הבורסה תובעת את המדינה ב-20 מיליון שקל: "לא שילמה עמלות"

לטענת הבורסה, המדינה מסרבת לשלם את דמי הרישום בגין הנפקות אג"ח במסגרת מאגר ההשאלות של משרד האוצר, שבוצעו בין מאי 2013 ועד סוף הרבעון הראשון של 2020

מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, איתי בן זאב / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, איתי בן זאב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה לניירות ערך, שבניהולו של איתי בן זאב, הגישה היום (ג') תביעה משפטית בסכום 20.1 מיליון שקל נגד החשב הכללי במשרד האוצר, וזאת בגין "סירובה של הנתבעת לשלם את דמי הרישום בגין רישום אג"ח למסחר בבורסה במסגרת מאגר ההשאלות של משרד האוצר, וזאת תוך הפרת הוראות תקנון הבורסה וההנחיות שהותקנו מכוחו, המהווים תקנה בת פועל תחיקתי".

התביעה, שלדברי הבורסה הוגשה "בלית-ברירה", כוללת הפרשי ריבית והצמדה "עד מועד התשלום בפועל". הבורסה, שהפכה בשנים האחרונות לחברה למטרות רווח שמניותיה נסחרות בבורסה עצמה, מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל-אביב (המחלקה הכלכלית) לחייב את המדינה גם בהוצאות משפטיות של התובעת.

על-פי כתב התביעה, שהוגשה בסדר דין מקוצר, המדינה מסרבת לשלם לבורסה את דמי הרישום להם היא זכאית "בגין הנפקת אג"ח ממשלתיות ורישומן למסחר בקשר עם מאגר ההשאלות של משרד האוצר", ששיעורם "0.004% משווי של האג"ח (או 0.0007% עבור אג"ח ממשלתית קצרה)".

בתביעה טוענת הבורסה כי "המדינה נמנעת מלשלם את החוב ומתחמקת מתשלומו בטענות שונות חסרות כל בסיס משפטי או עובדתי".

עוד טוענת הבורסה כי ניסתה ליישב את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט ואף הציעה למדינה "לפנים משורת הדין" הצעות שמוגדרות על-ידה כ"מרחיקות לכת".

בבורסה מציינים כי ב-2019 התברר לבורסה כי "לא נגבו דמי רישום בגין אג"ח שהונפקו במסגרת מאגר ההשאלות", ובעקבות זאת התקיימו מגעים בין הצדדים. בנובמבר האחרון הבורסה אף פנתה למדינה ודרשה אז לקבל דמי רישום בגין אג"ח שהונפקו מתחילת ינואר 2019 ועד סוף אוקטובר אותה שנה, בגובה 1.82 מיליון שקל. על-פי התביעה, האוצר השיב לכאורה כי חוזה תפעול מאגר ההשאלות אינו כולל התייחסות לדמי רישום למסחר.

על-פי כתב התביעה, המגולל את המשך השתלשלות הדברים לפי הבורסה, בינואר השנה הבורסה דחתה את התשובה של המדינה כאמור ודרשה להסדיר את החוב "ללא דיחוי". בהמשך הגיעה עוד דרישה מצד הבורסה להסדרת החוב, ובתחילת מרץ השיבה המדינה בדחייה גורפת של פניית הבורסה, תוך שהסבירה, לפי כתב התביעה, כי "פעילות במאגר ההשאלות אינה בבחינת הנפקה של ניירות ערך".

על-פי כתב התביעה, המדינה צריכה לשלם לכאורה בגין הנפקת אג"ח בין מאי 2013 ועד סוף הרבעון הראשון של 2020, מלוא תקופת ההתיישנות. על-פי הערכות, המדינה לא שילמה דמי רישום כאמור, אליבא הבורסה, גם קודם, כשסך התשלומים שלא שילמה גם בשנים ההם מוערך בסכום גבוה בהרבה. גורם בשוק התייחס לכך ואמר כי "המדינה עצמה מתנערת מתשלומים שהיא חייבת לשלם. מה יעשו גופים חלשים מהבורסה שאינם יכולים לתבוע את התשלומים שמגיעים להם?".