נתניהו: "תקציב הסיוע לא הגיע למשק בגלל ביורוקרטיה, הממשלה תעביר כסף ישירות לחשבון הבנק של העסקים"

מנהל רשות המסים: "תהיה פעימה שלישית עד 3,000 שקל מענק למי שירד בהכנסותיו. מענק נוסף מ-12 במאי לעסקים מעל מחזור של 300 אלף עד 20 מיליון שקל • על הביקור בשווקים: "אפשר יהיה לקחת משם רוכל בטייק אוויי אבל לא לעמוד ולאכול שם" • צפו במסיבת העיתונאים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"ההתמודדות עם משבר הקורונה העולמי מתנהלת ללא הפוגה. איננו מרפים מן המאמץ להתגבר על הנגיף. רפיון פירושו סכנה. השגנו הצלחה גדולה מאוד בהתמודדות עם קצב התחלואה" - כך פתח הערב (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו את דבריו לאומה, במסיבת עיתונאים שבה מורשים עיתונאים לשאול שאלות. זאת, לאחר שמאז פרוץ המשבר מסר נתניהו הצהרות בלבד, ועיתונאים לא יכלו להפנות שאלות. היחיד שקיים מסיבות עיתונאים באופן קבוע הוא שר הביטחון נפתלי בנט. 

"אתמול היינו עם 30 או 31 נדבקים חדשים. זה הישג גדול. במקביל, מספר המחלימים עולה כל יום והוא גדול כל יום ממספר הנדבקים. אנחנו דואבים עם משפחות הנפטרים מן המגפה שלא הייתה כמוה 100 שנים". 

נתניהו הוסיף, "היה מאמץ להציל חיים, לא הייתה הגזמה בפעולות שלנו. כל אדם שנפטר, עולם ומלואו. במדינות מפותחות אחרות, שיש להן מערכות בריאות מן המתקדמות בעולם, רואים מצב אחר. מספיק לראות נתונים על המוות באירופה, לפי המדינות. כולל ארה"ב.

"העיר ניו יורק שהיא בגודל של מדינת ישראל (מבחינת מספר אוכלוסיה), יש להם 18 אלף מתים. שבדיה, 2,699 מתים. בבלגיה - 7,924: מדינות שהן בגודל דומה לשלנו, מבחינת מדד עולמי של המדינות המפותחות לפי חתך של מתים ל-1,000 איש.

"ישראל נמצאת במקום טוב בטבלה ויש ניסיונות להסביר זאת, וזה לא רק האקלים, כי בברזיל האקלים חם ויש שם מספר מתים גדול מאוד. יש האומרים שאולי, כיוון שאנחנו אי. אבל גם בבריטניה היא אי. ולכן זה לא הנושא. הישגי ישראל משמשים מודל למדינות רבות והעולם מסתכל עלינו בהערכה. 

קצב ההדבקה, מספר חולים ליום ומספר המונשמים - המדדים שיעקבו אחריהם בשגרת הקורונה

"ביום שישי, הוזמנתי לוועידת מדינות איחוד אירופי אשר ביקשו ללמוד מאיתנו מה אנחנו עושים כדי להגיע להצלחה: הגורם ראשון להצלחה, זה המעקב הדיגיטלי, הגורם השני להצלחה זה צוותים רפואיים מדהימים וכל הגורמים שעסקו בהצלת חיים, אני מצדיע להם.

"הגורם השלישי והחשוב ביותר, הוא היענות הציבור ואזרחי ישראל להנחיות שלנו ושל מערכת הבריאות. בלעדיכם, אזרחי ישראל, זה לא היה קורה. על בסיס ההישגים הללו, גיבשנו תוכנית מדודה ואחראית שמאפשרת לישראל לחזור לשגרת הקורונה.

"ישנם כמה מדדים קריטיים לגבי החזרה לשגרה. הממד הראשון: מספר חולים חדשים ביום - עד 100. מדובר ב-100 שאינם מתוך מוקדי התפרצות, כלומר כאלה שמתוך הציבור שלנו ולא מחו"ל או מבתי אבות או יישובים אדומים.  

