כניסת חברות כרטיסי האשראי לביטוח: הרגולטורים בעד, הח"כים נגד

ועדת הכספים קיימה דיון בדבר כוונת רשות שוק ההון לאפשר לחברות כרטיסי האשראי להקים סוכנויות ביטוח בבעלותן ובצל הקרב של לשכת סוכני ביטוח נגד כניסתן לתחום • הממונה על רשות התחרות: "אנו צריכים לשקול את טובת המבוטח והצרכן, וטובתו היא הרבה תחרות ומגוון מוצרים"

הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת והממונה על רשות התחרות מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר ותמר מצפי
הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת והממונה על רשות התחרות מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר ותמר מצפי

כניסת חברות כרטיסי האשראי, מקס, וישראכרט, לתחום מכירת ביטוחים לציבור הרחב זוכה לתמיכה מצד הרגולטור האחראי, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון משה ברקת, ועמיתתו מרשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) מיכל הלפרין, אך זוכה להתנגדות אדירה של לשכת סוכני ביטוח שבראשות נשיא הלשכה ליאור רוזנפלד, וחברי כנסת רבים, בהם כאלה שמזוהים עמה.

בחודשים האחרונים הבהירה הממונה על התחרות כי אין בעיה בכניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום מכירת מוצרי ביטוח ולאחר מכן הבהיר הממונה על רשות שוק ההון באילו תנאים הוא יאפשר להן לעשות זאת. ככל הידוע חברת מקס וחברת הביטוח AIG ישראל נמצאות בימים אלה בהליכים מתקדמים לקבלת אישור הרגולטור להקמת סוכנות משותפת. לפי שעה האישור טרם ניתן.

רבים מחברי ועדת הכספים בכנסת, והעומד בראשה, ח"כ עודד פורר, קראו היום לרשות שוק ההון לדחות את כל המהלכים לאישור סוכנויות ביטוח של חברות כרטיסי האשראי, לפחות עד לאחר שתקום ממשלה. כך נאמר בדיון שערכה ועדת הכספים הזמנית בכנסת בעניין זה, שנעשה בצל לחצי לשכת סוכני ביטוח שמעוניינת למנוע את כניסת המתחרים החזקים החדשים לשוק ושבוצע לאחר שהממונה ברקת כתב מכתב חריף בנושא ובו הבהיר ליו"ר הוועדה פורר כי הסמכות לאשר את הקמת סוכנויות הביטוח חברות כרטיסי האשראי היא בידיו בלבד.

"הדיון נעשה בדחיפות, למרות שזו סמכותו של הממונה ברקת", אמר היום פורר כשרבים מחברי הוועדה ביקשו מרשות שוק ההון לדחות את החלטתה בנושא, "במיוחד בתקופה הזו" כש"זה הזמן לדאוג רק לעסקים קטנים", לדברי ח"כים שונים. ח"כ פורר עצמו אף אמר כי "אני מבקש לחכות. זה שינוי מז'ורי וכדאי לחכות, דחה אותו לאחרי הקמת ממשלה, ולא בעת משבר הקורונה". עוד אמר פורר כי "כדאי שהתחרות תהיה הוגנת - מדינת ישראל מתוך דחף לתחרות יצרה פה תחרות לא הוגנת בתחומים רבים".

ואולם, נראה כי העמדה של רבים מהח"כים בוועדה לא הטתה את דעתו של הממונה שציין במכתב ששלח אמש ליו"ר הוועדה כי "הגברת התחרות, בפרט תוך הוספת סוכנים אובייקטיבים, תשרת בצורה ניכרת את טובת הציבור". הבוקר הוא אמר בוועדה כי "לציבור מגיע שיגבירו את התחרות, וזה גם יתבטא בעמלות ובמידע... לא ניתן לעצור את הקידמה. אנו רואים בדבר הזה הרחבה של הטכנולוגיה ושל הביטוחים הישירים. בסופו של דבר חברות כרטיסי האשראי מכניסות עוד עניין ועוד תיווך בשוק. יש חשיבות רבה להרחיב את ההפצה. אנו חושבים על שני הצדדים במשוואה, ובצורה מאוד מאוזנת. הכוונה שלנו לתת לחברות כרטיסי האשראי להיכנס למוצרים פשוטים כגון ביטוח כללי ומוצרי נישה שיש להגביר בהם את הידע ולא במוצרים לא מורכבים, כגון בריאות וחיסכון ארוך טווח - יש יתרון לסוכנים ובשלב זה הם לא ייכנסו לתחומים אלה".

