כלכלת סין | ניתוח

פסימיות בסין מחזרה לשגרה בשל ביקוש עולמי נמוך למוצרים מהמדינה

המיתון במדינות העולם מקשה על החזרה לשגרה של סין, שהיצוא הוא מרכיב משמעותי מאוד בכלכלה שלה • ארגון הסחר העולמי צופה כי נגיף הקורונה יוריד השנה את הסחר העולמי ב-13% עד 32% - ואלה הן בשורות רעות לסין, שהיא מדינת הסחר מספר 1 בעולם

מפעל הונדה בסין. מפעלי המכוניות במדינה חזרו לעבוד, אבל הביקושים עדיין נמוכים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
מפעל הונדה בסין. מפעלי המכוניות במדינה חזרו לעבוד, אבל הביקושים עדיין נמוכים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

המפעלים בסין מחדשים את הייצור, אבל המיתון העולמי שיצרה מגפת הקורונה גורם ליצרנים להיות פסימיים לגבי הביקוש ליצוא שלהם. המדד הרשמי של מנהלי הרכש (לוגיסטיקה) בחברות היצוא הסיניות ירד באפריל ל-50.8 נקודות, מסרה לשכת הסטטיסטיקה הסינית. במרץ נרשם מדד של 52 נקודות, שהיה התאוששות חזקה ממדד של 35.7 נקודות בפברואר.

המדד, שעוקב אחרי האמון או הביטחון של המגזר היצרני, נשאר חיובי, כלומר מעל 50 נקודות. מתחת ל-50 נקודות המדד מצביע על התכווצות בפעילות. המפעלים אמנם הרחיבו את הייצור, אך המדד נגרר כלפי מטה על ידי הפסימיות בין החברות שקשורות ביצוא ויבוא. חברות יצוא סיניות קטנות יותר כבר רואות ירידה בהזמנות למוצריהן, לפי סקר פרטי נפרד.

נתונים רשמיים אחרים מיום חמישי הראו שכלכלת סין חוזרת לעמוד על רגליה כאשר מגפת הקורונה נבלמה. האינדיקטורים ממגזרי הבנייה והשירותים השתפרו ביחס למרץ. עם זאת, מגמת התעסוקה נשארה מדאיגה.

מדד מנהלי הרכש בחברות הוא הנתון הרשמי הראשון שמתפרסם בסין בכל חודש, והוא קובע את הטון לפיו מודדים האנליסטים את הפעילות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. רכש ולוגיסטיקה הם אינדיקציה מובילה של פעילות עסקית, מפני שמפעלים קונים אספקה לפי הציפיות לביקוש למוצריהם.

אפריל היה החודש בו הרשויות בסין פעלו כדי לאתחל מחדש את הכלכלה אחרי כמעט סגירה מלאה של פעילות צרכנית מסוף ינואר עד סוף מרץ. במדינות אחרות, אפריל היה חודש של סגר - שיצר מפולת בביקוש העולמי, שמאיימת על ההתחלה מחדש בסין.

גם סין וגם ארה"ב רשמו ירידות חדות בתמ"ג שלהן ברבעון הראשון, של 6.8% ו-4.8% בהתאמה משנת 2019, במה שממחיש איך הקורונה הכניסה במהירות את העולם למיתון.

הנתונים האחרונים מסין מעוררים תקווה שהעסקים שפונים לשוק המקומי שלה מתגברים על ההלם הכלכלי הראשוני, כנראה בעזרת מימון משלתי, כולל מגזר הבנייה. מאמצי בייג'ין להעלאת אמון העסקים כוללים הוצאה על תשתיות, הקלת אשראי והורדת מיסים, לצד תכניות לצמצום פשיטות הרגל של עסקים ויחידים, וכן האבטלה.

בעוד שסגירת מגזרי תעשייה, הבידור והחינוך שהחלה בסוף ינואר כבר הסתיימה במידה רבה, הפעילות נשארת מוגבלת בדרכים שיגרמו קשיים לעסקים קטנים ובינוניים. וגם אם התנאים המקומיים מתייצבים, כלכלת סין תלויה במידה גדולה ביצוא, שסובל כעת מהמיתון העולמי וצפוי להיפגע עוד יותר.

ארגון הסחר העולמי צופה שהקורונה יוריד השנה את הסחר העולמי ב-13% עד 32% - ואלה הן בשורות רעות לסין, שהיא מדינת הסחר מספר 1 בעולם.

בהתחשב בכך שסגירת הפעילות בארה"ב, למשל, החלה רק בשלושת השבועות האחרונים של הרבעון הראשון, התמ"ג האמריקני והסיני ברבעון השני צפוי לספוג מכה גדולה יותר.

תת-מדד מנהלי הרכש הממשלתי הסיני שמודד הזמנות חדשות ליצוא ירד באפריל ל-33.5 נקודות מ-46.4 נקודות במרץ, כלומר נכנס עמוק יותר לטריטוריה פסימית. גם הנתונים על תוכניות יבוא לסין היו חלשים. לעומת זאת, תת-מדד הייצור נשאר חיובי באפריל, על 53.7 נקודות.

עסקים פרטיים הפכו לפסימיים באפריל, לפי מדד נפרד של קיישין מדיה וחברת המחקר מרקיט שמתמקד ביצרנים קטנים. המדד הזה ירד באפריל ל-49.4 נקודות מ-5.1 נקודות במרץ.

למרות שהעסקים בסין חזרו לעבוד, צניחה בהזמנות היצוא "פוגעת קשות בהבראה הכלכלית בסין", אמר ז'ונג ז'נגשנג, כלכלן בקבוצת CEBM, שצוטט בהערות לסקר הפרטי. האופטימיות לטווח של 12 חודשים ירדה לשפל של ארבעה חודשים, לפי הסקר.

בסימן למרכזיות של היצוא לתחזית העסקים בסין, מדד מנהלי הרכש במפעלים היה תקוע מתחת ל-50 נקודות במהלך רוב שנת 2019 כאשר מתחי הסחר עם ארה"ב עלו, ואחר כך התאושש לקראת סוף השנה כאשר שני הצדדים חתמו על הפסקת אש.

כריס לאונג, כלכלן ב-DBS, אמר שאמנם רק 18% מהתמ"ג הסיני בשנה שעברה יוחסו ליצוא נטו, ליצוא יש משקל גדול בהרבה באזורים העשירים במדינה, כולל מחוז גואנדונג הסמוך להונג קונג והמחוז סביב שנחאי. "אזור החוף ייפגע קשה במיוחד מקריסת הביקוש החיצוני", הוא אמר.

הנתונים החיוביים יחסית על תוכניות הרכש של חברות בסין מנוגדים למדד התוצר המשולב של ג'יי. פי. מורגן, שאותת על "מפנה חריף לרעה" בהזמנות יצוא במרץ של חברות ייצור ושירותים בכל העולם.

לשכת המסחר האמריקנית בסין דיווחה בשבוע שעבר ש-42% מהמשיבים לסקר חברים שלה דיווחו שהם פועלים כעת כרגיל, ו-67% העריכו שצמיחת עסקיהם תהיה השנה מצומצמת.