כלל ביטוח תמנה בודק חיצוני לבחינת האירועים בהדחת המנכ"ל

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת , דורש מינויו של בודק חיצוני שיבדוק את טענות כל הצדדים • את זהות הבודק החיצוני תבחר ועדת הביקורת של דירקטוריון כלל ביטוח, בראשות גד ארבל

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, דורש מינויו של בודק חיצוני שיבדוק את טענות כל הצדדים בפרשת ההדחה של מנכ"ל חברת כלל ביטוח יורם נוהעל ידי היו"ר דני נוה.

על פי הערכות שהגיעו לידי "גלובס", הבודק החיצוני כאמור יבדוק את כל ההליך שהתקיים בעניין זה בחברה כמו גם את ההתנהלות מול בעלי המניות החיצוניים - ארקין ולפידות, וגם את ההתנהלות של המנכ"ל והיו"ר בפרשה תוך בדיקת הטענות הקשות של כל אחד משני הצדדים כנגד השני. את זהות הבודק החיצוני תבחר ועדת הביקורת של הדירקטוריון, בראשות גד ארבל, שבעבר היה המפקח על הביטוח.

הבודק החיצוני ימונה בעיצומו של מאבק אדיר וללא מגבלות שבמרכזו האשמות חריפות מצד המנכ"ל ומצד היו"ר, האחד כנגד השני. היום נודע כי לאחר שמנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה שלח מכתב חריף לדירקטוריון הקבוצה, ובו הוא שוטח את האשמותיו כנגד התנהלות היו"ר דני נוה, מגיב האחרון במכתב חריף לא פחות משלו, בעניין "רקע לקראת דיון על החלפת מנכ"ל", שבו הוא קורא להדחתו של מנכ"ל שמינה בעצמו לפני פחות משנתיים, שכשל לתפיסתו בשינוי המבוקש במגמה בתוצאות החברה, תוך שהוא עוקץ באומרו כי "אם יורם היה נלחם למען כלל כפי שהוא נלחם נגדי, לא היה צריך להחליפו"..

"התנהלותו של יורם בשבוע האחרון היא כשלעצמה מלמדת שאינו ראוי להיות מנכ"ל החברה שלנו" כתב היו"ר דני נוה לחברי הדירקטוריון, בהתייחסו למאבק האדיר שמתחולל בפומבי על עתידו של המנכ"ל בחברה. "במקום לשלוח מכתב מלא הכפשות, ולנהל קמפיין תקשורתי שפוגע במוניטין של החברה, היה עליו להמתין לשיבת הדירקטוריון ולהציג באופן שקול וענייני את טענותיו", מאשים היו"ר נוה את המנכ"ל.

יורם נוה מונה למנכ"ל כלל ביטוח לפני פחות משנתיים, במקומו של איזי כהן. דני נוה מונה ליו"ר כלל ביטוח במאי 2013, עוד על ידי בעל השליטה הקודם בה- קונצרן אי.די.בי כשהובל על ידי נוחי דנקנר. זמן קצר לאחר מינויו הועברו מניות השליטה באי.די.אי לידי הנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח משה טרי, עד שבסוף 2019 הוכרזה כלל ביטוח כחברת הביטוח הראשונה שאין בה גרעין שליטה. עתה הוא כותב לחברי דירקטוריון כלל ביטוח כי "אני מזועזע מהסגנון והדרך שבו יורם נוה בחר לנהל את הדיון ומסגנון ההשמצות האישיות כלפי כיו"ר הדירקטוריון. במקום דיון מקצועי, הוא מקיים דיון מכפישני שאין לו מקום. ההתנהלות הזאת מצדו מעידה על אובדן עשתונות שמעלה כשלעצמה שאלה על כשירותו לתפקיד".

לדברי היו"ר אין בסיס להאשמות שנשמעות כנגדו, בדבר כך שהוא משרת באופן לא ראוי ובעייתי מאוד את שאיפותיהם של בעלי מניות בחברה - שיוצאים לכאורה נגד המנכ"ל משום שלא קיבלו ממנו הטבות שרצו לקבל משום שהלה בחר להגן על כספי ציבור. "אני דוחה על הסף את כל ההכפשות חסרות הבסיס על המניעים למהלך החלפתו", כותר היו"ר לדירקטוריון. הוא מוסיף כי "מפתיע מאוד שיורם משחק מופתע, יש נתון עיקרי הידוע לכל ושאינו יכול להפתיע איש, שנתיים אחרי שיורם נכנס לתפקידו, כלל עדיין במקום האחרון ביחס למתחרותיה".

היו"ר מגלה כי מבחינתו "יורם אומנם לא היה הבחירה המועדפת שלי (למנכ"ל החברה, ר"ש), אבל לנוכח הצורך להגיע להבנות עם כל הגורמים, הוא קיבל ממני ומהדירקטוריון גיבוי לאורך כל הדרך... גם אישית היו ביננו יחסים טובים, אם הגעתי למסקנה שצריך להזיזו מתפקידו, זה אך ורק על רקע מקצועי לחלוטין לטובת החברה". עוד הוא כותב כי "לכל אורך התקופה דירקטורים העירו לו ומתחו ביקורת על כך שנדרשת ממנו תכנית ההתייעלות להיות אגרסיבית יותר לנוכח מצבה של החברה".

