בצל הכאוס הישראלי: כך מתמודדת אירופה עם שאלת החזרה ללימודים

באוסטריה מחזירים רק את הילדים הבוגרים, בספרד ואיטליה לא מחזירים כלל ובגרמניה דחו את ההחלטה • ואיך בכל זאת מתקיימים הלימודים בדנמרק ונורווגיה?

תלמידים בגרמניה שחזרו ללימודים כדי להתכונן למבחני הבגרות / צילום: Rolf Vennenbernd, AP
תלמידים בגרמניה שחזרו ללימודים כדי להתכונן למבחני הבגרות / צילום: Rolf Vennenbernd, AP

השאלה אם ומתי לפתוח את הגנים ובתי הספר מרחפת גם מעל אירופה בימים אלה, בעוד היבשת חוזרת בהדרגה לשגרה חדשה בצל הקורונה, לאחר שהתפרצות המגפה דוכאה בחלק גדול מהמדינות. בניגוד למצב בישראל, אף מדינה אירופית לא הודיעה עד כה על חזרה מתוכננת ללימודים ואז חזרה בה, אך הדיונים בעניין ממשיכים להתנהל, על רקע מחקרים שמציגים את התפקיד שממלאים ילדים ובתי ספר בהתפשטות המחלה מחד והצורך בפתיחת עסקים וחזרה לעבודה מנגד.

שתי מדינות אירופיות - איטליה וספרד - נקטו עמדה ברורה בסוגיה והודיעו כי הלימודים לא יתחדשו בשנת הלימודים הנוכחית עד חופשת הקיץ. הן עידכנו כבר לפני שבועיים כי הלימודים ייפתחו רק בספטמבר 2020. בשתי המדינות הייתה התפרצות הקורונה המשמעותית ביותר באירופה, עם יותר מ-25 אלף קורבנות בכל אחת מהן.

מנגד, דנמרק ונורבגיה היו המדינות הראשונות להשיב את הילדים בגנים ואת תלמידי בתי הספר היסודיים ללימודים, מתוך מטרה להקל על ההורים העובדים בבית או בעבודות חיוניות. הלימודים במדינות אלו מתנהלים במתכונת מיוחדת - בחוץ במדת האפשר, עם רווחים של שני מטר בין תלמידים, עם חובת שטיפת ידיים ואפשרות לבדיקות קורונה בקרב הצוות החינוכי. ילדים למשפחות שבהן יש מקרי קורונה אמורים להישאר בביתם.

שיעור מוזיקה בבית ספר בדנמרק. השיעור מעובר באוויר הפתוח והילדים שומרים על מרחק אחד מהשני / צילום: Ritzau Scanpix/Bo Amstrup, רויטרס
 שיעור מוזיקה בבית ספר בדנמרק. השיעור מעובר באוויר הפתוח והילדים שומרים על מרחק אחד מהשני / צילום: Ritzau Scanpix/Bo Amstrup, רויטרס

באוסטריה מחזירים קודם את התלמידים הבוגרים

אל שתי המדינות הללו תצטרף ביום שני הקרוב אוסטריה, שהפכה היום למדינה האירופית הראשונה שבה הוסרו מרבית המגבלות על החיים הציבוריים. החל מהיום, למשל, מותרת התקהלות של עד עשרה בני אדם במרחב ציבורי או בעבודה, בתנאי שיישמר רווח של מטר ביניהם. בעוד שבועיים יורשו גם מסעדות ובתי קפה להיפתח ומה-29 במאי גם בתי מלון, בריכות רחצה ציבוריות ומתקנים ציבוריים אחרים.

האוסטרים נוקטים גישה הדרגתית בנוגע לפתיחת בתי הספר והגנים. ראשית יחזרו ללימודים ביום שני רק התלמידים הבוגרים - כיתות י"ב או מקביל בלימודים מקצועיים - האמורים לעמוד בפני בחינות סיום השנה. רק שבועיים לאחר מכן, ב-18 במאי, צפויים לשוב ללימודים תלמידים מבתי הספר היסודי ועד לשכבות המבוגרות. הגנים צפויים לשוב לפעילות רק אחרי ה-3 ביוני.

בכל מקרה, הלימודים באוסטריה לא יתנהלו כרגיל. הכיתות חולקו לשתי קבוצות, בתי הספר נדרשו לפתח "קונספט היגייני" שיכלול שרטוט מסלולים שימנעו התערבבות בין התלמידים בהפסקות או בכניסה וביציאה ללימודים, ולהציב עמדות שטיפת ידיים. שולחנות התלמידים יוצבו ברווח של שני מטר לפחות אחד מהשני.

בגרמניה יחליטו עד ה-6 במאי

בגרמניה השכנה נדחה בשלב זה הדיון, ועמו ההכרעה, בשאלה את מי להשיב ללימודים ובאיזו מהירות. הקאנצלרית אנגלה מרקל קיימה אתמול מסיבת עיתונאים שבה הכריזה כי המדינה תגבש מדיניות בעניין זה עד ל-6 במאי, אך אמרה בכל מקרה כי תפעל "בזהירות רבה" בגלל האופי הלא-ידוע של הקורונה ושל דרכי התפשטותה. כמו בישראל, הממשלה עומדת בפני לחץ רב מצד הורים והמגזר העסקי לאפשר את פתיחת מוסדות הלימוד.

נכון לעכשיו שבו לכמה ימי לימודים רק תלמידים העומדים בפני בחינות בגרות, אך מדובר בקבוצה מצומצמת. בנוסף, נפתחו גנים רק לילדיהם של עובדים במקצועות המוגדרים כחיוניים או של אמהות חד-הוריות, והדבר משתנה ממדינת-מחוז אחת לשנייה. הקאנצלרית הודיעה כי החל מהיום ייפתחו לציבור גינות המשחקים לילדים, שהיו חסומות בסרטי סימון עד כה ואסורות לכניסה.

נדנדה חסומה בגרמניה / צילום: Martin Meissner, AP
 נדנדה חסומה בגרמניה / צילום: Martin Meissner, AP

גם הגרמנים עמלים על הכנת תוכנית מקיפה ללימודים בזמני קורונה. הממשלה התחייבה כי הלימודים יימשכו במתכונת מסוימת עד חופשת הקיץ, אולם לא פסלה את האפשרות כי התלמידים יבקרו רק יום אחד בשבוע בבתי הספר.

בצרפת הודיע ראש הממשלה אדואר פיליפ בנאום שהציג את תוכנית היציאה מהמשבר ביום שלישי האחרון כי הלימודים במדינה ישובו בהדרגה לסדרם החל מה-11 במאי, המועד שבו צפויות הקלות בסדר ובהגבלות על החיים הציבוריים. ראשונים לשוב ללימודים יהיו תלמידי בתי הספר היסודיים, והתיכונים כשבוע לאחר מכן, אך רק במקומות בהם לא נרשמו מקרים רבים של קורונה. באזורים אלה הם יישארו סגורים.

פיליפ הבהיר כי הלימודים יתחדשו "תחת מגבלות". בין השאר, מסיכות הגנה יהיו חובה בבתי ספר יסודיים ולא יורשו משחקים משותפים בהפסקות. מסיכות לא יהיו חובה בגנים. יישמר מרווח בטוח בכיתות בין התלמידים והם יעודדו לשטוף ידיים וכן לחטא ציוד משותף באופן תכוף. הכיתות יחולקו כך שיהיו מקסימום 15 תלמידים בכתה. כל המורים והגננות יחויבו ללבוש מסכות הגנה.