איך מחפשים עבודה בימי קורונה, מה הצעד הבא של עובדים בחל"ת ואיזו עבודה תחליף מלצרות?

מה שירות התעסוקה יכול להציע לדורשי העבודה, איך מנהלים בהצלחה ראיון עבודה מרחוק והאם יש בכלל עבודה היום? • "תוכנית עבודה", מפגש ראשון בסדרת שידורי לייב של "גלובס"

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

 

במה שונה החוויה של דורש עבודה היום מזו של דורש עבודה במצב רגיל?

סוזי סופר רוט, הפסיכולוגית הראשית של שירות התעסוקה: "אובדן של מקום עבודה נחווה תמיד כאובדן, שגורר תגובות אבל, אך היום נוספו לזה תחושת הקיצוניות, הפתאומיות וחוסר הוודאות לגבי מה שקורה בכלל בשוק. האנשים שהוצאו לחל"ת, שהם רוב דורשי העבודה שנוספו, נמצאים במקום מתעתע במיוחד. הם בתחושה שמדובר באובדן זמני, אבל אצל חלקם זה לא יהיה המצב. קשה להם להשלים עם האובדן והם לא מתחילים לחפש אופציות נוספות. זה יכול להקשות עליהם בהמשך".

מה שירות התעסוקה יכול להציע לדורשי העבודה?

"יש לנו מערכת לניהול משרות עם סוכן חכם, ובאתר שלנו יש טיפים לניהול קריירה. אנחנו עובדים כעת על שירותים נוספים, כמו התנסויות בעולם העבודה בתחום שלא עבדתי בו קודם לכן, כדי לרכוש מיומנויות. זה יכול לעזור גם למעסיקים לפתור את הבעיה של פער המיומנויות".

יצאתי לחל"ת. איך נכון לתכנן את השלב הבא בקריירה שלי?

"אנחנו פועלים תמיד במצב של חוסר ודאות. ההמלצה שלי היא תמיד לדמיין לעצמכם תרחישים. לבנות כמה תוכניות חלופיות שיתאימו לשינויים במציאות. לדוגמה, מה אני עושה אם קורס מסוים לא ייפתח, וכן הלאה. ככה אני מפחיתה חרדה וגם יש לי תוכניות מגירה אם משהו לא מסתדר".

איך מתגברים על שאלת כישורי היתר כאשר מגישים מועמדות, ומה לכתוב בקורות החיים?

"הבעיה אינה בהכרח כישורי יתר אלא פער בין היכולות לבין מה שנדרש בשוק. אדם צריך לחשוב מה הוא יכול לקחת מתפקידו הקודם ולעשות את הקישור בשביל המעסיק. אני קוראת גם למעסיקים וגם לדורשי העבודה לגלות גמישות, להסתכל על הפוטנציאל. בקורות החיים, בראיון, צריך לעשות את החיבור ולהגיד, נכון שעבדתי במשהו אחר אבל היכולות שלי ישרתו אותי גם כאן".

ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים-יד2: "לפעמים מעסיקים מתלוננים שאנשים הגישו מועמדות למשרות והם היו לא רלוונטיים. אנחנו אומרים להם, תחשבו למה הם כן הגישו. אנחנו ממליצים לשנות את קורות החיים כל הזמן לפי דרישות התפקיד. 70% מסינון קורות החיים הם על ידי תוכנה, לפי מילות מפתח. אם אדם עושה התאמה לקורות החיים שלו, ודואג לשלב בהם מילות מפתח שהופיעו בהגדרות המשרה, יש סיכוי שהוא יגיע לממיין אנושי. כמו כן, מומלץ להתמקד בשנים האחרונות ובניסיון רלוונטי משנים קודמות".

מיכל דן הראל, מנכ"לית מנפאואר ישראל: "כשכותבים קורות חיים, הנושא הטכני כמו אם לכתוב גיל ומצב משפחתי הוא פחות משמעותי. הדבר המשמעותי הוא לספר למעסיק איך אתה יכול לתרום לעסק שלו, מה אתה מביא איתך. רשימת מיומנויות ארוכה או רשימת תחומי האחריות בתפקיד היא פחות רלוונטית. מסתכלים בעיקר על ההישגים שלך. מה היה החותם שלך. זה צריך להופיע בקורות החיים כפסקה פותחת קצרה, שמפרטת את העיקר, ולא כמכתב נפרד.

עד כמה מסתכלים על פרופילים של מועמדים ברשתות החברתית?

דן הראל: "זה לא מקור המידע העיקרי. בדרך כלל בסינון הראשוני לא נכנסים לשם. רק אחרי ראיון ראשון או שני נכנסים ובודקים. בתפקידים בכירים, מסתכלים בלינקדאין, וברמות אחרות, מסתכלים יותר בפייסבוק. מעסיקים יודעים שאנשים חיים ברשתות. אם הם יראו מועמד שהעלה תמונה של מאפה לשבת, זה לא יפגע בו".

האם יש בכלל עבודה היום?

דן הראל: "יש עבודה. יש הרבה מקומות עבודה שמחפשים. אחרי החג ראינו התאוששות. חוץ מכמה סקטורים כמו תיירות וההסעדה, השאר מתחילים לגייס. הביקושים אמנם לא כמו קודם, אבל אני אופטימית לגבי האפשרות של עובדים בחל"ת לחזור למקום העבודה הקודם. אני מאמינה בשיח פתוח בין המעסיקים לעובדים. המעסיקים צריכים להיות כנים ולומר לעובדים אם יש סיכוי נמוך לחזרה, ואפילו לעזור להם להתקדם הלאה".

