותר כוח במשק. אנחנו לא יכולים לחזור לפעול, אבל אפשר למשל למדוד בגדים בחנויות.

"זה עניין בריאותי. אם אנשים לא יעשו ספורט, תהיה עלייה בתחלואה. המשבר הזה הוא גם משבר נפשי. אנשים בבית, לא עושים כלום עם עצמם, נכנסים לדיכאונות ומהמורות נפשיות. ספורט יכול להיות ההצלה שלהם, זה גם מוכח מדעית".

הקורונה גדעה את אפשרות ההתרחבות של הסטודיו. "הייתי אמור לפתוח סניף נוסף ולהשקיע בו את כל החסכונות שלי. אם הייתי עושה את הצעד הזה, הייתי כנראה מתרסק כלכלית באופן טוטאלי. זה לא קרה במקרה. רגע לפני שחתמתי, ראיתי לאן עניין הקורונה הולך, ולא המשכתי את התהליך. בחלומות הגדולים שלי זה עוד יקרה, אבל ממש לא בתקופה הקרובה".

לעת עתה, ג'רסי מצא דרך יצירתית לשמר את קהל הלקוחות ולעבוד. הוא גייס בסכום סמלי חלק מהפרילנסרים שעבדו איתו, והחל לתפעל אימוני כושר בשלט רחוק, דרך אפליקציה. "כשהבנו שאנחנו צריכים להמשיך איכשהו, אז התחלנו עם תוכנית אונליין. האימונים מוקלטים ואפשר לראות אותם ב-VOD אם מפספסים שיעור. כל מאמן קיבל מספר מסוים של מתאמנים, אותם הוא מלווה בתקופה הזו מבחינת תזונה ואימונים, ושומר עליהם קרובים אלינו".

הרווח, עם זאת, לא משמעותי. "הרווח הכספי שלנו מזה הוא מינורי, זה לא מגיע אפילו ל-20% מהמחזור הרגיל. הרווח שלי הוא להחזיר בסוף התקופה את המתאמנים לסטודיו. היה לי חשוב גם למצוא ככה אנשים שלא קשורים לסטודיו ולעזור להם לשמור על אורח חיים בריא. זה גם עזר לנו לשיווק, כי לא מעט אנשים נחשפו לאימוני הלייב שלנו. במובן מסוים, לעולם הכושר ניתנה גם הזדמנות להיחשף לעולם האונליין. אולי אפשר יהיה ליצור מוצר איכותי כך גם להמשך, גם אם יימצאו חיסון למגפה. גם כשהסטודיו יחזור, נמשיך עם תוכניות האונליין. מסתבר שזה מוצר משלים מדהים". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il