עוד אמר ברקת כי "לומר שמה שאנו עושים הוא מחטף זה דבר שערורייתי. אנו מטפלים בזה מאז ינואר 2019", תוך שהוסיף כי לשכת סוכני ביטוח "מרחה" את הנושא והיא עצמה התחמקה ממפגשים עמו, ואמר כי "הכנסת עצמה אישרה לבנקים להיכנס לתחום הפצה אובייקטיבית של מוצרים פנסיוניים". עוד אמר הממונה כי "נמליץ על מעבר לסוכן אובייקטיבי - בואו נעשה את זה לטובת עם ישראל. מה שיבוא זה יותר תחרות והורדת עמלות. אני מסכים שצריך להיזהר שהמידע שיושב אצל חברות כרטיסי האשראי לא ישמש אף יצרן".

בדיון השתתפה גם הממונה על רשות התחרות מיכל הלפרין, שברקת ביקש שתוזמן לוועדה גם לאחר שכבר נתנה חוות דעת מקצועית כי אין בעיה בהתרת מכירת מוצרי ביטוח על ידי חברות כרטיסי האשראי. "בכל שנותיי ברשות לא פגשתי גילדה וקבוצת כוח ששמחה שפותחים את השוק שלה לתחרות. כשזה קורה הם יוצאים למאבק וזה מייצר תרעומת, וזה לא שונה הפעם", אמרה הלפרין.

הממונה על התחרות הוסיפה כי "בסוף אנו צריכים לשקול את טובת המבוטח והצרכן, וטובתו היא הרבה תחרות ומגוון מוצרים. אם סוכני הביטוח בטוחים במוצר ובשירות שלהם אדרבא, שיציעו זאת ואחרים ייכשלו. אין שום סיבה למנוע מחברות כרטיסי האשראי, אם יש להן יתרון עבור הצרכן והלקוח לעשות במידע שימוש, לעשות בו שימוש. אני חושבת שהמידע הזה צריך להיות פתוח לכולם - אנו מקדמים בימים אלה בנקאות פתוחה וזה יעמיד את סוכני הביטוח בשורה אחת. הדבר הזה יועיל לצרכן ואנו מאוד בעד להכניס ולאפשר לעוד גורמים להיכנס ולמכור ביטוח".

בדיון התארח גם נשיא לשכת סוכני ביטוח, ליאור רוזנפלד, שאמר כי "מי מונע מהציבור לפדות את קרנות הפנסיה שלו, עובדי האוצר, עובדי רשות התחרות? סוכני הביטוח. אומר ברקת כי יאפשר לחברות כרטיסי האשראי למכור ביטוחים פשוטים - מה זה אומר מוצר ביטוח פשוט? סוכני הביטוח הם עסקים קטנים בישראל, וזה הזמן תחת הקורונה, כשסוכני הביטוח כורעים תחת הנטל, להכניס את הדחפורים הגדולים האלה, בדמות חברות כרטיסי האשראי, כדי שיתחרו בסוכני הביטוח הקטנים? איפה הרגישות והאמפתיה?".

עוד אמר נשיא לשכת סוכני ביטוח כי חברות כרטיסי האשראי מגיעות עם מידע שאין לאחרים, דבר שייתן להם עוצמה. רוזנפלד סיפר כי נפגש עם ראש הממשלה והעלה בפניו את הנושא.

בין הח"כים שדיברו בנושא נכלל ח"כ מיקי זוהר שאמר כי "אם תקום ממשלה אז לא יהיה מצב שחברות כרטיסי האשראי ישווקו ביטוח. את כל כוחי אפעיל כדי שזה לא יקרה. זו החלטה אולי הכי שערורייתית. ההחלטה הזו אומרת שייפתחו עוד מאה אלף סוכנויות ביטוח בישראל, כי לחברות כרטיסי האשראי יש יכולת להגיע לכל לקוח ולקוח ולמכור לו פוליסה". זוהר מזוהה מאוד עם לשכת סוכני ביטוח ועם האינטרסים שראשיה מקדמים. מנגד, ח"כית אורית פרקש הכהן שהייתה בעבר רגולטורית בעצמה, העירה על הצורך בתחרות וחיזקה את האמירה שאין קבוצת כח שלא נרתעת משינוי במצבה.

בישיבה השתתף גם נציג מטעם ישראכרט, המשנה למנכ"ל אורי אלון, שאמר כי "חלק ניכר מסוכני הביטוח עובדים בסוכנויות של חברות הביטוח, ואנו גם גופים מפוקחים ונעבוד על פי ההוראות ונתחרה בשירות טוב. התחרות תסייע לצרכנים ולא צריך להסתכל על הסוכנים אלא על מיליוני האזרחים. השוק סטגנטי ורק כשנכנסו חברות חדשות נהייתה תחרות".