הפעימה השנייה של מענק הסיוע לעצמאים יצאה לדרך: אתר רשות המסים מתקשה לעמוד בעומס

החל מאתמול בלילה ניתן להגיש בקשות למענק לעצמאים בפעימה השנייה באתר רשות המסים וכן עבור חלק מהפעימה השלישית • משעות הלילה נרשמים עומסים על האתר, ורבים מהעצמאים המנסים להגיש בקשות נתקלים בהודעות "אנא נסה שוב מאוחר יותר"

מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אתמול בלילה (ג') נפתחה באתר רשות המסים האפשרות להגשת בקשות לקבלת "הפעימה השנייה" של מענק הסיוע לעצמאים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. הגשת הבקשות למענק מבוצעת באמצעות טופס מקוון באתר רשות המסים והתשלום לזכאים יופקד תוך ימים ספורים בחשבון הבנק. בעלי שליטה שכירים יוכלו להגיש תביעה למענק החל מה-18 במאי, וזאת מאחר ונדרשת הערכות נוספת לצורך בדיקת זכאותם. מדובר בבשורה מרה עבור בעלי השליטה השכירים אשר לא קיבלו עד היום כל סיוע מהמדינה.

החל משעות הלילה המאוחרות אמש ניסו להיכנס עשרות אלפי עצמאים לאתר רשות המסים. חלקם הצליחו למלא את טופס הבקשה והשלימו את ההליך הקצר, ונכון לשעת הצהריים היום, כ-35 אלף מהם כבר קיבלו הודעה כי הם זכאים למענק בסכומים שונים (תקרת המענק עומדת על 10,500 שקל).

עם זאת, בשל העומס הרב על המערכת, רבים מהעצמאים נתקלו במסך המתנה או לחלופין בהודעה כי בשל עומס על המערכת לא ניתן להשלים את הגשת הבקשה ו"אנא נסה שוב מאוחר יותר" או "אירעה שגיאה. יש לנסות מאוחר יותר". באחד המקרים בהם התקבלה הודעת שגיאה בתום הליך מילוי הטפסים, קיבל העצמאי הודעה כי הוא זכאי למענק בסך 13,525 שקל, אך "ייתכן כי סכום זה ישתנה (כלפי מעלה או כלפי מטה) בהתאם לשינויים בהכנסה החייבת מעסק". מגיש הבקשה תהה איך הוא עבר את ה-10,500 שקל - סכום המקסימום של המענק, אך יועץ המס שלו הסביר לו כי מדובר במענק נוסף שנפתח, חלק מ"הפעימה השלישית" של הסיוע לעצמאים שמתייחס לעצמאים שהכנסתם אינה עולה על 300 אלף שקל. הבעיה היחידה היא שהכנסתו של אותו עצמאי עולה על 300 אלף שקל.

הכסף בחשבון תוך ימים ספורים

תשלום המענקים הינו בהתאם לתקנות שעת חרום שאושרו בממשלה ב-24 באפריל. בהתאם לתקנות, אוכלוסיית הזכאים למענק בפעימה השנייה כוללת גם שכירים בעלי שליטה שאינם זכאים לדמי אבטלה ועצמאים שהכנסתם החייבת לשנת המס 2018, אינה עולה על מיליון שקל. בפעימה זו הוגדלו סכומי המענקים ביחס למתווה הפעימה הראשונה, כך שעצמאים יהיו זכאים למענק בגובה של 70% מההכנסה החייבת שלהם ועד לסכום של 10,500 שקל (במקום 6,500 שקל בפעימה הראשונה) כאשר לעצמאי או בעל שליטה אשר הכנסתו הממוצעת מעסק או שכר עבודה בהתאמה לחודש עולה על 40 אלף שקל יופחת סכום המענק בהדרגה.

לעצמאי אשר החל לפעול בשנת 2019 הותאמו בתקנות חלק מהתנאים הנדרשים, כך שיבחנו בהתאם לנתוני שנת 2019, במקום שנת 2018. כמו כן, כן במסגרת הפעימה השנייה, נקבעה בתקנות אפשרות לעצמאי שפתח את עסקו בשנת 2018 וסבל מהפסדים באותה שנה, להתבסס על נתוני שנת 2019.