"המדד השני, הוא קצב ההדבקה. היינו בשיא בהכפלה כל 3 ימים. אם נגיע להכפלה של כל 10 ימים, נעצור. ומספר החולים הקשים, זה המדד השלישי. כרגע אנחנו עם 90 חולים קשים, אך אם נגיע ל 250 חולים קשים, נעצור ונחשב מסלול מחדש. 

"נעקוב אחר המדדים פעמיים עד שלוש ביום. אם יתעוררו מדדים גבוהים, תידלק אצלנו נורה אדומה. ולכן אני מבקש לשמור על מרחק בטיחות של 2 מטר בין אדם לאדם, חבישת מסכה ושטיפת ידיים.

"מרחק, היגיינה ומסכה, צריך להקפיד. זה מפתח להכול. ישבנו היום בישיבת ממשלה של 9 שעות באמצעות וידאו, ואני רוצה לברך ולהודות לשרים ולשרות העובדים סביב השעון ועושים עבודה בלתי רגילה.

"החל מהיום מותר לצאת מן הבתים לכל מרחק. חיכינו לזה הרבה זמן. במרחב האישי, המשפחתי, מותר לבקר בני משפחה, זו בשורה גדולה, כולל סבים וסבתות, אבל אני מבקש: ללא חיבוקים ונשיקות ונגיעות.

"מותרת התקהלות של לא יותר מ-20 איש. ב-17 במאי נתיר התקהלות של 50 איש. נאפשר חתונות של 50 איש. חופה וקידושין, ללא מגע. ב-31 במאי, נאפשר התכנסות של 100 איש וב-14 ביוני נבטל כליל את מגבלת ההתקהלות".

"כשראינו שהכסף לא מגיע במהירות הדרושה, העתקנו את השיטה האמריקנית"

לאחר תוכנית החזרה לשגרה, דיבר ראש הממשלה על תוכנית הסיוע הממשלתית: "נתקלנו בהרבה בעיות ביורוקרטיה כשרצינו לממש את הכסף שתקצבנו. גם בגלל הבנקים. שר האוצר ואני, שכשראינו שהכסף לא מגיע במהירות הדרושה, והוא אכן לא מגיע, העתקנו את השיטה האמריקנית, באנו לפקידות ואמרנו שמי שעומד בקריטריונים צריך לקבל את הכסף מיד.

"נעבוד קשה ונחזיר את המשק למסלול הנכון. נניע את גלגלי התעסוקה והצמיחה באמצעות הכסף שהאנשים יקבלו. זה לא יחזור לשגרה שהייתה לפני הקורונה, אבל בהחלט תהיה שגרה של כלכלה איתנה. ביום חמישי נפתח את הקניונים והשווקים.

"כמובן, תחת הגבלות. אני מבקר במחנה יהודה לא רק בבחירות, אפשר יהיה לקחת משם רוכל בטייק אווי אבל לא לעמוד ולאכול שם. הסיבה לכך היא למנוע התקהלויות שאין עליהן שליטה.

"דבר נוסף - החזרת כל מערכת החינוך לפעולה, בשבוע הבא הגנים יחלו לפעול. ב-14 ביוני ההשכלה הגבוה והחינוך הלא פורמלי. הספורט, הפנאי יחזרו, פארקים, בריכות, מתקני ספורט וכו' ייפתחו בהדרגה. כך גם לגבי הצימרים המלונות והתעופה האזרחית. לגבי התעופה - רוצים לחבר את ישראל לעולם אבל לא למוקדי תחלואה.

"האופק נראה בהיר יותר אבל הערכת המצב השוטפת מתקיימת על פי המצב, והנתונים לא על סמך משאלות לב. המשבר עולמי עצום ואיש לא יודע להגיד מה יקרה. שום מומחה לא יכול להגיד מה יקרה בהמשך. עד היום עמדנו במגפה באופן יוצא מן הכלל, אבל ייתכן שיתפרץ מחדש בגל שני ואולי אף חמורה יותר. נהיה מוכנים לכך. אנחנו נערכים לאפשרות שלפני שימצא החיסון נקבל גל שני. בעזרתכם נהיה מוכנים, הצטיידות בעוד מכונות הנשמה, טכנולוגיות נוספות, שיטות חדשות כמו חיישנים אישיים שיתריעו". 

