וול סטריט ננעלה בעליות על רקע התאוששות הנפט: הנאסד"ק זינק 1.2%

הממשל האמריקאי צפוי לצאת בגיוס של 3 מיליארד שקל • ירידות באירופה: הדאקס הגרמני צנח ב-3.6%, הקאק ב-4.2% • ענף התעופה נסחר תחת לחץ לאחר שבאפט חיסל את ההשקעה במניות התעופה האמריקאיות ברבעון החולף

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press
בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

23:00

הירידות שנרשמו בפתיחת המסחר בוול סטריט נמחקו לקראת הנעילה הערב (ב') על רקע ההתאוששות של הנפט מעל ל-20 דולר לחבית, והמדדים סגרו את היום בטריטוריה הירוקה. מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.1%, הנאסד"ק זינק ב-1.2%, ומדד S&P 500 עלה ב-0.4%.

מניו הטכנולוגיה סיפקו רוח גבית לקראת הנעילה. מיקרוסופט ונטפליקס עלו ב-2.4% ו-3% בהתאמה. אמזון ופייסבוק עלו ב-1.3% כ"א. אפל  השיקה הערב אייפד פרו חדש.

משרד האוצר האמריקאי צפוי לגייס 3 מיליארד דולר באג"ח ברבעון השני של 2020. מדובר בגיוס שיא שהממשל האמריקאי מתעתד לבצע.

22:00

המסחר בניו יורק עבר לעליות לאחר הירידות החדות שנרשמו מוקדם יותר. 

משרד האוצר האמריקאי צפוי לגייס 3 מיליארד דולר באג"ח ברבעון השני של 2020.

אמריקן איירליינס משלימה התרסקות של כ-68% מאז פברואר האחרון. הירידות בשווקים נרשמו בין היתר בצל איומי הנשיא טראמפ, אשר שישה חודשים לפני הבחירות בארה"ב, מאיים בהסלמה במלחמת הסחר מול סין.

ארה"ב הודיעה שתשקול צעדי תגמול או הענשה על חוסר השקיפות וההתנהלות של סין בכל הנוגע לפרוץ מגפת הקורונה והתפשטותה בעולם. נשיא ארה"ב אף הצהיר שלארה"ב הוכחות שנגיף הקורונה נוצר במעבדות בעיר וואן. הצהרות אלו מגיעות על רקע הירידה בפופולריות של הנשיא בחלק מסקרי דעת הקהל והדאגה מהמשך גידול חד במספר המובטלים.

החוזים על הנפט ליוני זינקו ב-3.1% לרמה של 20.39 דולרים לחבית.

20:50

החוזים על הזהב למסירה ביוני עלו ב-12.4 דולרים, או 0.7%, ל-1,713.3 דולר לאונקייה.

20:00

מניות התעופה מובילות את הירידות בוול סטריט, שם המדדים מאבדים גובה עם פתיחת שבוע המסחר. הדאו ג'ונס מאבד 0.8%, מדד S&P 500 מאבד 0.5% והנאסד"ק מטפס ב-0.1%.

בהמשך לדבריו של באפט בכנס המשקיעים של ברייקשייר האת'וואי בשבת, לפיהם האורקל מאומהה לא רואה כי העסק חוזר לקדמותו, ולאחר שהמשקיע האגדי חיסל את ההשקעה מחברות התעופה האמריקאיות, מניית אמריקן איירליינס  צונחת ב-10% ומשלימה קריסה של 68% מאז תחילת חודש פברואר האחרון.

18:37

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות בצל הסנטימנט השלילי בשוקי העולם עם פתיחת שבוע המסחר הראשון של חודש מאי. מדד הדאקס הגרמני צנח ב-3.6%, הקאק הצרפתי נפל ב-4.2%, הבורסה במדריד צנחה ב-3.4%, ובורסת סטוקהולם צנחה ב-4.4%.

בוול סטריט המסחר מתנהל בירידות, מלבד הנאסד"ק שעבר לעלייה של 0.6%. מדד S&P 500 צמצם את הירידות וכך גם הדאו ג'ונס שמאבד כעת 0.7%.

