צביקה ויליגר וגורמים בתחום המזון מנסים לרכוש את מניות אלשטיין בשופרסל

בשוק מעריכים כי צביקה ויליגר, מבעלי השליטה בוילי פוד, מעוניין בגרעין שליטה ברשת המזון • דסק"ש מנסה במשך תקופה לממש את חלקה בשופרסל • ויליגר מכחיש

צביקה ויליגר ואדוארדו אדלשטיין / צילום: יוסי כהן, איל יצהר
צביקה ויליגר ואדוארדו אדלשטיין / צילום: יוסי כהן, איל יצהר

האם מתגבש גרעין שליטה בקבוצת קמעונאות המזון הגדולה בישראל? הערכות בשוק גורסות כי צביקה ויליגר, מבעלי השליטה בחברת המזון וילי פוד, מנסה לגבש קבוצת משקיעים כדי לרכוש את המניות של אדוארדו אלשטיין קמעונאות בשופרסל - כך נודע ל"גלובס".

ככל הידוע, ויליגר נפגש עם אנשיו של אלשטיין בסוגיה כבר לפני מספר חודשים. גורמים מעורים מאשרים את המידע לפיו ויליגר חתר לרכישת מניות שופרסל, כשהם מפרטים כי ויליגר אף הגיש מתווה לרכישת המניות של דסק״ש בשופרסל לפני מספר חודשים באמצעות כמה תשלומים בעוד שאלשטיין נטה להעדיף עסקה במזומן.

כבר תקופה שאדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בדסק"ש, בוחן אפשרות למכור את מניות רשת הקמעונאות שבהן היא מחזיקה (26%).

שווי מניות שופרסל שבידי דסק"ש עומד כיום על 1.37 מיליארד שקל, זאת לאחר שמכרה אשתקד 24.1% ממניות שופרסל תמורת כ-1.27 מיליארד שקל, וזאת בצל קשיים ואתגרים פיננסיים מהותיים שפקדו את הקונצרן הישראלי שבשליטת אלשטיין ושהגבירו את צרכיו במזומנים.

מה ישתנה הפעם?

במסגרת זו, לפני כחודש וחצי הודיעה דסק"ש כי היא מציעה למכירה את החזקותיה במניות שופרסל. היא הציעה למשקיעים המסווגים לרכוש ממנה את מניות שופרסל בתמורה לתשלום במזומן או בתמורה לאג"ח שהנפיקה בעבר ושנסחרו בהנחה גדולה ביחס לערכן ההתחייבותי (פארי).

אולם הניסיון הזה נכשל, ודסק"ש משכה את הצעתה למכור את המניות עקב בעיית נזילות בשוק והיעדר ביקושים משמעותיים. המהלך בוצע מתוך כוונה להמתין להתאוששות בשוק ההון המקומי אחרי הירידות החדות בחודש מרץ שפגעו באופן מהותי במשקיעים בבורסות. מאז השבוע האחרון של מרץ ועד הימים האחרונים אומנם חלו עליות שערים בבורסות.

מבחינת ויליגר, נראה כי מדובר בחלום ישן שאותו הוא פועל כעת לממש, ככל שיצליח לגבש קבוצה שתשתלט על רשת הקמעונאות הגדולה. כבר ב-2013 דווח כי ויליגר נפגש עם נוחי דנקנר, אז עוד בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי (זמן קצר לפני שנקלעה להסדר חוב ודנקנר ושותפיו איבדו את השליטה בה), בנוגע לאפשרות להצטרף לקבוצת אנשי עסקים שהתמודדו על רכישת השליטה באי.די.בי. בהמשך אף פורסם אז כי ויליגר אף הפקיד 65 מיליון שקל ע-מנת להצטרף לקבוצת המשקיעים שתרכוש את גרעין השליטה. ואולם בתחילת 2014 נסוגה הקבוצה מהצעד הזה ומשכה את הלוואה שהעמידה לשם כך.

בחודשיים האחרונים רשתות הקמעונאות נמצאות במוקד תשומת-הלב הציבורית, הן התקשורתית והן העסקית. משבר הקורונה בישראל, כמו גם בעולם, נתן זריקת מרץ אדירה לפעילות של רשתות קמעונאות המזון, בעוד שהפעילות של ענפים רבים כמו אופנה, קניונים, מלונאות, תעופה והסעדה הושבתה לחלוטין. דוגמה לכך ניתן למצוא בנתונים שפרסם בימים האחרונים בנק ישראל בנוגע לאופן השימוש בכרטיסי האשראי בתקופת הקורונה, שמהם עולה בבירור כי המכירות של קמעונאיות המזון זינקו באופן דרמטי.

המכירות והמניות זינקו

מציאות זו קרתה בין היתר מכיוון שכל פעילות הטיסות לחו"ל נעצרה באופן כמעט מלא, וישראלים רבים נשארו השנה בחג הפסח בארץ. המצב הייחודי, לצד הנחיות הממשלה על הישארות בבתים וסגירת מקומות ההסעדה והמלונות, הביא להיקף המכירות הגדול ביותר שנרשם בישראל בחודש אחד, וגידול של קרוב ל-40% במכירות רשתות המזון הקמעונאיות לעומת חודש מרץ בשנה שעברה. דבר זה בא לידי ביטוי במניות חברות הקמעונאות שבניגוד לשוקי המניות בארץ ובעולם, רשמו עליות שערים בכל התקופה שמאז תחילת מרץ ועד היום.

כך, מאז תחילת מרץ ועד היום עלו מניות שופרסל  בכ-4%, בעוד שהמניות של מתחרותיה טיפסו בשיעורים חדים אף יותר. כך, מניית טיב טעם טיפסה מאז תחילת מרץ ב-9%, מניית יוחננוף התחזקה ב-12%, מניות ויקטורי ורמי לוי עלו כל אחת בכ-14%, ומניות פרשמרקט נסקו ב-22%.

בדסק"ש בחרו שלא להגיב לדברים, וצביקה ויליגר מסר כי הדברים "אינם נכונים".