נתניהו סגר את דבריו בדברים הבאים: "נעביר את המשק כולו לכמעט תפוקה מלאה. ההצלחה אדירה כי עשינו זאת יחד וכך נמשיך. בימים הקרובים נקים את ממשלת האחדות שישראל זקוקה לה, למען הכלכלה הבריאות והחיים שלנו".

סוגיית בג"ץ - נתניהו: "חשוב לתת לממשלה לפעול מיד"

במסיבת העיתונאים התייחס נתניהו כמובן לדיונים שהתנהלו בבג"ץ אודות ממשלת האחדות: "היסוד המובנה של הדמוקרטיה הוא הזכות לבחור ולהיבחר ברוב קולות. כך זה בדמוקרטיה ומי שמקבל את הרוב מוביל את העם. נבחרתי ברוב קולות. הליכוד קיבל יותר מכל מפלגה אחרת בתולדות המדינה. יש לנו רוב עצום בציבור ובכנסת. לא מן הראוי שגורם כלשהו לרבות בית המשפט יתערב בכך".

אחרי דברי ראש הממשלה, עלה שר האוצר היוצא משה כחלון לשאת דברים. שר האוצר התחיל ואמר כי "מצב התחלואה השתפר לאין ערוך והיעד מגרף יורד בחלק הרפואי לעולה בצמיחה הכלכלית.

"בסוף פברואר, כשעוד לא היה חולה אחד בארץ, ראש הממשלה קרא אליי ואמר לי שהולכים לאירוע ענק מבחינה בריאותית וכלכלית, וצריך את מיטב המוחות. עם ראש המל"ל גייסנו את מיטב המוחות: פיזיקאים, אנשי רפואה, מדע, וטכנולוגיה שהחלו לעבוד ולתת פתרונות. מדינת ישראל במשבר הזה מתחה את יכולותיה, ויש לה: כל הגופים הופעלו. אני שמח על הפתיחה של המשק בשיתוף-פעולה עם משרד הבריאות. המשק חייב לנוע.

"אכן, הפיצויים התעכבו אבל כבר השבוע זה יתחיל להגיע לאנשים. הממשלה תעשה הכל למנוע מיתון. 

"אנחנו יודעים כמה זה קשה להיות מובטל וחוסר הוודאות לגבי פרנסה. השולחן הזה ער לזה ורגיש לזה. לכן הכנו תוכנית שתוציא את ישראל לצמיחה ורווחה, לרבות טיפול במי שאיבד את עבודתו. לתת פיצויים ודמי אבטלה זה לא תוכנית עבודה. התוכנית האמיתית היא להצמיח את המשק ושאנשים יצאו לעבודה".

"לא הכל מושלם וכעת מתקנים"

עם תום דבריו של כחלון פנו עיתונאים לשר האוצר לגבי יעילות המדינה בטיפול במשבר. כחלון השיב: "אנחנו מתארגנים ומתקנים ואיננו חפים מטעויות. לא הכל מושלם וכעת מתקנים. כך גם במערכת החינוך. לא הנחתנו, אפשרנו לפתוח כדי שאנשים יוכלו לצאת לעבודה אבל עיריות לא היו מוכנות, אז לא חוייבו".

אחרי דברי שר האוצר, מנהל רשות המסים, ערן יעקב עלה לשאת דברים. בדבריו אמר: "תהיה פעימה שלישית עד 3,000 שקל מענק למי שירד בהכנסותיו. מענק נוסף מ-12 במאי לעסקים מעל מחזור של 300 אלף עד 20 מיליון שקל. ככל שיראו ירידה במחזורים יהיו זכאים בהתאם לשיעור הירידה - מענק של עד 400 אלף שקל בחודש. גם כאן, לאחר הרישום והדיווח באתר מס הכנסה, הכסף יכנס לחשבון".