לגבי הטענות של המנכ"ל לפיהן שינוי רגולטורי שנעשה יביא לכך שכלל ביטוח תעמוד ביעדים שהוגדרו לו אומר היו"ר כי "היעדים שאושרו לו הם יעדי מינימום. הדירקטוריון ודאי מצפה ליותר כדי שכלל תזנק קדימה. בסיוע החלטות הרגולציה ואם יהיה ריסטייטמנט בקושי רב אולי יורם יעמוד ביעד המינימום של 2019. זה מספיק בקושי".

לדברי דני נוה "לאחר התלבטות ארוכה גמלה בדעתי ההחלטה הקשה להחליף את יורם לקראת דוח 2019. תכננתי לבוא לדירקטורים עם הצעה להחליף את יורם לאחר פרסום הדו"ח. רק משבר הקורונה עיכב זאת", אך לבסוף עשה זאת כי "סברתי שאם נמנע מהחלטה ונמשוך את הזמן, אנחנו מסכנים גם את שנת 2021". הוא מוסיף כי "לא קיבלתי שום החלטה בשמם של הדירקטורים וגם לא התקבלה החלטה כזו עד היום", כשהוא מזהה כי "ניכר גם שהאמון של דירקטורים רבים ביורם נשחק בצורה קשה".

ביחס להאשמות בדבר פגישותיו עם בעלי מניות, כפי שעלה גם ממכתבו של יורם נוה לדירקטוריון החברה, אומר היו"ר כי "זו חובתי לשמור על קשר עם בעלי מניות לטובת החברה" ו"כל הפגישות איתם נעשו באישור מראש של היועצת המשפטית של החברה". בהקשר זה הוא מאשר אמירות לפיהן נפגש עם אייל לפידות (לשעבר מנכ"ל הפניקס) ועם נציג מטעם מורי ארקין. בנו ניר, ששניהם "הביעו בהזדמנויות שונות את דעתם כי יש להחליף את יורם". "כל הטענות האחרות שיורם הפנה כלפיי בנושא הקשר שלי עם בעלי מניות, הן חסרות שחר ומופרכות. בעלי מניות לא לחצו עליי ולא איימו עליי. לא דיברתי איתם אף פעם בעניין התמיכה, או התמיכה בי באסיפת בעליי מניות החברה (שאמורה להתקיים באוקטובר השנה, ר"ש), או בהמשך הכהונה שלי כיו"ר וממילא לא עשיתי כל הסכם איתם בעניין זה".

עוד כתב היו"ר במכתבו כי "החלפת המנכ"ל נדרשת לטובת הצלחה משמעותית של החברה ולכן גם אם יהיו כתוצאה מכך ימים מסוימים של אי שקט פנימי בחברה, לא ניתן להימנע מכך. הנזק שבאי החלפתו של יורם יהיה כבד יותר, כלל תישאר אחרונה בטבלה ונפספס גם את 2021".

כאמור, מכתבו של היו"ר נשלח בתגובה למכתב חריף ששלח לדירקטורים המנכ"ל יורם נוה. במכתבו כתב המנכ"ל בין היתר כי "ביום א' ה-3 במאי 2020 דני נוה הגיע לראשונה למשרד מזה כחודש וחצי וקרא לי לשיחה. הייתי בטוח שהוא בא להביע את הערכתו על המצגת שהצגתי מספר ימים קודם לכן בדירקטוריון החברה על ההתמודדות של החברה עם אחד המשברים הגדולים של מאה השנים האחרונות, ולהפתעתי סיפר לי כי קיים נתק ביני לבין הדירקטוריון וכי הדירקטוריון איבד בי אמון, לפיכך נכון שמיוזמתי אקום ואפרוש"

לדבריו, "אמרתי לדני שאני בהלם מוחלט, שהתרשמתי מהדירקטוריון כמכלול, שיש שביעות רצון גבוהה מהתפקוד שלי" תווך שהאשים כי "ציינתי בפני דני שאני מאמין שהוא קיבלת החלטה, כה פתאומית ללא שום הכנה שלי או דיון בדירקטוריון מאחר והוא נתון ללחצים על ידי בעלי מניות מיעוט, שאף אין להם היתר החזקה, לעשות את דברם ואם לא כן - לא תחודש כהונתו באסיפה הכללית הקרובה. דני ציין כי אכן פנו אליו אותם בעלי מניות גם בעבר בעניין החלפתי, אבל הוא חסם זאת בעבר, אך כעת לא נותרה לו בידיו ברירה, ולכן לדעתו זה הדבר הנכון עבור החברה".

עוד האשים המנכ"ל יורם נוה כי כשנודע לו על המחליף המיועד לו "הרגשתי שמדובר בחנות מכולת ולא בגוף מוסדי המנהל מעל 200 מיליארד שקל כספי עמיתים... שמתיימר להוביל את נושא הטמעת כללי ממשל תאגידי בקרב החברות המובילות במשק". יורם נוה גם האשים את אלפרד אקירוב, מאלרוב, שפועל לכאורה להדחתו. אקירוב מכחיש זאת מכל וכל, והיו"ר דני נוה כלל אינו מזכיר את שמו כמי שדיבר עמו על הדחת המנכ"ל.