בנוסף, כאמור, נפתח להגשת בקשות חלק מהמענק שכונה "מענק הפעימה השלישית" ועצמאים אשר מחזור עסקאותיהם השנתי עולה על 18 אלף שקל ואינו עולה על 300 אלף שקל זכאים לקבל תוספת למענק בסכום הנע בין 700 שקל ל-3,025 שקל בהתאם לגובה המחזור החודשי שלהם, במקביל למענק שישולם לעסקים להשתתפות בהוצאות קבועות ב-12 במאי.

בדיקת הזכאות וחישוב סכום המענק בתום מילוי טופס הבקשה באתר רשות המסים יבוצעו על ידי רשות המסים ויוצג באזור האישי של העצמאי. לאחר שתאושר הבקשה, יופקד התשלום, תוך ימים ספורים, בחשבון הבנק של העצמאי. את הבקשות לקבלת המענק ניתן להגיש עד ה-12 ביולי.

תנאי הסף לקבלת מענק

קבלת המענק כפופה למספר תנאי סף, ובהם:

● מענק הסיוע יינתן לעצמאי אשר מלאו לו 20 שנים ב-2019 ושהוא בעל עסק פעיל בששת החודשים שקדמו לחודש אפריל 2020 .
● הכנסתו החייבת של העצמאי לשנת המס 2018 אינה עולה על מיליון שקל. מדובר בהכנסה מכל המקורות לפי פקודת הכנסה, אך היא אינה כוללת את רווחי ההון של היחיד ושבח המקרקעין שלו.
● ההכנסה החייבת החודשית הממוצעת מעסק של העצמאי מיגיעה אישית, לשנת המס 2018 עולה על 714 שקל לחודש.
● מחזור עסקאותיו של העצמאי, בתקופה שהחל ב-1 במרץ 2020 ועד 30 ביוני 2020, ירד ביחס למחזור עסקאותיו בתקופה המקבילה בשנת 2019, בסכום אשר עולה על 25% מסכום מחזור העסקאות לשנת 2019. הגשת דוח מס ערך מוסף תקופתי על ידי העוסק לתקופות האמורות הינה תנאי לזכאות למענק, אם היה חייב בהגשת דוח כאמור לפי חוק מס ערך מוסף.
● העצמאי הגיש דוח שנתי למס הכנסה לשנת 2018, עד יום הגשת הבקשה, אם היה חייב בהגשת דוח כאמור לפי פקודת מס הכנסה.
● לא היו לעצמאי הפרות שונות בתחום ניהול פנקסי חשבונות לפי פקודת מס הכנסה.
● לעצמאי אשר החל לפעול בשנת 2019 הותאמו בתקנות חלק מהתנאים הנדרשים, כך שיבחנו בהתאם לנתוני שנת 2019, במקום שנת 2018. כמו כן, נקבעה בתקנות אפשרות לעצמאי שפתח את עסקו ב-2108 וסבל מהפסדים באותה שנה, להתבסס בחישוב המענק על נתוניו לשנת 2019.

במקביל ל"פעימה השנייה והשלישית" של המענקים - מענק שישולם לעסקים להשתתפות בהוצאות קבועות - תשולם באמצעות האזור האישי תוספת לסכום המענק לעצמאי העובד בעסק קטן שממוצע מחזור העסקאות החודשי שלו עולה על 1,500 שקל אך אינו עולה על 25 אלף שקל, בהתאם למדרגות הבאות: לגבי עצמאי שממוצע מחזור עסקאותיו לחודש עולה על 1,500 שקל אך אינו עולה על 8,333 שקל - 700 שקל; לגבי עצמאי שממוצע מחזור עסקאותיו לחודש עולה על 8,333 שקל אך אינו עולה על 16,667 שקל - 1,875 שקל; ולגבי עצמאי שממוצע מחזור עסקאותיו לחודש עולה על 16,667 שקל אך אינו עולה על 25 אלף שקל - 3,025 שקל.

מרשות המסים נמסר בשעות הבוקר היום כי "מאז נפתחה האפשרות להגשת בקשות לקבלת הפעימה השנייה של מענק הסיוע לעצמאיים לפני מספר שעות, כ-24 אלף בקשות התקבלו ואושרו. הזכאים יוכלו לראות את הכסף בחשבונם תוך ימים ספורים.

באופן טבעי, בשל ריבוי הפונים לקבלת המענק, המערכת לעיתים פועלת באיטיות מסוימת ועולה מסך המתנה המודיע למשתמשים כי בשל ריבוי הפניות ניתן להמתין לקבלת השירות או לפנות במועד מאוחר יותר. יחד עם זאת רבבות עצמאיים נמצאים זכאים מידי שעה והמערכת פועלת כסדרה".