סיוע ממשלתי | פרשנות

פרשנות: "המודל האמריקאי" של נתניהו לא חדש וממילא לא יציל את מרבית העצמאים בישראל

הפעימה השנייה של מענק העצמאים יוצאת היום לדרך עם שם מפוצץ: "המודל האמריקאי". אלא שבחידוש עליו הכריז נתניהו אין כל חדש • איזו בשורה בכל זאת מסתתרת במענק, והאם יכול להיות שיממה אחת בלבד הספיקה לנתניהו לחזור בו מההבטחה הגדולה באמת לעצמאים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

היום (ג') זה קורה. "הפעימה השנייה" של מענק הסיוע לעצמאים יוצאת לדרך, וכחצי מיליון עצמאים - שימלאו את טופס הבקשה באתר רשות המסים ויימצאו זכאים למענק - אמורים לקבל את הכסף (עד 10,500 שקל) תוך 48 שעות בלבד ישירות אל חשבון הבנק שלהם.

אמש הסביר ראש הממשלה, בהתרגשות ובמימיקה מושלמת, שמדובר במודל חדשני בייבוא מעבר לים. הוא כינה זאת "המודל האמריקאי", ופתאום הכול נראה ורוד יותר. אלא שמאחורי הטייטל המפוצץ (וההתלהבות המעין פרובינציאלית שלנו) אין שום דבר חדש. למעשה, גם הפעימה הראשונה של מענק העצמאים הועברה כבר לפני שבועות בדיוק באופן הזה.

כשנתניהו ומנהל רשות המסים ערן יעקב דיברו אתמול (ב') על "המודל האמריקאי" הם התכוונו לפרקטיקה שבמסגרתה הגשת הבקשה למענק מהמדינה נעשית באופן מקוון, באמצעות טופס פשוט, עם סעיפים בודדים, ללא מסמכים, ללא ביורוקרטיה ועומס דרישות, החישוב של הזכאות נעשה באופן אוטומטי ומהיר והכסף מועבר לזכאים תוך יומיים בלבד, ישירות לחשבונות הבנק שלהם.

באופן ספציפי יותר מדובר במענק "הפעימה השנייה" - שכדי לקבל אותו יש להצהיר על ירידה של 25% בהכנסות החודשים מרץ עד יוני (בהשוואה לאותה תקופה אשתקד).

כך בלחיצת כפתור אחת עובר הנטל למערכת המיחשוב של רשות המסים, שמושכת את הדוחות, מחשבת את סכום הזכאות, מודיעה לעצמאי מהו הסכום לו הוא זכאי (עד 10,500 שקל). ותוך יומיים מעבירה את הכסף לחשבון הבנק.

נשמע להיט, וזה באמת מצוין, רק שזה ממש לא חדש. זו בדיוק אותה שיטה שכבר יושמה ב"פעימה הראשונה" של המענק. הכסף יגיע הפעם יותר מהר? יכול להיות. אלא שמבחינת עצמאים שכבר כחודשיים עומדים על אפס הכנסות, כבר לא ניתן יהיה להכתיר שום סיוע שניתן להם במילה "מהיר". הסיוע ראוי אבל הוא טיפה בים. גם אם נוסיף אותו ל"פעימה הראשונה" שבמסגרתה קיבלו עצמאים מענק ממוצע של 4,000 שקל (הרף העליון עמד אז על 6,500 שקל לא כולל מס ההכנסה) הרי שכמעט ואין עסק בישראל שיכול להינצל כתוצאה ממנו.

למעשה קיים חידוש במענק ה"פעימה השנייה" אבל הוא נמצא במקום אחר. אכן הוסרו חסמים רבים שהוציאו מגדר הפיצוי עצמאים רבים. כך למשל, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הוסרה הדרישה כי תא משפחתי לא יעבור יחד את סף ההכנסות של 340 אלף שקל. בנוסף, הועלתה תקרת ההכנסות המזכה במענק מ-240 אלף שקל למיליון שקל ועוד. משרד האוצר ורשות המסים היו קשובים, תיקנו כמה ליקויים והרחיבו באופן הזה את מעגל הזכאות. זה החידוש וזו הבשורה.

אלא שגם עכשיו יש לא מעט חורים בתוכנית הסיוע. כך למשל, עדיין לא הוסדר הסיוע לשכירים בעלי שליטה, בסיס החישוב של המענק נותר שנת 2018 (מה שמדיר עסקים שהכנסתם עלתה השנה בחדות) ועסקים רבים שנאלצים לעבוד בשוטף פלוס עלולים למצוא את עצמם ללא פיצוי כיוון שבחודשים מרץ-אפריל הם יקבלו את התשלום בעבור עבודות שביצעו בחודשים שקדמו למשבר הקורונה והכנסתם לכאורה לא תרד ב-25% למרות שבפועל בחודשים אלה הם לא עבדו כלל (ואת התוצאות הקשות של המשבר הם ירגישו בחודשים הבאים).

ועוד נקודה אחת לסיום. נתניהו הקדיש אמש נתח נכבד מדבריו לקשיי העצמאים, אבל קשה היה שלא לשים לב לדבר האחר שהוא לא אמר. נתניהו לא התייחס במילה להבטחה שהבטיח לראשי ארגוני העצמאים בפגישה שקיים עמם ביום ראשון השבוע - לפיה יקדם חקיקה שתעניק רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, ולרבות הכנסה של דמי אבטלה לעצמאים לחוק ההסדרים הקרוב.

מדובר בהבטחה הגדולה ביותר שהבטיח נתניהו לעצמאים בעשור האחרון, ומשום מה היא נעדרה בנאומו לאומה אמש. האם יממה אחת הספיקה לו כדי לחזור בו מהבטחתו?