בליכוד החלו לאסוף את החתימות כדי להעביר את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו

הכנסת מצביעה על תיקון חוק יסוד הממשלה, כך שממשלת הרוטציה, או בשמה בספר החוקים - "ממשלת חליפים", תוכל להתחיל לעבוד • בשעה זו נפגשים נתניהו ובני גנץ בלשכת ראש הממשלה בכנסת ודנים באפשרות להאריך את ממשלת הרוטציה לארבע שנים

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ברחבי הכנסת החל הערב (ד') איסוף חתימות של 61 ח"כים ומעלה על המלצת בנימין נתניהו כמרכיב הממשלה הבאה. במקביל מליאת הכנסת מצביעה בשעות אלה בקריאה שנייה ושלישית על תיקון חוק יסוד הממשלה, כך שממשלת הרוטציה, או בשמה בספר החוקים - "ממשלת חליפים", תוכל להתחיל לעבוד.

בנוסף, בשעה זו נפגשים נתניהו ובני גנץ בלשכת ראש הממשלה בכנסת ודנים באפשרות להאריך את ממשלת הרוטציה לארבע שנים. על פי אחת ההצעות, נתניהו יכהן שנתיים ואחרי בני גנץ שנתיים. לפי אפשרות נוספת המועלת, מבנה 18 החודשים ישמר, ואת השנה הנוספת יחלקו כך שנתניהו יכהן 6 חודשים וגנץ יכהן 6 חודשים.

בשעה 22:30 הודיעו לפתע חברי האופוזיציה מיש עתיד-תל"ם שהם מושכים את כל ההסתייגויות ולפיכך החוק בשלמותו אמור היה לעלות להצבעה באופן מיידי וזאת מבלי שהקואליציה הספיקה לתקן את הניסוחים ולהוסיף שינוי כך שהכנסת תכהן במשך ארבע שנים ולא שלוש שנים.

כתוצאה מכך, יו״ר הועדה המיוחדת ח״כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הודיע על משיכת החוק בחזרה לוועדה כדי לדון בנושא הארכת הכהונה של הכנסת לארבע שנים.

אחר הצהריים גינזבורג אמר: "איני מתרגש מהאשמות הסרק שהוטחו, גם לא התרגשתי כשחברי כנסת מסוימים בחרו להתבטא בצורה מזלזלת כלפי הצעות החוק וכלפי דיוני הוועדה".

בתוך כך, הליכוד וכחול לבן הודיעו שהשבעת הממשלה תתקיים ביום רביעי, ה-13 במאי וזאת אחרי שהלילה תושלם החקיקה להקמת הממשלה הדו-ראשית.

ההצבעות על אלפי הסתייגויות שהניחו חברי הכנסת המיועדים לשבת באופוזיציה נמשכו שעות ארוכות. הדיון במליאה התחיל אתמול (ג') בשעה עשר בבוקר ונמשך ברציפות עד היום (ד') אחר הצהריים. לאחר מכן עברו חברי הכנסת להצביע בהסתייגויות לחוק. בשעה שבע בערב יצאה המליאה להפסקה לטובת שבירת צום הרמאדן.

ח"כ יאיר לפיד, המיועד לשמש כיו"ר האופוזיציה, אמר היום בדיון: "הרגע הזה שבו אנחנו עומדים להצביע על ריסוק חוקי היסוד של מדינת ישראל לא קורה בחלל ריק. במשך שלוש שנים מאז שנפתחו החקירות נגדו ראש הממשלה מנהל מערכה נגד שלטון החוק בישראל. הוא, שדרני הרדיו שלו, העיתונאים שלו, השרים והח"כים שלו מסבירים לנו כבר שלוש שנים שאסור לסמוך על הדמוקרטיה".

"אין דבר כזה ממשלת חירום של 36 שרים ו-16 סגני שרים דווקא עכשיו, דווקא כשהעצמאים מתרסקים ומעמד הביניים קורס, מקימים את הממשלה הגדולה ביותר הבזבזנית ביותר בתולדות המדינה", אמר לפיד.

ברקע הדיונים בכנסת, הזירה הפוליטית ממתינה להחלטות שופטי בג"ץ בשני נושאים עיקריים - האם ניתן להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ העומד למשפט בתיקי מרמה, שוחד והפרת אמונים.

בנוסף, בג"ץ אמור לפסוק בנוגע לעתירות נגד ההסכם הקואליציוני, בכל הנוגע לחלקים בהסכם שאינם פרטי חקיקה אלא נוגעים לתפקוד הפרלמנט, מעמד האופוזיציה והגבלת מינויים בשירות הציבורי ל-100 ימים.

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, התייחס היום במליאה למעמד בית המשפט. הוא הקריא מעל הפודיום ציטוטים מדברי נתניהו במפגש עם נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש בעת סיום כהונתה בשנת 2012: "רק בחודשים האחרונים גנזתי כל חוק שאיים לפגוע בעצמאות המערכת, אמשיך לפעול כך, כל פעם שיבוא חוק שיבקש לפגוע בעצמאות בתי המשפט בישראל, נוריד אותו", אמר אז נתניהו.

"ממתי נתניהו התאהב ברעיון של פסיקת ההתגברות? ממתי פסקת ההתגברות הפכה למטרה המרכזית? מהרגע שהתחילו החקירות והוגש כתב אישום", אמר ליברמן.

ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, אמר במליאה: "בהסכם הקואליציוני מופיע תאריך מפורש לתהליך של סיפוח השטחים. הסיפוח הזה הוא דבר שעד עכשיו שום ממשלה ישראלית לא העזה לעשות. סיפוח מלא, שמספח מיליוני פלסטינים בשטחי הגדה המערבית, ושם קץ לשאיפת העם הפלסטיני למדינה משלו. סיפוח יביא לחורבן על שני הצדדים. את זה הכשירו בני גנץ וגבי אשכנזי שחתמו על ההסכם".

ששת חברי סיעת ימינה נעדרו מן ההצבעות במליאה, כמחאה על כך שלא מתקיים איתם מו"מ פוליטי לצירופם לקואליציה. בנוסף חברי המפלגה אמרו כי לא יחתמו על טפסי ההמלצה על נתניהו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. ח"כ שקד אישרה בראיון ברשת ב', כי אין בכוונתם לחתום על המלצה לנתניהו, כיוון שהם מבינים הנתק בינם לבין הליכוד, במהלך של נתניהו לפרק את הבלוק שתמך בו בכל שלוש מערכות הבחירות.