חוזרים לעבודה: כך ארגונים מתכננים למנוע התפרצות קורונה במשרד

בדיקות בכניסה ועד דירוג עובדים לפי ציות לכללים: מעסיקים מתכננים כלים חדשים למעקב אחרי בריאות העובדים והאינטראקציות המשרדיות ביניהם

עובדי פרארי עוברים בדיקה של הסימפטומים לקורונה בכניסה למקום העבודה / צילום: רויטרס
עובדי פרארי עוברים בדיקה של הסימפטומים לקורונה בכניסה למקום העבודה / צילום: רויטרס

עובדים שיתחילו לחזור למשרדים או למפעלים יבחינו מיד שכל צעד שלהם מנוטר ומתועד.

במידטאון מנהטן, לדוגמה, מצלמות חום ימדדו טמפרטורות גוף בכניסה למגדל משרדים של 32 קומות במרכז רוקפלר. הבעלים של המגדל, RXR Realty, מסרה שהיא מפתחת גם יישום נייד לדיירים שיעקבו וידרגו עד כמה העובדים שלהם מצייתים לכללי הריחוק החברתי.

PwC הודיעה שהיא תשיק החודש יישום טלפון למעסיקים שמתחקה אחרי קשרים חברתיים על ידי ניתוח מפגשים של עובדים במשרד. עד כה הביעו כבר יותר מ-50 לקוחות עניין במוצר, ביניהם בנקים, יצרנים וחברות אנרגיה מהמובילים במדינה.

ענקית הפרסום אינטרפבליק גרופ מתכננת לסווג את 22 אלף עובדיה בארה"ב לשלוש קבוצות נפרדות, לפי סיכוני בריאות, כולל גיל. העובדים יתבקשו לחשוף פרטים רפואיים ואחרים על עצמם, ובכמה מקרים גם על בני משפחה.

אינטרפבליק עדיין לא התחייבה למערכת החדשה, אבל היא בהחלט "על המבער הקדמי", אמר אריק אוסמן, המנהל הרפואי הראשי של חברת הייעוץ הרפואי ויג'ילנט הלת, שמייעצת לאינטרפבליק. זו טוענת שהיא רק החלה בדיונים תחיליים על אפשרות אימוץ המערכת. "זו גישה הגיונית, אם אפשר להתגבר על בעיות התפעול וכמה מהסוגיות של הפרטיות והרגולציה", אמר ד"ר אוסמן.

פרק חדש בוויכוח על פרטיות

עובדי משרדים רבים התרגלו לנוכחות מצלמות האבטחה הנפוצות ולכרטיסי הנוכחות. אחרי התקפות הטרור של 11 בספטמבר 2001, בניינים התקינו אמצעי ביטחון משודרגים, כולל רישום של מבקרים ושיקוף של תיקי עבודה.

הקורונה לוקחת את המעקבים לרמה גבוהה יותר, וכמה מעסיקים מתכננים לעקוב אחרי תנועות ולאסוף מידע אישי כפי שלא היה מעולם בדמוקרטיות מערביות. זהו פרק חדש בוויכוח על פרטיות והוויתורים שאנשים מוכנים להם תמורת ביטחון.

כמה חברות רואות כעת את האמצעים הללו כדרך היחידה אולי לפתוח מחדש משרדים בלי להסתכן בהתפרצות מחודשת של הנגיף, לפחות עד שיהיה חיסון לקורונה.

בעלי בניינים אומרים שהמערכות, שדומות לאלו שהותקנו בסין ועזרו להאט את התפשטות הנגיף, מקדמות בריאות ובטיחות, ומאפשרות למעסיקים לאכוף הפרדה בין עובדים, עם התחקות מיידית אחרי המגעים שהיו לעובד שנושא קורונה.

"ההשלכות של המיפה הן רחבות מאוד, והן ישנו את הדרך שבה כל המקומות עובדים", אמר אמול סרבה, מנכ"ל חברת המשרד הגמיש Knotel, שמוסיפה תכונות ליישום שלה שיאפשר ללקוחות לעקוב אחרי תנועות עובדיהם. "כשאתה מתכנן מקום עבודה, זה כבר לא הולך להיות, 'זה מגניב וכיפי לאנשים שלי?'. הקריטריון העיקרי יהיה, 'האם זה מקום בטוח ועמיד?'".

ג'ייסון שולץ, פרופסור לחוק קליני באוניברסיטת ניו יורק, שחקר שיטות ניטור במקומות עבודה, ניבא שהכלים הללו יישארו גם בחלוף המגפה. "למעסיקים אין מניע לבטל את המעקבים אחרי שהם התקינו אותם", הוא אמר.

כאשר החברות החלו לשגר את עובדיהן הביתה במארס, הן התמקדו בשמירה על פריון גבוה למרות העבודה מרחוק. בציפייה לחזרת העובדים למשרד, כמה מהן הוסיפו אמצעי זהירות בסיסיים כמו אמצעי חיטוי ידיים, סימני ציון על הרצפה להרחקת אנשים זה מזה ויותר רווח בין שולחנות עבודה. כמה חברות מתכננות לצמצם את הנוכחות במשרד על ידי שמירה על עבודה חלקית מהבית או עבודה במשמרות. יש חברות שמתכננות לבצע בדיקות קורונה משלהן.

