משרד הבריאות ממליץ: להותיר את הגנים סגורים

למרות שמוקדם יותר השבוע אושר מתווה החזרה של הכיתות הנמוכות והגנים, ממליץ היום משרד הבריאות אחרת • מחר בשעות הבוקר תתכנס הממשלה במטרה להחליט האם ישובו הילדים למסגרות הלימוד כבר ביום ראשון הקרוב

גן ילדים / צילום: עינת לברון
גן ילדים / צילום: עינת לברון

לאחר שבמהלך השבוע אישרה הממשלה את מתווה החזרה של הכיתות הנמוכות במערכת החינוך וגני הילדים לפעולה, אומר היום גורם במשרד הבריאות כי "אנחנו לא ממליצים לפתוח בשלב הזה את הגנים והפעוטונים, אלא בפעימה הבאה. בשלב זה, זה בסדר לפתוח את בתי הספר בשל הישגים יפים בתמונת התחלואה". מחר בשעות הבוקר תתכנס הממשלה במטרה להחליט האם ישובו הילדים למסגרות הלימוד כבר ביום ראשון הקרוב.

במשרד הבריאות מדגישים כי מתווה החזרה לשגרה צריך להיות מדורג, כך שהפעימה הבאה תתרחש בתוך שבוע או שבועיים, ובמשרד הבריאות מסמנים את ה-15 במאי כתאריך יעד.

התיעדוף יהיה להשבת מסגרות הכיתות הנמוכות והגנים, באופן שיאפשר להורים לחזור לעבודתם. התפיסה של חזרה לשגרה היא תפיסה של לעבוד בקבוצות סגורות, ב"קפסולות". קבוצות שנמצאות כל הזמן ביחד עם צוות קבוע, ושמירה על כללי מרחק, שימוש במסכות ומניעת התקהלויות.

בשיחה שקיים גורם במשרד הבריאות עם כתבים, הוא הסביר כי "גודל הקבוצות לדעתנו צריך להיות בכיתות א'-ג' יכול להיות של עד 15 ילדים, כך שהכיתות יפוצלו ל-2 קבוצות וילמדו בכל יום באופן קבוע. הילדים יהיו פטורים ממסכות במהלך הלימודים וכללי ההיגיינה יישמרו.

"בנוגע לגנים, המלצנו שתהיה הפרדה של 2 קבוצות, גם במשחקים, פעילויות, אכילה, שירותים. ילדים, ככל שהם יותר קטנים, רמת ההדבקה עשויה להיות יותר גבוהה. גם לגבי מעונות היום, המלצנו על קבוצות של 7-8 ילדים עם הפרדה מרבית ביניהם. המתווה דומה לגבי מעונות וגנים. גן יחולק למחצית גן. אם יש 15 ילדים, הקבוצה תחולק לתת קבוצות של 7-8 ילדים. אנחנו מבינים שלא תהיה הפרדה מלאה, אך תהיה הפרדה מרבית".

על השאלה מדוע גודל הקבוצה יעמוד על 15 ילדים ולא 17 למשל, ענה הגורם כי "זו שאלה של ניהול סיכונים. אנחנו חושבים שיש צורך שגודל הקבוצה יהיה קטן ככל הניתן. היינו מעדיפים שהקבוצות יהיו קטנות אף יותר ושתהיה הפרדה הרמטית, אך אנחנו מבינים את האילוצים. יש מסה שממנה כבר נוצרת התקהלות באופן טבעי. בגילאים צעירים, רמת ההקפדה של הילדים הצעירים היא יותר נמוכה. ברוב העולם, נראה שהולכים לקבוצות יותר קטנות.

לגבי החזרתם ללימודים של יתר תלמידי מערכת החינוך, אומר הגורם כי "יש תיעדוף לאומי של השכבות הנמוכות כדי לאפשר את יציאת ההורים לעבודה, עוד נצטרך לחשוב על זה. מבחינתנו צריך לעבוד באופן מדורג. הפעימה הבאה תהיה גנים, או כיתות ד'-ו'".

ההסבר של משרד הבריאות לכך שההחלטה תתקבל שוב בדקה ה-90 מבלי שהמערכת וההורים הספיקו להיערך כיאות, הינו: "אנחנו בעולם רווי אי ודאות ואנחנו רואים איך בעולם מתחבטים בשאלות האלו ומקבלים החלטות טנטטיביות".

במשרד הבריאות מסבירים כי המחקר הנוכחי בעולם מציב סימני שאלה לגבי מידת היותם של ילדים מדבקים ומידת יכולתם להדביק בנגיף. בישראל חלו למעלה מ-1,000 ילדים עד גיל 9, ומעל 300 ילדים עד גיל 19, ובמשרד הבריאות אומרים כי "אנחנו יודעים שילדים הם נדבקים ומדבקים. חלק מזה זה בגלל המבנה של ישראל - האוכלוסייה יותר צעירה, יש משקי בית צפופים. הם כנראה נדבקים פחות ומדבקים כמעט אותו הדבר". בקרוב, יוגש דו"ח מכון גרטנר בנושא, באופן שיאפשר קבלת החלטות מבוססת נתונים ומחקר.