שני עצורים בעקבות תאונת בנייה קטלנית באור עקיבא

במהלך התאונה אתמול נהרג עובד שנפל מקומה חמישית לאחר שעסק בעבודות על גג הבניין • בין היתר נבדקת האפשרות שההרוג נפגע מציוד שנפרק באמצעות מנוף • האתר הוא ביזמות חברת שיכון ובינוי ובביצוע של אשטרום

תאונת בנייה קטלנית באור עקיבא / צילום: מד"א
תאונת בנייה קטלנית באור עקיבא / צילום: מד"א

חמישה בני אדם עוכבו ונחקרו באזהרה בעקבות תאונה קטלנית שאירעה אתמול (א') באתר בנייה באור עקיבא, שבה נהרג פועל בניין, אזרח מולדובה. מהמשטרה נמסר כי בסיום החקירה הוחלט לעצור שני מעורבים, וכי הם יובאו במהלך היום (ב') לבית משפט השלום בראשון-לציון לדיון בעניינם.

חקירת תאונת העבודה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433, המשותף למשטרת ישראל ולמשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ).

על-פי המשטרה, התאונה אתמול התרחשה בשעות הבוקר, ובמהלכה נפל העובד מקומה חמישית בזמן שעסק בעבודות על גג הבניין, המיועד למגורים בשכונת אור ים החדשה באור עקיבא. בין היתר נבדקת האפשרות שההרוג נפגע מציוד שנפרק באמצעות מנוף. האתר הוא ביזמות של חברת שיכון ובינוי ובביצוע של אשטרום.

חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות, מסר ל"גלובס": "תרבות הבטיחות באתרי הבנייה רבים לקויה ומסכנת חיי אדם. מינהל הבטיחות ימשיך ויאכוף באופן ממוקד ונחוש את חוקי הבטיחות במדיניות של אפס סובלנות להפרת החוקים. מפקחי המינהל נתקלים במציאות בעייתית של זלזול בחיי אדם באתרים ומטילים צווי הפסקת עבודה מדי יום, וזאת לשמירה והגדלת בטיחות כלל העובדים באתרים".

ממשרד העבודה נמסר כי לאתר הוצא צו סגירה. זהו צו שני שניתן לאשטרום בתוך שנה. הצו הקודם ניתן ב-16.5.2019, אז נהרג פועל - אף הוא אזרח מולדבי - בנפילה מגובה חמש קומות באתר בנייה של אשטרום בבני-ברק. חקירת התאונה הזו מתקיימת אף היא ביחידת "פלס" ועדיין לא הסתיימה.

בארגון "קו לעובד" מציינים כי "תקופת אי-היציבות הפוליטית בישראל הביאה עמה לקיפאון בנושאי מדיניות רבים בתחום הבטיחות בעבודה. בשנה שעברה פרסם החשב הכללי הנחיה שלפיה קבלנים שהוצאו להם שני צווי הפסקת עבודה, ייפסלו מהשתתפות במכרזים ממשלתיים למשך שנה. עם זאת, בסוף 2019 התבשרנו כי האוצר שוקל לשנות את ההנחיה. אנו תקווה כי עם הקמת הממשלה יסתיים הקיפאון, ותתקבל החלטה הכרחית להחזיר הנחייה זו לתוקפה ולאוכפה".

ד"ר הדס תגרי, מייסדת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה: "כל עוד החברות שמתרשלות בשמירה על בטיחות עובדיהם אינן משלמות על כך מחיר וממשיכות לעשות כן באין מפריע - לא יחדל הקטל באתרים".

משיכון ובינוי נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקה מול קבוצת אשטרום, הקבלן המבצע". מאשטרום לא נמסרה תגובה.