50% מהיוצאים לחל"ת הם צעירים. מה השוק מציע להם?

הדר שרביט: "אנחנו מדברים על שיפטינג. כלומר, אם הפגיעה המשמעותית הייתה במשרות זמניות גמישות, כמו מלצרות, אנחנו מדברים על מעבר לעובדי ייצור, לאדמיניסטרציה ומוקדי שירות. עכשיו המקצועות שנמצאים בביקוש גבוה ללא הכשרה, דורשים בכל זאת קצת יותר הכשרה, קצת יותר המשכיות. אנחנו מדברים עם מעסיקים כדי לייצר מסלולים של שינוי, עם תגמולים ותמריצים. כדי לייצר שינוי מחשבתי פסיכולוגי, אנשים צריכים תמריצים כמו בונוסים וסיוע בלימודים".

איך מתחילים לחפש עבודה בלי ניסיון קודם?

דן הראל: "זה לא שונה מהתקופה שקדמה לקורונה. באופן יחסי, השוק הישראלי מוטה צעירים ומעסיקים נוטים לתת הזדמנות גם לחסרי ניסיון. צעירים שמוכנים להשקיע וללמוד, יש להם היצע עבודות לא קטן בכלל".

העובדים יצטרכו להתגמש בדרישות השכר והתנאים?

דן הראל: "בחלק מהמקומות רואים מגמה כזאת. מתחילים להרגיש שיש קצת יותר היצע של עובדים. יש אנשים שהרגישו שהם יכולים לבקש תנאים והם יצטרכו למתן את הציפיות".

ראיון עבודה מרחוק: איך עושים את זה נכון

4 טיפים למראיינים

1. תהליך המיון: הסבירו למרואיינים מה עומד לקרות בדיוק, שילחו להם רשימת טיפים להכנה עצמית מראש, והימנעו מהעברת ראיון מצולם ממראיין למראיין.
2. הקלטת הראיון: הבהירו למרואיין שאתם מקליטים, בקשו רשות והסבירו מהם הגבולות של השימוש בראיון. הקלטה היא גם הזדמנות לבחון את המועמד במבט נוסף רגיש יותר.
3. הטיות: העדר תנאים מיטביים, ניכור והעדר ניסיון במדיום עלולים להגביר את ההטיות הנובעות מרושם ראשוני ופערים תרבותיים, לדוגמה. ראשית, היו מודעים וערניים. שנית, שאלו שאלות ממוקדות ומקצועיות, ולא שאלות מופשטות. הפחיתו את הציפייה ל"שיווק עצמי" מצד המועמדים וזיכרו את רשימת השאלות האסורות (על פי חוק וגם אילו שלא ראוי לשאול (לדוגמה, על המרחב הביתי של המרואיינים)
4. ראיון מועמדים עם מוגבלות: שימו לב שלאוכלוסיות מסוימות מתאימות דווקא שאלות סגורות, הנשאלות אחת אחת ולא ברצף. כמו כן, הימנעו מלהציע מיד עבודה מהבית. הדבר עלול להתפרש כדחייה ולא כהתחשבות דווקא. נסו לגשש לגבי ציפיות ורצונות המועמד.


ד"ר גלית דשא, יועצת ומלווה ארגונים בנושאי פיתוח, אסטרטגיה וגיוון

4 טיפים למרואיינים 

1. היראו במיטבכם: צלמו לרוחב, מקמו עצמכם במרכז המסך, מגובה החזה ומעלה, והביטו אל המצלמה. התרחקו מהקיר שמאחוריכם כ-40 ס"מ לפחות וארגנו את התאורה כך שמקור האור מולכם ולא מלמעלה או מהצד.
2. התלבשו כאילו יצאתם לראיון בחוץ: דאגו ללבוש מכבד, והקפידו להסתרק ולהתאפר. לבשו חולצה חלקה, לא בצבע הקיר.
3. הימנעו מהופעות אורח: אל תביאו משפחה וחיות מחמד לראיון, וגם דאגו שלא ישמעו אותם ברקע.
4. עשו חזרות: ערכו חזרה גנרלית לפני שעולים לשיחה, דאגו שחיבור האינטרנט יציב, והכינו את הסביבה שלכם. אם הסביבה אינה מתאימה, שתלו רקע - זו אופציה שקיימת בזום.

עדי באריל, מנכ"לית adibarill Communications, מומחית לשיווק

בשבועות הקרובים נשדר מדי יום ראשון וחמישי סדרת מפגשים בנושאי ניהול, קריירה וטכנולוגיה באתר ובעמוד הפייסבוק של "גלובס". מטרת המפגשים היא לסייע לעובדים ולמעסיקים לנווט במים הסוערים של המשבר, שהוסיף לשוק העבודה יותר ממיליון מובטלים ומציב בפני מעסיקים אתגרים ניהוליים חדשים. בכל מפגש ננסה לענות על השאלות שמציבים האתגרים האלה בעזרת פאנל של מומחיות ומומחים.

המפגש הבא: אבטלה, חל"ת ופיטורים
כל מה שצריך לדעת על החובות והזכויות של מעסיקים ועובדים. 
היכנסו לאתר "גלובס" או לעמוד הפייסבוק של "גלובס" ביום חמישי 8.5 בשעה 09:30