שמות בדויים, חשבונות נאמנות ואי-דיווח לאמריקאים: כך עבדה השיטה של בנק הפועלים

"החל משנת 2002 ועד לפחות 2014", כדברי השלטונות האמריקאים, "הבנק, עובדיו, לקוחות אמריקאים וגורמים אחרים רימו את שלטונות המס בארה"ב, מילאו טפסי מס שקריים וביצעו העלמות מס" • איך זה בוצע בפועל?

בנק הפועלים / צילום: דוברות בנק הפועלים
בנק הפועלים / צילום: דוברות בנק הפועלים

"בנק הפועלים  מודה בפשעיו ומחזיר את ההכנסות שקיבל, משלם לארה"ב על אובדן הכנסות המסים ומשלם קנס נכבד" - כך מסר בכיר במשרד המשפטים האמריקאי בהודעה חריפה וקשוחה שפרסמו גורמי הממשל בארה"ב ביחס לקנס האדיר שהושת על הבנק, ושגבוה גם ביחס לקנסות שניתנו לקבוצות בנקאות בינלאומיות גדולות בהרבה. למעשה, הפועלים הודה בעבירות חמורות מאלה שהודו בהן בנק לאומי ובנק מזרחי טפחות, שהגיעו להסדר עם האמריקאים עוד קודם לכן.

לדברי השלטונות בארה"ב, הפועלים ופועלים שווייץ "לא רק שכשלו במניעה, אלא סייעו באופן אקטיבי ללקוחות אמריקאים להקים חשבונות סודיים, להחביא נכסים והכנסות ולהתחמק מתשלומי מס".

החקירה נגד שלושת הבנקים הישראלים הייתה חלק מחקירה מסועפת בהרבה שהממשל האמריקאי החל בה לפי כעשור נגד שורה של בנקים זרים, בחשד שסייעו לאמריקאים להעלים מסים החקירה החלה בעקבות שינוי תפיסתי, שקרה בארה"ב בעקבות משבר 2008.

המעשים של הבנק נעשו בעיקר דרך בנק הפועלים שווייץ, שהודה באשמה בסעיף בעייתי יותר מאלה שיתר הגופים בבנק הפועלים (ובמזרחי טפחות ובלאומי) הודו בהם. כיצד זה קרה? "החל משנת 2002 ועד לפחות 2014", כדברי השלטונות האמריקאים, "הבנק, עובדיו, לקוחות אמריקאים וגורמים אחרים רימו את שלטונות המס בארה"ב, מילאו טפסי מס שקריים וביצעו העלמות מס".

האמריקאים מפרטים שורת אמצעים ומהלכים יצירתיים, בהם "פתיחת ושימוש בחשבונות בנק תחת שמות בדויים, שמות קוד, חשבונות נאמנות וישויות משפטיות זרות".

דרך פעולה אחרת שבה נעשו המעשים כללה פתיחת חשבונות לאמריקאים תוך שימוש במסמכי זיהוי לא אמריקאים. במקביל, הבנק איפשר ללקוחותיו להתחמק מתשלום מס באמצעות אי-דיווח על רווחים והכנסות לרשויות האמריקאיות, וזאת בניגוד להסכמים של הבנק עם שלטונות המס בארה"ב. זה קרה לצד והודות להספקה של שירותים בתשלום לאי-משלוח מידע על החשבונות האסורים לארה"ב והצעת הלוואות "גב לגב" כנגד חשבונות אסורים שכאלה שנוהלו מחוץ לארה"ב - בשווייץ ובישראל, באופן שאיפשר ללקוחות האמריקאים שהעלימו מס להשתמש בכספים האלה גם בתוך ארה"ב.

לכל האמצעים החריגים והבעייתיים האלה נלווה שירות נוסף שסיפק בנק הפועלים ללקוחותיו האמריקאים שהעלימו מסים ושבגינם נקנס עתה, והוא הספקה וקבלה של תשלומים בסכומים של עד 10 אלף דולר, כך שיעברו מתחת לראדר ולא יתגלו.