לאחר דברים אלה, ראש הממשלה פנה לשר ליצמן ואמר: "אני מודה לליצמן על עבודתו. הציבור חייב לו כמעט הכפלה בתקציב מערכת הבריאות והיא התגלתה במלוא תפארתה מול כל מערכות הבריאות בעולם, ומה שמעיד על כך שיעור ההחלמה בקרב הנדבקים".

כתשובה לשאלה, אמר שר החינוך פרץ כי "הסתדרות המורים הסכימו לתת עוד תשעה ימים. אחר כך יהיה בית ספר של החופש הגדול שבו יודגש הצד הלימודי על פני הצד ההפקתי (הקייטנה). באוגוסט יהיו עוד כמה ימי בית ספר ואחר כך הכנה לשנת הלימודים הבאה". 

בנוגע לבתי כנסת, נאמר כי "דנו בכך, אנו רוצים לפתוח, אבל רק כשנפתח מרחבים לקבוצות גדולות של אנשים".

"צריכים להיערך לכך שיהיו עוד נגיפים"

לאחר דברים אלה עלתה שרת התרבות מירי רגב ואמרה: "הציבור יכול לחזור לפעילויות ספורטיבית בכל מקום וללא הגבלת ריחוק. חדרי כושר יוחזרו במקביל לפתיחת הקניונים כבר השבוע. מועדוני ספורט כמו טניס, ריצה וכו' בימים הקרובים. שיט, סקי, מים, דיג - חזרה לאלתר.

"בליגות: כדורסל, הלילה יתקיים דיון על החזרת האימונים וחידוש הליגה שתסתיים עד סוף יולי. בתרבות:  יהיה סיוע לגופים נתמכים בהיקף של 40 אחוז מהמענקים השנתיים. ייפתחו הספריות הציבוריות ואתרי המורשת. כל מוסדות התרבות יוכלו לחזור לחזרות ואימונים במהלך השבוע, הכל לפי הגבלות התו הסגול. ב-17 במאי יחזרו לפעילות המוזיאונים והגלריות. בחודש הבא מופעים וכו' עד 100 צופים. הקמנו צוות למענה לפיצוי לתרבות המסחרית". 

בנוגע לחיסון, אמר נתניהו כי "עובדים על זה ועל עוד פרויקטים במכון הביולוגי - מוקדם לומר אם ישיגו את התוצאה הרצויה. בעולם יש מירוץ של עשרים מקומות לפיתוח. אני מקווה שהתרופה שמדברים עליה בארה"ב אכן עוזרת. אני מקווה שנוכל לתפוס מקום טוב בתור. גם כשיהיה חיסון יקח זמן לייצר ולחלק אותו. צריכים להיערך לכך שיהיו עוד נגיפים. צריך להתאגד עם עוד מדינות ואני מקדם זאת מול מנהיגים אחרים כמו קנלצר אוסטריה".

אלי כהן: "לא נשאיר אף אחד מאחור. אנו מחויבים לעסקים ולעוסקים. נפגשתי עם כמעט כל נציגי הענפים לגיבוש מתווה לסיוע ופיצוי ולחזרה לפעילות. התעשייה כבר עובדת ב-100% שרשרת האספקה היצור והיצוא נמשכו כסדרם. היו ביקושים מאוד חריגים בתחום המזון והתעשייה כאן סיפקה אותו. ענף השירותים חוזר לפעילות וכעת הוא ב-100%. ענף המסחר והפנאי מורכב יותר בגלל בעיית החיכוך עם אנשים".

משרד הבריאות דרש בימים האחרונים שהכניסה לקניונים תלווה ברישום באפליקציה ותוגבל למתחמים. היום בישיבת הממשלה נמתחה ביקורת רבה על הדרישות המגבילות של משרד הבריאות.

גם באשר לפתיחת פארקים וחופי הים עלה ויכוח היום בישיבת הממשלה, כאשר חלק מן השרים דרשו לאפשר לציבור גישה יותר חופשית וזה לאור הנתונים המשתפרים באשר להדבקה בקורונה.