מליסרון נגד משרד הבריאות: "מעקב אחר מבקרים בקניונים היא דרישה שאין לה אח ורע במדינות המערב"

מנכ"ל מליסרון, אופיר שריד: "דרישות אלה לא הועלו כלל ביחס למבנים סגורים אחרים שבהם מתקהלים אנשים; לא לגבי חנויות איקאה ולא לגבי מגדלי משרדים ציבוריים או פרטיים" • במשרד הבריאות סירבו להגיב לדברים

אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון / צילום: סיון פרג'
אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון / צילום: סיון פרג'

קבוצת מליסרון , הבעלים של קניוני עופר, תוקפת את מה שהיא מגדירה כ"כוונת משרד הבריאות לחייב קניונים בביצוע מעקב וניטור אחר המבקרים" , לרבות רישום פרטים אישיים ושמירתם, ומגדירה אותה "כפסולה ומקוממת" , וטוענת כי "אין לדרישה כזו אח ורע באף אחת ממדינות המערב" - כך עולה ממכתב חריף עליו חתום מנכ"ל הקבוצה, אופיר שריד, המופנה למשרדי ראש הממשלה, הבריאות, האוצר והכלכלה, אשר הגיע לידי "גלובס" .

מליסרון מצרפת חוות-דעת משפטית מנומקת מאת עו"ד חיים רביה, שאותו היא מגדירה כ"מומחה בעל שם בתחומי משפט וטכנולוגיה והגנת הפרטיות" , לפיה דרישות אלה של משרד הבריאות, להתחקות אחר המבקרים בקניון, "מהוות פגיעה חמורה בזכות הבסיסית של המבקרים לפרטיות", וכי "פגיעה זו לא ניתן 'להכשיר' בהסכמת המבקרים" . עוד לפי חוות-הדעת עליה מתבססת מליסרון, "למשרד הבריאות אין סמכות חוקית לחייב את הקניונים בביצוע הרישומים, "הממשלה אינה מוסמכת 'להכשיר' זאת באמצעות תקנות לשעת חירום".

עוד כותב מנכ"ל הקבוצה, אופיר שריד, אשר נכנס לתפקידו בחודשים האחרונים, כי "ככל שהכנסת תתבקש 'להכשיר' דרישות פולשניות אלה בחקיקה ראשית, יהא עליה לעמוד בתנאי 'פסקת ההגבלה' הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", וכי "בנסיבות העניין אין לראות כיצד ניתן לעמוד בהם".

שריד תוקף כי "דרישות אלה לא הועלו כלל ביחס למבנים סגורים אחרים בהם מתקהלים אנשים. לא לגבי חנויות איקאה ולא לגבי מגדלי משרדים ציבוריים או פרטיים הומי אדם".

עוד הוא טוען במכתבו כי לאור כך מתבקשת המסקנה כי "הצבת דרישות אלה כתנאי לפתיחת הקניונים נועדה אך ורק לשם דחיית פתיחתם, ללא הצדקה אמיתית וכנה", כשהוא טוען: "הגיעה העת לשים קץ להפליית הקניונים לרעה, ולאפשר פתיחה מיידית של הקניונים".

מליסרון שבשליטת ליאורה עופר היא אחת משתי חברות הקניונים הגדולות בישראל. בבעלותה 20 מרכזי מסחר וקניונים בפריסה ארצית, המושכרים לכ-2,350 שוכרים. מליסרון נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 6.7 מיליארד שקל.

במשרד הבריאות סירבו להגיב לדברים.