הדרך המתישה של העצמאים אל הכסף: מידע מבלבל ושרתים קורסים

החל משעות הלילה המאוחרות ביום שלישי ניסו עשרות אלפי עצמאים להיכנס לאתר רשות המסים כדי לקבל את "הפעימה השנייה" של תוכנית הסיוע לעצמאים • בשל העומס על המערכת, רבים נתקלו במסך המתנה או בהודעה כי בשל עומס על המערכת לא ניתן להשלים את הגשת הבקשה

ערימות מסמכים / צילום: שאטרסטוק
ערימות מסמכים / צילום: שאטרסטוק

החל משעות הלילה המאוחרות ביום שלישי ניסו עשרות אלפי עצמאים להיכנס לאתר רשות המסים כדי לקבל את "הפעימה השנייה" של תוכנית הסיוע לעצמאים, שמעניקה זכאות לעד 10,500 שקל. חלקם הצליחו למלא את טופס הבקשה והשלימו את ההליך הקצר. כ-24 אלף מהם קיבלו הודעה, כי הם זכאים למענק בסכומים שונים.

עם זאת, בשל העומס הרב על המערכת, רבים מהעצמאים נתקלו במסך המתנה או לחילופין בהודעה כי בשל עומס על המערכת לא ניתן להשלים את הגשת הבקשה. באחד המקרים בהם התקבלה הודעת שגיאה בתום הליך מילוי הטפסים, קיבל העצמאי הודעה כי הוא זכאי למענק בסך 13,525 שקל, אך "ייתכן כי סכום זה ישתנה (כלפי מעלה או כלפי מטה) בהתאם לשינויים בהכנסה החייבת מעסק".

מגיש הבקשה תהה איך הוא עבר את ה-10,500 שקל - סכום המקסימום של המענק, אך יועץ המס שלו הסביר לו כי מדובר במענק נוסף שנפתח, חלק מ"הפעימה השלישית" של הסיוע לעצמאים שמתייחס לעצמאים שהכנסתם השנתית נעה בין 18 אלף ל-300 אלף שקל.

"הבקשה הסתיימה בהצלחה" אבל "אירעה שגיאה" / צילום: צילום מסך
 "הבקשה הסתיימה בהצלחה" אבל "אירעה שגיאה" / צילום: צילום מסך

מסתבר שהמדינה פתחה היום גם את החלק הזה להגשת בקשות. הבעיה היחידה היא שהכנסתו של אותו עצמאי עולה על 300 אלף שקל, ולכן לדבריו הוא אמור להיכלל בשלב הבא של הפעימה השלישית ולא בשלב הנוכחי.

המקרים המבלבלים ביותר היו מקרים בהם בעלי עסקים קיבלו הודעה עם סכום המענק המלא שלו הם זכאים וצוין כי הכסף ייכנס לחשבונם, אך באותו מסך בדיוק, מעל ומתחת סיכום המענק, נכתבה הודעת שגיאה באדום מהבהב, וצוין כי יש לנסות להגיש את הבקשה שוב במועד מאוחר יותר. הבקשה התקבלה או לא? לא ברור.

לדברי עורך הדין ויועץ המס שחר שאבי, "משעות הבוקר משרדי רואי החשבון ויועצי המס קורסים תחת הנטל של עצמאיים ובעלי חברות שמנסים בכל מאודם להיכנס לאזור האישי באתר רשות המסים כדי להירשם למענק. חלק גדול מהעסקים כלל לא מצליח להיכנס ואלו שכן מצליחים מקבלים הודעות סותרות".