עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו צריכים להוכיח למדינה שאנחנו לא עובדים עליה. זה מעליב"

אריאל גליקסון, הבעלים של "גליקסון השכרת ציוד צילום", לא יודע מתי יקלוט מחדש את העובדים • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אריאל גליקסון, הבעלים של "גליקסון השכרת ציוד צילום" / צילום: יוני זלובין
אריאל גליקסון, הבעלים של "גליקסון השכרת ציוד צילום" / צילום: יוני זלובין

"על תנאי תשלום של פלוס 90 ו-120שמעתם? זה אומר שאקבל את התשלום על שירות שסיפקתי בינואר-פברואר, רק באפריל או במאי". המתמטיקה של אריאל גליקסון, בעל עסק להשכרת ציוד צילום בתל אביב, פשוטה ומוכרת לכל פרילנסר ועצמאי. עבודה מתבצעת בחודש מסוים, והתשלום מגיע באיחור של מספר חודשים. כאשר גליקסון ניסה לקבל את המענק לעסקים עליו הכריזה המדינה, הוא הופתע לגלות שהוא אינו זכאי לדבר.

"המדינה אמורה להבין בזה, הם לא משלמים על שום דבר מידית, הכול אצלה בשוטף פלוס", הוא אומר. "לומר שהיו לי הכנסות במרץ-אפריל זו פשוט היתממות. בגלל שטות ביורוקרטית, אני לא אקבל מענק. הקריטריון של המדינה למענקים דורש להראות שהמחזור של העסק ירד ב-25%, אבל היא מסתכלת על חשבוניות של מרץ ואפריל שמתייחסות לעבודות בדצמבר. רק בעוד חודשיים יראו במחזור שלנו שההכנסות ירדו ב-80%. אנחנו עבדנו מאוד קשה עד המשבר. הכול הפסיק מ-100 ל-0 באמצע מרץ. כמוני, יש המון עסקים".

אפשר היה לקבוע קריטריון אחר?

"היו יכולים להסתכל על מאי-יוני, ולא על מרץ-אפריל או על מתי ביצענו את העבודה, ולא מתי התבצע התשלום. אבל כאן, אתה קודם כל צריך להוכיח שאתה לא רמאי. אני לא מרמה את המדינה, אני משלם סכומים אסטרונומיים של מסים שנים. המדינה שותפה איתי בעסק כשזה נוגע לרווחים. ביום שצריך אותה, אנחנו צריכים להוכיח שאנחנו לא עובדים עליה. באירופה ובארה"ב חושדים פחות בעסקים, והזרימו כסף מהר.

"זה מכעיס, זה מעליב. כל השנים אני משלם סכומי מסים אסטרונומיים. אתה מצפה שכשקורה דבר כזה, תקבל משהו. אני מנהל עסק 15 שנה ואני אסתדר, בכל השנים האלו התנהלתי נכון. אבל זה עניין של הרגשה - למה שכירים שלי יכולים לקבל דמי אבטלה אבל אני לא? מצפים מבעלי העסקים שיחזירו את העובדים מחל"ת, איך אנחנו אמורים לעשות את זה כשההכנסות ירדו ואנחנו לא מקבלים שום דבר מהמדינה? אנחנו צריכים לשמור על עצמנו ולהוציא כרגע את המינימום. אני עושה עכשיו עבודה של עשרה אנשים לבד, וכל עוד אני יכול להסתדר לבד, אני אעשה את זה. לא אקח על עצמי עוד הוצאות. אם המדינה הייתה מזרימה כסף כמו שקורה בעולם, היה יותר קל להחזיר עובדים. אבל כשהיא עושה כל מיני טריקים כדי לא לשלם לנו, אנחנו צריכים למצוא דרכים למזער הוצאות".

רגע לפני שמשבר הקורונה החל, גליקסון העביר את העסק שלו, שפועל מזה 15 שנה בתל אביב למבנה חדש, גדול יותר. מי היה יכול לנחש שהמשבר הגדול בדרך? "השקענו 250 אלף שקל בשיפוץ, והשכירות של העסק עלתה מאוד. בסוף 2019 גם קנינו כמות גדולה של ציוד חדש - מצלמות מאוד יקרות. עכשיו אני מוצא את עצמי במקום מאוד גדול ויפה ומשופץ - לגמרי לבד. באמצע מרץ הוצאתי את כל העובדים לחל"ת, כשראינו את יומן ההזמנות מתרוקן. ירדנו מ-100 ל-0 בתוך יומיים. באותו שבוע, פשוט סגרתי את העסק. סגרתי את המקום כאילו שאני לא חוזר לפה. לא ידעתי מתי נוכל בכלל לחזור".

איך זה מתבטא בהכנסות ובהוצאות של העסק?

"מאמצע מרץ ועד היום, ההכנסות ירדו ב-80%. עצרתי כל ההוצאה שיכולתי, אבל עדיין יש לי שכר דירה, ארנונה, ביטוח של העסק והציוד, רואה חשבון, הלוואות שאני מחזיר כל חודש. אני ממשיך להוציא כ-50 אלף שקל בחודש, גם אם אני לא עובד דקה אחת".

ניסית לקחת הלוואה בערבות מדינה?

"הלוואות צריך להחזיר. אני מעדיף להשתמש בחסכונות שלי מאשר בהלוואות. הבנק לא נותן הלוואה בחינם. בכל זאת, מילאתי באתר של משרד האוצר את הפרטים. הבנק יצר איתי קשר וביקש שורה ארוכה של טפסים. לא המשכתי מהנקודה הזו. בסופו של דבר, זו החלטה של הבנק. זה לא שונה מזה שהייתי מבקש הלוואה מהבנק לפני חודשיים. המדינה לא פקטור בעניין הזה. הם נותנים ערבות של 15% בלבד מהסכום".

החזרה לשגרה מזרימה חמצן לעסק?

"אני לא רואה שינוי דרמטי. אנחנו לא חנות שאדם מהרחוב נכנס אליה ומשכיר מצלמה ב-1,000 שקל ליום. החברות לא ממהרות להוציא כסף על פרסומות, זה גלגל, וזה כנראה ייקח עוד זמן. כולם מנסים להקטין הוצאות".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il