הנזק הצפוי לתעשיית הסלולר השנה מוערך בכמיליארד שקל

מנתונים שחברות הסלולר העבירו למשרד התקשורת מצטיירת תמונה עגומה כתוצאה מהירידה בהכנסות מתיירות נכנסת ויוצאת, מעצירת מכירות ומהפסקת תשלומים של עסקים קורסים • הערכה: לא יהיה מנוס מקיצוצים כואבים

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock
משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

הנזק המוערך לתעשיית הסלולר השנה בשל נגיף הקורונה עומד על כמיליארד שקל בהערכה שמרנית. מנתונים שהעבירו חברות הסלולר למשרד התקשורת עולה חשש כי בנוסף לכך חלק ניכר מהשחיקה בהכנסות ייגרר גם לשנה הבאה.

משיחות עם החברות עולה כי רובן מעריכות שהן לא יפוצו, ושהמדינה לא תנקוט צעדים כדי לעזור להן, כפי שהיא עושה בענפים אחרים.

מנתונים שהצטברו במשרד התקשורת בעקבות המידע שביקש לצורך הארכת אומדני הנזקים בשוק התקשורת בעקבות הקורונה, עולה כי חברות הסלולר מעריכות את הנזק השנה במיליארד שקל, וזה עוד לפני הנזקים שהצטברו כתוצאה מקריסת עסקים והפרשות לחובות מסופקים.

על-פי הנתונים שהעבירו חברות הסלולר, ההערכה היא שהנזק כתוצאה מעצירת התיירות וביטול ההכנסה מנדידה בינלאומית מוערך לבדו בכ-600 מיליון שקל בשנה. בנוסף לכך רושמות החברות, בעיקר הגדולות, שחיקה משמעותית במכירות ציוד הקצה, משום שהציבור רוכש פחות מכשירים ומצמצם רכישות בלתי נחוצות כרגע, מה שיביא לאיבוד של כמה מאות מיליוני שקלים נוספים בהכנסות. לכך יש להוסיף כאמור את הפרט שעליו דיווחנו ב"גלובס", והוא החשש הגדול, שאיש לא יודע להעריך כעת, מהפסקת התשלומים של לקוחות עסקיים רבים אך גם של לקוחות פרטיים שפשוט עוצרים תשלומים ומפסיקים לשלם בשל המשבר.

משיחות עם מפעילי הסלולר עולה תמונה עוד יותר מדאיגה, והיא שהחברות חוששות בעיקר מכך שהמשבר ייגרר לשנה הבאה, ולא ברור מה יקרה בעולם התעופה והתיירות ומתי הוא יחזור לקדמותו.

עוד עולה כי גם במשרד התקשורת וגם בקרב חברות הסלולר מעריכים כי הסיכוי לעזרה מהמדינה הוא קלוש. החברות בעיקר לא מאמינות שהאוצר יסכים להכניס את היד לכיס על רקע המצוקה הכלכלית הקשה שהמשק נכנס אליה, ולכן בחברות מקווים שהקלות יינתנו במקומות שניתן ואשר לא יפגעו בקופת המדינה, כמו למשל במכרז הדור החמישי שמקווים שישתנה ושהמדינה תסכים לקחת תשלום קבוע עבור התדרים במקום לערוך מכרז.

הפגיעה ברווחיות חברות הסלולר תבוא לידי ביטוי ככל הנראה כבר בדוחות הרבעון הראשון של השנה, אך באופן מוגבל. ואולם ברבעון השני תורגש הפגיעה ברווחיות בעוצמה, היות שהסגר עצר את ההכנסות הרבות שמקבלות החברות מנדידה בחג הפסח.

קשה שלא לצפות שחברות הסלולר יידרשו להיכנס השנה למהלך של קיצוץ עמוק. ספק רב אם החברות יהיו מסוגלות להחזיר את כל העובדים שהוציאו לחופשות ללא תשלום על רקע השחיקה המסתמנת, וזה אומר סכסוכי עבודה ומאבקים קשים שצפויים השנה.