"הקסם האמריקאי ינצח את הקורונה. חברות התעופה פחות"

לראשונה בתולדות תאגיד ההחזקות ברקשייר הת'אוויי, אסיפת בעלי המניות בהובלת וורן באפט הועברה למשקיעים בווידאו • באפט סיפר כי החברה מכרה את כל החזקותיה ב-4 חברות התעופה הגדולות בארה"ב, והסביר איך התאגיד לא מצא עדיין עסקים קורסים לקנות במחיר מציאה

וורן באפט / צילום: ריק ווילקינג, רויטרס
וורן באפט / צילום: ריק ווילקינג, רויטרס

וורן באפט הופיע אתמול (ש') כדרכו על הבמה באודיטוריום פתוח באסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי באומהה שבנברסקה, אך האירוע, "וודסטוק של הקפיטליזם" בכינויו בתקשורת, היה השנה ריק ממשקיעים לרגל המצב. הבשורה שלו הייתה שהכלכלה האמריקאית תתאושש בהתמדה ממגפת הקורונה.

באפט, 88, גורו המשקיעים שמנהל את תשלובת ברקשייר מאז 1965, אמר כי מגוון האפשרויות שיצרה המגפה היה רחב, אך הצטמצם משמעותית בשבועות האחרונים.

הוא אף הרגיע כי כעת נראה פחות סביר שהעולם יחווה את התרחיש הבריאותי והכלכלי הגרוע ביותר שחזו כי יגרום נגיף הקורונה, ובעיקר שהכלכלה האמריקאית תבריא עם הזמן.

"בעבר ניצבנו בפני בעיות קשות יותר, והנס האמריקאי, הקסם האמריקאי, תמיד יצא מנצח", הבטיח בנאומו שהועבר בשידור חי באינטרנט.

למרות האמון שלו ביכולת המשק האמריקאי להתגבר על המכשולים במרוצת הזמן, באפט הוסיף שקשה להעריך את האפקט של אירוע לא צפוי כמו המגפה על השווקים, ושב והדגיש את העיקרון שלו - לא ללוות כספים לצורך השקעות.

"אתם יכולים להמר על אמריקה, אבל תצטרכו להיזהר איך אתם מהמרים, פשוט מפני שהשווקים יכולים לעשות הכול", אמר.

באפט ציין שברקשייר מכרה מניות בכ-6.5 מיליארד דולר באפריל, חלק גדול מכך מניות של חברות תעופה. לברקשייר היו החזקות מהותיות בארבע מחברות התעופה הגדולות בארה"ב: יונייטד, אמריקן, דלתא וסאותווסט - והיא מכרה את כל החזקותיה בכל אחת מהחברות - השקעה שעמדה על היקף של כ-4 מיליארד דולר בדצמבר האחרון. "כשאנחנו מוכרים משהו, אנו מוכרים את כל ההחזקה", הבהיר.

באפט הוסיף שמשבר הקורונה שינה את העסקים באופן דרמטי, ולא באשמת הנהלות החברות. "לעסקי התעופה למשל יש את הבעיה שאם העסקים מתאוששים ב-70% או 80%, המטוסים המיותרים לא נעלמים. העולם השתנה עבור חברות התעופה".

הוא הוסיף כי הוא אישית מייחל לטוס שוב, אם כי "אולי לא בטיסות מסחריות". 

"העולם השתנה עבור חברות התעופה, בצורה שאנחנו עדיין לא יודעים איך היא תשפיע לטווח הארוך. אני מקווה שהמצב ישתפר בצורה נאותה אבל קשה עדיין לדעת איך אזרחי ארצות-הברית ישנו את המנהגים שלהם בטווח הארוך. יש תעשיות שלמות שנפגעו ממשבר הקורונה ועדיין קשה להעריך מה תהיה עוצמת הפגיעה בהן בשנים הקרובות", אמר באפט. 

בברקשייר, הרווחים היו נמוכים יותר במבט כללי, אך העסקים הגדולים ביותר של התאגיד - ביטוח, רכבות ואנרגיה - במצב סביר וימשיכו להניב מזומנים.

"הפעולה המהירה של הפד מנעה עסקאות"

האסיפה השנתית אתמול הייתה ניגוד חריף לאירועים של השנים הקודמות. בימים כתיקונם, אלפי בני אדם נוהרים לאומהה בכל שנה לאסיפה השנתית של בעלי מניות ברקשייר, ממלאים אודיטוריום בן כמעט 20,000 מושבים וגודשים את בתי המלון בעיר. הם נוהגים גם לקנות מוצרים של פורטפוליו החברה - גייקו (ביטוח), פרוט אוף דה לום (חולצות), סוכריות See's ומוצרי ספורט ברוקס, וכמובן להאזין לבאפט ולשותפו הוותיק צ'ארלי מאנגר במשך שעות.

