כתב אישום | ניתוח

"נאשם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות מורה או מנהל בנק"? לא בדיוק

ח"כ משה יעלון רוצה להשוות את תנאי הסף לראשות ממשלה לאלה של מורים ובנקאים. בדקנו מה הם • המשרוקית של גלובס

משה (בוגי) יעלון, יש עתיד–תל”ם / צילום: אמיל סלמן-הארץ
משה (בוגי) יעלון, יש עתיד–תל”ם / צילום: אמיל סלמן-הארץ

כמה חריגה העובדה שפוליטיקאי שנאשם בעבירות, אבל טרם הורשע, יכול להתמנות לראשות ממשלה? ח"כ משה יעלון ניסה להמחיש את העניין דרך השוואה למקובל במקצועות אחרים. בראיון לגלי צה"ל הוא הספיד את התוכנית של כחול לבן, שקרסה עם הפיצול במפלגה, להעביר בכנסת "הצעות חוק מובנות מאליהן" שימנעו את המינוי מאדם במצבו של נתניהו. "מה זה, נאשם עם שלושה כתבי אישום יכול להיות ראש ממשלה? מועמד לראש ממשלה? הוא לא יכול להיות מורה, הוא לא יכול להיות מנהל בנק, לא מגייסים לצבא אנשים עם כתבי אישום כאלה".

אם כן, יעלון מספר סיפור פשוט: איש או אישה עם כתבי אישום שיבקשו להתקבל לעבודה בבית ספר או בבנק, או יגיעו ללשכת גיוס, יידחו על הסף. האם גם המציאות פשוטה כל-כך? בדקנו.

נניח שפלוני מבקש לעבוד כמורה בבית ספר. המנהל ישלח את פרטיו לאגף כוח-אדם במשרד החינוך, ושם יבדקו את הרישום הפלילי שלו. חוק הפיקוח על בתי ספר אוסר בין השאר להעסיק אדם שהורשע בעבירות עם קלון. אבל כתב אישום בלבד מחייב לפסול מועמד רק במקרה של עבירות מין או אלימות כלפי תלמיד. במשרד החינוך הבהירו כי אפשר לדחות מועמד בכל שלבי ההליך הפלילי - חקירה, כתב אישום, הרשעה - אבל "מידע פלילי כשלעצמו לא פוסל אדם על הסף".

מה לגבי אלמונית שחולמת על משרה בכירה בבנק - מנכ"לית, חברת דירקטוריון, מבקרת פנימית? לפי פקודת הבנקאות, הבנק יצטרך לקבל אישור מהפיקוח על הבנקים, שאנשיו יבדקו בין השאר את "יושרה ויושרתה". הם יקראו שאלון שבו ענתה אם הוגשו נגדה כתבי אישום, וגם יבקשו מרשם פלילי מהמשטרה.

אבל חקירה או תיק פלילי לא יפסלו אותה אוטומטית. פקודת הבנקאות קובעת מגבלה קשיחה רק על דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה: אין למנות אדם שעומד מולו כתב אישום "בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן בתפקיד".

ולקינוח, מה אם בעל התיקים נקרא בגיל 18 ללשכת הגיוס? כאן התשובה ברורה. בדובר צה"ל אומרים כי הרקע הפלילי של מועמדים לגיוס "נבחן בצורה מעמיקה", וכי "במקרים בהם טרם הסתיימו ההליכים המשפטיים, נדחה הגיוס בהתאם לצורך, לשם קבלת החלטה לאחר תום ההליכים". קרי: צה"ל לא מגייס מלש"בים עם כתבי אישום, נקודה.

בשורה התחתונה: דברי יעלון חצי נכונים. צה"ל לא מגייס אדם עם כתב אישום. משרד החינוך בוחן רקע פלילי, אך פוסל להוראה רק נאשמים בעבירות מין. גם הפיקוח על הבנקים בוחן רקע פלילי של מועמדים למשרה בבנק, אבל תנאים קשוחים חלים רק על דירקטורים בבנק בלי גרעין שליטה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.