חברות אחרות אומרות שהמהלכים הללו אינם מספיק מרחיקי לכת. חברת הנדל"ן XRX בודקת מערכות חדשות על העובדים שלה. "אנחנו משמשים שפני הניסיון של זה", אמר המנכ"ל סקוט רכלר.

החברה מתכננת להשיק את יישום הריחוק החברתי שלה כבר בסוף חודש זה. תנועות העובדים ינוטרו דרך הטלפונים הניידים שלהם - עובד יקבל דירוג גבוה יותר לפי מספר הפעמים שבהם הוא ישמור על ריחוק של 2 מטר מאדם אחר. העובדת/עובדת יוכלו לראות את הדירוג שלהם, והמעסיק יראה את הנתונים המצטברים על הציות לריחוק החברתי של כל עובד.

חברות אחרות הביעו עניין בכלי מעקב אחרי מגעים כדי לדעת אילו עובדים נחשפו אולי לנגיף, בלי להשבית מחלקות או אגפים שלמים במשרד או בחלל ייצור, אמר טומי פותימדאם, מנהל מוצרים דיגיטליים ב-PwC. לדבריו, הוא ועמיתיו מקיימים כ-15 פגישות ביום עם לקוחות נוכחיים ופוטנציאליים כדי להסביר את יישום המעקב החדש של החברה.

המוצר, שמותקן בטלפון של העובד, משתמש בנתוני בלוטות' ו-Wi-Fi, לצד איתותים אחרים, לקבוע את קרבת העובדים זה לזה בבניין של חברה. הוא אינו מתחקה אחרי מיקום של עובד ולא מנתח נתונים מחוץ לעבודה.

אם עובד נמצא חיובי בבדיקת קורונה, מחלקת כוח האדם יכולה להתחבר לפורטל אינטרנט כדי לקבוע מי מהעובדים האחרים עלול להיות בסיכון גבוה או בינוני בהתבסס על קרבתם לעובד הנגוע בכל נקודת זמן מסוימת.

חברות עושות גם יותר בסינון נכנסים ומניעת כניסה מחולים לבניין. כמה מעסיקים שוקלים כעת אם לשגר לעובדים שאלוני בוקר, על איך הם מרגישים, אמר לארי גדאה, המנכ"ל חברת תוכנת מקום העבודה Envoy.

לדבריו, לפחות חברת טכנולוגיה גדולה אחת ביקשה מחברתו לבנו מערכת כזו. התוכנה של Envoy משמשת גם לבדיקת מבקרים במשרד, מעקב אחרי חבילות ורישום חדרי ישיבות, והיא מותקנת ב-14,000 משרדים בארה"ב.

התשובות לשאלונים יכולות לקבוע מי ייכנס למשרד. אלו שמרגישים רע יישלחו הביתה, ועובדים שמגיבים באופן משביע רצון יקבלו קוד סריקה בלובי של המשרד כדי להיכנס.

העובדים יתרגלו?

יש עדיין מעט סטנדרטים מוסכמים לגבי אילו כלים הם יעילים, ואיך צריך להשתמש בהם תוך שמירה על פרטיות היחיד, אומר סטיבן פלדסטין, פרופסור נספח בבואיז סטייט יוניברסיטי, שחוקר מעקב דיגיטלי. "אנחנו קצת במערב הפרוע כאן", הוא אמר. 

כמה עובדים עשויים להתנגד למעקב אחרי מגעים, אולי על ידי כיבוי הטלפונים שלהם כשהם נפגשים עם אחרים, אמר שולץ מ-NYU. המעסים יצטרכו להבהיר לעובדים כאלוש הם עלולים להישלח לבידוד או לחופשה מהמשרד.

חוקי העבודה שמספקים הגנה מפני אפליה על רקע גיל או נכות עדיין תקפים במגפה, ודרישה מעובדים לחשוף מידע רפואי יכולה לחשוף חברה לחבות משפטית, אמרה ג'ניפר מריגן פיי, עורכת דין המתמחה בדיני עבודה במשרד גודווין פרוקטר.

לחברות יש חופש פעולה מסוים במגפה, היא אמרה. הנחיות החזרה לעבודה של הבית הלבן קוראות למעסיקים לאמץ סידורים לעובדים פגיעים, כולל מבוגרים או עם מחלות רקע רציניות. סידור כזה יכול להיות גם המשך עבודה מהבית.

"אם המעסיקים אומרים לאנשים שהם אינם יכולים לחזור לעבודה, או שהם חייבים לחשוף מידע על אם אין להם תסמינים למחלה, אני חושבת שבהחלט נראה לכך התנגשויות משפטיות", אמרה מריגן פיי.

בבניין שלו ברוקפלר סנטר, רכלר מ-RXR מנבא שעובדי משרדים יתרגלו להליכים החדשים, כפי שהם התרגלו לבדיקות הביטחון למבקרים אחרי 11/9. "עם הזמן חלק מהחשש דועך, ואני חושב שאותו הדבר יקרה כעת", הוא אמר.