מניותיהן של חברות התעופה אמריקן איירלינס , דלתא איירליינס  ויונייטד  מאבדות גובה לאחר שביום שבת האחרון, במסיבת העיתונאים השנתית של ברקשייר האתוואי, אמר וורן באפט כי במהלך הרבעון החולף הוא חיסל את ההשקעה בחברות התעופה בארה"ב שכן הוא לא מזהה בטווח הקצר את חזרתן של חברות התעופה לפעילות כמו בעבר.

16:30

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בטריטוריה האדומה, וזאת בהמשך לירידות שנרשמו בחמישי ובשישי בניו יורק. מדד S&P 500 מאבד 0.9%, הנאסד"ק יורד ב-0.8% ומדד דאו ג'ונס צונח ב-1.2%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-5.5%.

באירופה המדדים מאבדים גובה. הדאקס הגרמני צונח ב-3.8%, הפוטסי הבריטי משיל 0.2% והקאק צונח ב-4.2%.

לדברי מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי, UBS Global Wealth Management: "אנו צופים כי המניות תישארנה תנודתיות כאשר השווקים נאבקים למצוא איזון בין הודעות על הסרת הסגר, נתונים על טיפולים וחיסונים פוטנציאליים, פרסומים כלכליים, חדשות על מהלך המגיפה ושינוי דינמיקה פוליטית".

ביום שבת האחרון במסיבת העיתונאים השנתית של ברקשייר האתוואי, אמר וורן באפט כי במהלך הרבעון החולף הוא חיסל את ההשקעה בחברות התעופה בארה"ב שכן הוא לא מזהה בטווח הקצר את חזרתן של חברות התעופה לפעילות כמו בעבר. "העולם השתנה עבור חברות התעופה. אני לא יודע איך זה השתנה ואני מקווה שזה יתקן את עצמו בצורה מהירה", אמר באפט בפגישת בעלי המניות של ברקשייר שנעשתה לראשונה אי פעם באופן וירטואלי.  מניותיהן של יונייטד איירליינס , דלתא איירליינס  ואמריקן איירליינס  צונחות בכ-12%.

בנוסף, חברת ההחזקות של האורקל מאומהה לא ביצעה רכישות של מניות באפריל, והיא יושבת על מזומן בגובה של 137 מילארד דולר. לגבי התמיכה המאסיבית של הפד בשווקים, אמר באפט: "עושים דברים שאנחנו לא באמת יודעים מה יהיו ההשלכות הסופיות שלהם. באופן כללי זה הדבר הנכון, אבל אני לא חושב שלא יהיו השלכות שיכולות להיות קיצוניות אם דוחקים את הגבול מספיק רחוק". עם זאת, באפט סייג באמרו כי יהיו השלכות קיצוניות גם ללא הצעדים הללו.

ממשל טראמפ מגביר את הטענות שנגיף הקורונה הגיע ממעבדה בווהאן, ובכך הוא מלבה את המתחים בין ארה"ב וסין. שר החוץ מייק פומפאו אמר אתמול (א') שהוא ראה "המון עדויות" לכך שהנגיף שפגע בכל העולם הגיע במקור ממעבדה בעיר הסינית ווחאן, שהיתה מקור המגיפה.

"אני יכול לומר לכם שיש כמות משמעותית של עדויות שזה הגיע מהמעבדה ההיא בווהאן", אמר פומפאו בתוכנית "השבוע" של ABC. הוא לא תיאר את העדויות, ואמר "אני לא יכול לומר לכם את זה".

בזירת הישראליות בוול סטריט, מניות DSPG  וסרגון  יורדות אחרי פרסום דוחות. טבע  תפרסם דוחות ביום חמישי.

 

14:15

נמשכות הירידות בבורסות אירופה. הנפט מסוג ברנט (חוזה ליוני) רושם ירידה של  3.2% רמה של 25.60 דולר לחבית. נפט מסוג WTI צונח ב-5% ל-18.75 דולר לחבית. 

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, יחד עם בניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה מציינים בסקירה שפרסמו היום כי "במבט קדימה, לתקופה הקרובה, מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC + בדגש על רוסיה, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם והשפעותיו על הכלכלה העולמית. בטווח הארוך יותר, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי ישוב ויעלה" .

"הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך, בשל הסגרים הקיימים עדיין בהרבה מדינות. להערכת סוכנות האנרגיה הבינלאומית הביקוש העולמי לנפט יקטן ברבעון הקרוב ב-23 מיליון חביות ביום, זה שקול לצריכת הנפט של ארה"ב וקנדה יחדיו." 