בגלל מגפת הקורונה, רק באפט וגרג אייבל, סגן נשיא ברקשייר לפעילות שאינה ביטוח, נכחו פיזית באסיפה הכללית השנה. הם השיבו לשאלות בעלי מניות שנבחרו על ידי קבוצת עיתונאים שנבחרה על ידי המארגנים.

מאנגר, 91, שלרוב חולק עם באפט את הבמה באירוע השנתי, נעדר הפעם. "צ'ארלי במצב מצוין והוא יחזור בשנה הבאה", הרגיע באפט.

ברקשייר העניקה עזרה כספית בצל מגפת הקורונה רק למעט מחברות תפעול שלה, ובאפט ציין שהמימון מוגבל לטווח הקצר. "אנחנו לא בעסקי סבסוד חברות שיש להן כספים של בעלי מניות", הסביר.

אייבל (Abel) אמר שאף חברה שמצויה במלואה בבעלות ברקשייר לא קיבלה הלוואה מהממשל במסגרת תוכנית השמירה על מקומות העבודה, שמיועדת לעסקים קטנים. כמה חברות בורסאיות החזירו מיליוני דולרים בכספי סיוע פדרליים תחת לחץ ציבורי, אחרי שהקרן הזו, בסך 350 מיליארד דולר, התרוקנה תוך שבועיים (ומאז הורחבה בעוד 350 מיליארד דולר).

אחרי רבעון שבו דיווחה ברקשייר על הפסד חשבונאי של 49.7 מיליארד דולר, אך גם על רווח תפעולי מוגדל ועל 137.3 מיליארד דולר במזומנים, נשאלו כמה שאלות על כך שהחברה לא מבצעת עסקאות גדולות. במשך שנים, באפט קונן על האתגר של מציאת יעד השתלטות שיהיה גדול מספיק כדי להשפיע על השורה התחתונה של ברקשייר, ובו זמנית גם במחיר סביר.

בחודש האחרון המגפה גרמה לקריסת ערך של נכסים מכל הסוגים, ועדיין ברקשייר לא השקיעה בהם.

באפט חזר על המנטרה שהחברה מעוניינת במשהו גדול, אך לא מצאה את ההשקעה המתאימה: "לא ראינו שום דבר אטרקטיבי".

הבעיה לדבריו הייתה הפעולה המהירה של הפדרל ריזרב מול השיתוק של שוקי האשראי במחצית מרץ. ברקשייר קיבלה בשלב מסוים בחודש מרץ פניות מחברות שנזקקו לסיוע, אך הן לא היו במחירים שהתאימו לתאגיד.

כשהפד פעל כה מהר, למעשה חברות רבות שהיו אולי עושות עסקה עם ברקשייר קיבלו פתאום מרווח נשימה, הסביר באפט. 

"לא ביצענו השקעות לאחרונה כי לא ראינו משהו אטרקטיבי מספיק", אמר באפט בנוגע לאי ביצוע רכישת מניות בחודש אפריל. "אנחנו מוכנים לבצע השקעה מאוד משמעותית וזה יכול לקרות מאוד מהר, אבל גם לא לקרות בקרוב". 

בעלי המניות של החברה מחכים כבר תקופה ארוכה שבאפט יבצע השקעה מהותית, במיוחד לאחר הירידות החדות בשווקים. מדד S&P 500 צנח בכ-35% מהשיא ב-19 בפברואר עד לשפל ב-23 במרץ ומאז עלה חזרה בשיעור של יותר ממחצית הנפילה. 

ברקשייר דיווחה אתמול על הפסד שיא נקי בסכום עתק של קרוב ל-50 מיליארד דולר, על רקע מגפת וירוס הקורונה שהפילה את החזקותיה במניות. עם זאת, למרות הפגיעה בעסקים מציגה החברה עלייה ברווח התפעולי.

ההפסד הנקי של ברקשייר ברבעון הראשון עמד על 49.75 מיליארד דולר, או 30,653 דולר למניה, המשקף הפסד של 54.52 מיליארד דולר מהשקעות, בעיקר במניות. ברבעון המקביל ב-2019 הציגה החברה רווח נקי של 21.66 מיליארד דולר, או 13,209 דולר למניה.

הרווח התפעולי ברבעון, שבאפט רואה בו מדד טוב יותר לביצועי החברה, עלה ב-6% ל-5.87 מיליארד דולר, או 3,624 דולר למניה, לעומת 5.56 מיליארד דולר או 3,388 דולר למניה ברבעון המקביל.

כללי החשבונאות מחייבים את ברקשייר לכלול בדוחות הפסדים ורווחים במניות שלא מומשו. הדבר גורם לתנודות ענק בתוצאות נטו של החברה, שבאפט אינן מייחס להן משמעות כלשהי.