ארגון "פרידום האוס": "הונגריה היא לא דמוקרטיה יותר"

הארגון האמריקאי המפרסם בין השאר את מדד העיתונות החופשית ופועל לקדם ערכים דמוקרטיים, קבע לראשונה כי הונגריה "אינה דמוקרטיה" אלא "משטר היברידי" • הממשלה בהונגריה האשימה את "פרידום האוס" בקידום אג'נדה ליברלית ובקשרים למיליארדר ג'ורג' סורוס

רה"מ הונגריה ויקטור אורבן במערכת הבחירות האחרונה ב־2018 / צילום: Associated Press
רה"מ הונגריה ויקטור אורבן במערכת הבחירות האחרונה ב־2018 / צילום: Associated Press

הארגון האמריקאי "פרידום האוס", המפרסם בין השאר את מדד העיתונות החופשית ופועל לקדם ערכים דמוקרטיים, קבע לראשונה בדו"ח שהתפרסם היום כי הונגריה "אינה דמוקרטיה", בשל החוקים שהעביר ראש הממשלה ויקטור אורבן בחודשים האחרונים. במקום זאת, מגדיר אותה הארגון, הממומן ברובו על ידי ממשלת ארה"ב, כ"משטר היברידי".

"מספר הולך וגובר של מנהיגי ברחבי העולם כבר לא מעמידים פנים שהם משחקים לפי חוקי המשחק הדמוקרטי", אמר חוקר בארגון, האחראי על הפרסום השנתי הבודק את המצב במדינות מזרח אירופה לשעבר. "הם תוקפים באופן גלוי מוסדות דמוקרטיים ומנסים לחסל כל בלם אפשרי על כוחם. ביחד עם הונגריה הורדו למעמד זה גם סרביה ומונטנגרו.

אורבן, העומד בראש מפלגת "פידס", זכה בפעם השלישית הרצופה בבחירות שהתקיימו בהונגריה ב-2018, לאחר קמפיין שלווה בהאשמות חריפות נגד האיחוד האירופי, המיליארדר ג'ורג' סורוס וערכים ליברליים מערביים. הוא יצא נגד מדיניות הפליטים של האיחוד, ואמר כי הוא מבשרה של הדמוקרטיה הבלתי-ליברלית, בניגוד לממשלות מערב אירופה. בחודשים האחרונים, בין השאר בשל משבר הקורונה, העביר אורבן שורת חוקים המבצרים את כוח הממשלה ברשותו על חשבון כוחו של הפרלמנט.

הממשלה בהונגריה האשימה את "פרידום האוס" בקידום אג'נדה ליברלית ובקשרים למיליארדר ג'ורג' סורוס ולארגוני "החברה הפתוחה" שלו. הארגון מצדו הציג נתונים לפיהם כ-86% מהתרומות לו נעשו על ידי הממשלה האמריקאית. "כל מי שלא מציית לחוקים הליברליים שלהם ולתפיסת העולם שלהם, יורד בדירוגים שלהם", צייץ בטוויטר דובר ממשלת הונגריה.

הונגריה היא חברה באיחוד האירופי, ומפלגתו של אורבן חברה בקואליציית המפלגות השמרניות באיחוד האירופי, לצד מפלגת ה-CDU הגרמנית, בראשות אנגלה מרקל. בעבר נשמעו קריאות לסלק אותה משורות גוף זה. הדו"ח של "פרידום האוס", שנקרא "Nations in Transit" מדרג 29 מדינות שהיו בעבר חלק מהגוש הקומוניסטי. רק 10 מדינות כרגע מוגדרות כ"דמוקרטיות", בעוד מספר ה"משטרים היברידיים" עלה משלושה לפני כעשור לעשרה כיום. בדו"ח מוגדרות תשע מדינות, ביניהן בלארוס, כאוטוקרטיות.