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר תוך ירידות במדדי המניות, על רקע החרפה במתיחות בין ארה"ב לסין.

מחיר אונקיית הזהב מטפס ב-0.8% לרמה של 1,714 דולר, ומנגד הנפט נחלש, ומחיר חוזה WTI ליוני יורד ב-5.5% ל-18.70 דולר לחבית. 

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים כי עונת הדו"חות בארה"ב נמצאת בעיצומה, כאשר יותר ממחצית החברות במדד ה- S&P 500 כבר דיווחו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2020. עד כה, משקפת התמונה הכללית רמה גבוהה של אי ודאות כלכלית שבאה לידי ביטוי במשיכת תחזיות שנתיות של מספר רב של חברות שדיווחו עד כה, בייחוד חברות החסינות לכאורה למשבר הקורונה.

עד היום, 56% מהחברות הכלולות במדד ה-S&P 500 דיווחו על תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2020. מבין 278 החברות שפרסמו, כ-67% מהן דיווחו על הפתעה חיובית בשורת הרווח למניה, כששיעור ההפתעה המצרפי עמד על כ-0.5%. בשורת המכירות, שיעור החברות שהפתיעו לטובה עמד על 63%, ושיעור ההפתעה המצרפי לעומת התחזיות המוקדמות עמד על 1.13%.

"בסך הכל, הצמיחה ברווח המצרפי של החברות שהספיקו לדווח על תוצאותיהן עד כה הינה שלילית ועומדת על כ-8.6%, בעוד הצמיחה המצרפית של המכירות מהסתכמת בכ-1%. במבט קדימה, אנליסטים כעת מאמינים שהירידה ברווח המצרפי למניה ברבעון השני של 2020 תסתכם ב-39.5%, בעוד בשנה כולה הרווח הנקי למניה ירד ב-20.1%", מציינים באופנהיימר. 

06:55

שבוע המסחר העולמי נפתח כשהבורסות המרכזיות באסיה רושמות ירידות חדות וגם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של 0.8%-0.7%. בורסת הונג קונג מובילה את הירידות עם צניחה של 3.8%. זאת, על רקע המתיחות הגואה בין ארה"ב לסין והאיומים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות. 

הנפט רושם ירידות וחוזה מסוג WTI ליוני מאבד מערכו 4.4% לרמה של 18.90 דולר לחבית. הזהב מנגד מטפס בכ-0.5% לרמה של 1,709 דולר לאונקיה. 

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי "ההערכה היא שהתוצר הגלובלי ירד ברבעון הראשון בכ-13% במונחים שנתיים. הירידה בתוצר צפויה אף להתעצם ברבעון השני בו השבתת הפעילות באופן מלא או חלקי צפויה להיות לאורך כל הרבעון. במקביל לירידה בתוצר נרשמת עלייה חדה בשיעורי האבטלה בעולם".

הירידה בקצב ההדבקות ובמספר המתים בעולם מאפשרת למדינות להקל בצעדי הסגר, הערכות הרווחות כמו אלו של קרן המטבע וה-ECB, הן שההתאוששות במחצית השנייה תהיה מהירה. בניגוד למשבר הפיננסי הגדול, הכלכלה העולמית נמצאת תחת מגבלה על צד ההיצע, שמונעת מהתוצר לשוב לקדמותו. קשה למשל לדבר על התאוששות בצורת וי בזמן שאנו יודעים שענפי משק רבים לא יחזרו לפעילות.

עוד מציינים שם כי "שישה חודשים לפני הבחירות בארה"ב, הממשל האמריקני מאיים בהסלמה במלחמת הסחר מול סין. ארה"ב הודיעה שתשקול צעדי תגמול או הענשה על חוסר השקיפות וההתנהלות של סין בכל הנוגע לפרוץ מגפת הקורונה והתפשטותה בעולם. נשיא ארה"ב אף הצהיר שלארה"ב הוכחות שנגיף הקורונה נוצר במעבדות בעיר וואן. הצהרות אלו מגיעות על רקע הירידה בפופולריות של הנשיא בחלק מסקרי דעת הקהל והדאגה מהמשך גידול חד במספר המובטלים".