ההסכם עם המגזר הציבורי נחתם: 800 אלף עובדים חוזרים לעבודה

על פי ההסכם הקיבוצי, המסדיר את העסקת העובדים בתקופת הקורונה, החזרה לעבודה תהיה בהתאם לכללים שקובע התו הסגול, ועובדי הגופים שלא חזרו לעבוד יקבלו שכר השווה ל-67.5% משכר היסוד שלהם

ארנון בר דוד וקובי בר נתן / צילום: דוברות ההסתדרות, רפי קוץ
ארנון בר דוד וקובי בר נתן / צילום: דוברות ההסתדרות, רפי קוץ

800 אלף עובדי המגזר הציבורי חוזרים מחר לעבודה לאחר שאמש בשעת לילה מאוחרת נחתם הסכם קיבוצי חדש המסדיר את העסקתם בתקופת הקורונה. על-פי ההסכם יחזרו העובדים למקומות העבודה בהתאם לכללים שקובע התו הסגול. עובדים בגופים שלא חזרו לעבוד, ובהם רכבת ישראל, בקרת הגבולות, והמצילים, יקבלו שכר השווה ל-67.5% משכר היסוד שלהם, כלומר ללא תוספות בגין שעות נוספות, כוננויות ואחרות. נוסף על כך יקבלו אותם עובדים מקדמה מהמדינה בשיעור 12.5% משכר היסוד, שתוחזר כשהעובדים ישובו לעבודה מלאה.

ההסכם הקיבוצי החדש נחתם בין הממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בחצות הלילה שבין שישי לשבת. הצורך בחתימת ההסכם החדש נוצר לאחר שביום חמישי האחרון פג תוקפו של ההסכם הקודם, שלפיו נשארו 70% מעובדי המגזר הציבורי בבתיהם במתכונת של חופשה בתשלום שבמימונה התחלקו העובדים עם המדינה.

מהאוצר נמסר הערב כי עם תום תקופת ההסכם הקיבוצי, ולאור צמצום המגבלות על המשק, הגיעו הממונה על השכר במשרד האוצר ויו"ר ההסתדרות, בתיאום עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, להסכם חדש שמסדיר את אופן העסקתם של עובדי המגזר הציבורי, החל מיום ראשון ועד לסוף חודש יוני.

באוצר הוסיפו כי במסגרת ההסכם נקבע שהמעסיקים במגזר הציבורי יפעלו להשיב למתכונת עבודה מלאה מספר גבוה ככל הניתן של עובדים המועסקים על-ידיהם, תוך שמירה על בריאותם והקפדה על תנאי "התו הסגול". בתוך כך, ובכפוף למפורט בהסכם, המעסיקים יוכלו לבצע שינויים בסדרי העבודה ובמתכונת ההעסקה, כגון: שינוי שעות העבודה הרגילות, הפרדה בין קבוצות וניוד עובדים.

עובדים שעל אף המאמצים לא ניתן יהיה להעסיקם עקב המגבלות השונות, ישהו ב"חלף חל"ת" בחסות המעסיק ותשולם להם קצבת "חלף אבטלה" על ידו. המעסיק יבצע הפרשות בגין הקצבה לקרנות הפנסיה וההשתלמות לטובת המשך רציפות הזכויות של העובדים.

ההסכם ייכנס לתוקף החל מיום ראשון ה-3 במאי 2020 ובכפוף לאישור תקנות שעת חירום ולהחלטות הממשלה בעניין החלת ה"תו הסגול" על המעסיקים במגזר הציבורי.

הממונה על השכר, קובי בר נתן, אמר בעקבות חתימת ההסכם כי הוא "מייצר מנגנון גמישות הולם למעסיקים במגזר הציבורי. הוא מאפשר להרחיב את השירותים הניתנים לציבור בשל הגדלת מספר העובדים שחוזרים לעבוד. במקביל, הוא נותן מענה לעובדים שלא ניתן להעסיקם. אני מעריך את יו״ר ההסתדרות על הירתמותו לטובת המאמץ המשותף בהגעה להסדר זה."

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד אמר כי "ההסכם הוא שלב משמעותי להשבת השגרה ולהגדלת היקף המענה שמדינת ישראל מעניקה לציבור בימים אלו. דאגנו לחזרה אחראית של העובדים לעבודה סדירה, תוך פריסת רשת ביטחון והבטחת רצף זכויות גם למעט העובדים שבשלב זה עדיין לא יוכלו לחזור לעבודתם. לא נשאיר אף אחד מאחור. אני מודה לממונה על השכר שסייע להסכם לקרום עור וגידים ומחזק את העובדים בברכת בריאות איתנה וחזרה ברוכה לשגרה".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס אמר כי "השלטון המקומי ממשיך לדאוג לעובדיו ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי בהסכם קיבוצי חדש שייתן מענה כולל למצב הקיים. ההסכם חל על העובדים שלא צפויים לשוב למעגל העבודה בקרוב עקב המגבלות הקיימות, ומבטיח את המשך השתכרותם כמעט במלואה.

"עם תום תקופת ההסכם הקיבוצי שנכנס לתוקף עם אישור התקנות לשעת חירום ולאור צמצום המגבלות על המשק, הגיעו הממונה על השכר במשרד האוצר ויו"ר ההסתדרות, בתיאום עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, להסכם חדש שמסדיר את אופן העסקתם של עובדי המגזר הציבורי, החל מיום ראשון (3/5) ועד לסוף חודש יוני. המטרה: הגדלת היקף השירות שניתן לציבור ולאפשר למספר רב של עובדים, ככל הניתן, לחזור לעבודתם תוך הקפדה על הנחיות 'התו הסגול'".