עזריאלי ומליסרון יעניקו הקלות במאות מיליוני שקלים לשוכרים

עזריאלי הודיעה כי עסקים שהיו סגורים בעקבות הנחיית הממשלה מ-15 במרץ ועד 4 במאי, יקבלו פטור מלא מתשלום דמי שכירות ודמי ניהול • ההשפעה הצפויה של התוכנית על רווח ה-NOI של החברה מוערכת ב-70 מיליון שקל בשנה

החלטת הממשלה שהתקבלה אמש (ב'), ולפיה תתאפשר פתיחת הקניונים בישראל החל ביום חמישי הקרוב, שולחת את קבוצות הקניונים הבולטות לפרסם הקלות בשכר הדירה לשוכרים שפועלים במתחמי המסחר שבבעלותן.

היום (ג') דיווחה קבוצת הנדל"ן המניב עזריאלי, שנמצאת בשליטתה של דנה עזריאלי, על תוכנית הקלות לשוכרים בקניוני החברה לקראת החזרה לשגרה. ההקלות שגיבשה עזריאלי מתייחסות למרבית השוכרים בקניוני החברה, למעט עסקים שהוגדרו כחיוניים והמשיכו לפעול בקניונים בתקופה האחרונה, כמו סופרמרקטים, רשתות פארם, עסקי מזון לצורכי משלוחים, מרפאות ובנקים. עזריאלי הודיעה כי עסקים שהיו סגורים בעקבות הנחיית הממשלה מ-15 במרץ ועד 4 במאי, יקבלו פטור מלא מתשלום דמי שכירות ודמי ניהול.

נוסף על כך, עזריאלי  הגדירה פרק זמן של תקופת התארגנות, שתחול החל מהיום, 5 במאי, ועד 14 במאי, ובמהלכה תעניק החברה פטור מלא לשוכרים מתשלום דמי שכירות, וזאת למעט תשלום לפי שיעור מפדיון באותה תקופה הקבועה בחוזה, והנחה של 75% על דמי הניהול. בתום תקופת ההתארגנות ועד סוף מאי, תעניק עזריאלי הנחה בשיעור של 75% בדמי השכירות, או תשלום לפי שיעור מהפדיון באותה תקופה הקבועים בחוזה, לפי הגבוה מביניהם, ונוסף על כך, הנחה בשיעור של 50% בדמי הניהול.

בהמשך, בגין חודש יוני, תיתן עזריאלי הנחה לשוכרים בשיעור של 50% בדמי השכירות, או תשלום לפי שיעור מהפדיון באותה תקופה הקבועה בחוזה, לפי הגבוה מביניהם. לשוכרים שיקבלו מענקים מכוח תוכנית סיוע ממשלתית, יבוצעו התאמות בתוכנית ההקלות ויופחתו סכומי ההנחות.

להערכת עזריאלי, בהנחה שההקלות שהיא מציגה יינתנו לשוכרים במלואן, ההקלות שהיא מציגה מסתכמות בכ-200 מיליון שקל, שיופחתו מה-NOI (רווח תפעולי נטו) של מגזר מרכזי המסחר והקניונים בתוצאותיה הכספיות, על פני כמה שנים, באופן פוחת בכל שנה. עזריאלי מעדכנת כי ההשפעה הצפויה של התוכנית על ה-NOI שלה ב-2020 מוערכת ב-70 מיליון שקל בשנה.

עוד מציינת הקבוצה כי תוכנית ההקלות כפופה לפירעון מלא וסופי של כל חובות השוכרים לפני המשבר. בצעד הזה, גם אם באיחור מסוים, הצטרפה עזריאלי לקבוצת הנדל"ן המניב ביג, שפרסמה שורת הקלות נרחבת לשוכריה, שמתייחסת גם למשבר הקורונה וגם לתקופת ההתאוששות שאחריו. נוסף על כך, עזריאלי כבר דיווחה כי תעמיד קרן סיוע הלוואות לשוכרים בהיקף של 100 מיליון שקל. בידי החברה 18 קניונים בשטח כולל של כ-350 אלף מ"ר.

עזריאלי, בניהולו של אייל חנקין, סיכמה את 2019 עם עלייה של 6% ב-NOI לעומת 2018, לרמה של כ-1.6 מיליארד שקל. ב-FFO (תזרים נקי מפעילות השכרת נכסים) נרשם שיפור של 3% לרמה של כ-1.3 מיליארד שקל. שיערוכי נכסים בהיקף של 694 מיליון שקל הקפיצו את הרווח הנקי השנתי של הקבוצה ב-75% לרמה של כ-2.1 מיליארד שקל.

מליסרון לא תגבה שכירות בגין אפריל

גם קבוצת הנדל"ן המניב מליסרון , שנמצאת בשליטת ליאורה עופר, פרסמה היום את תוכנית ההיערכות שלה לפתיחת הקניונים. התוכנית, הכוללת הקלות לשוכרים, נאמדת להערכת מליסרון בהיקף של 150-200 מיליון שקל. בחברה לא פירטו כיצד יושפעו מכך תוצאותיה ב-2020. בבעלות מליסרון 20 קניונים ומרכזי קניות בישראל המושכרים לכ-2,350 שוכרים.

במסגרת תוכנית ההקלות שגיבשה, הודיעה מליסרון כי לא תגבה דמי שכירות וניהול בגין חודש אפריל ועד 6 במאי, וכן הציעה "סיוע לשוכרים", הכולל הנחות בתשלומי דמי השכירות ופריסת תשלומים, שאותם לא פירטה.

במליסרון בחרו שלא להתייחס להקלות על דמי השכירות במחצית השנייה של מרץ, שבמהלכה הקניונים היו סגורים במסגרת הדיווח, ולא השיבו לפניית "גלובס" בעניין זה.