דעה: משבר הקורונה מהווה קריאת השכמה למודל הכלכלי הניאו-ליברלי

כלכלת השוק הוכיחה לאורך יותר ממאה שנים שהיא לא מסוגלת להתמודד לבד עם אירועי קיצון בלי תמיכה ממשלתית רחבה • המשבר הכלכלי החריף כעת הוא אינו רקוויאם לכלכלה החופשית, והוא ממחיש לנו את חשיבות האיזון בין כלכלת השוק והמדינה לבין הפרטי והחברתי

אנשים מטיילים במדריד. אחרי חודשיים של הסגר, הממשלה הספרית החלה לאפשר הקלות / צילום: Manu Fernandez, AP
אנשים מטיילים במדריד. אחרי חודשיים של הסגר, הממשלה הספרית החלה לאפשר הקלות / צילום: Manu Fernandez, AP

הכלכלה העולמית טרם התאוששה לחלוטין מן המשבר של 2008. בלא ספק הוא היה קריאת השכמה לפוליטיקאים ולכלכלנים שדגלו במערכת פיננסית חופשית, תחרותית ונטולת רגולציה. המשבר הנוכחי הוא קריאת השכמה לפוליטיקאים, לכלכלנים ולאזרחים המאמינים בממשלה קטנה - הוצאות נמוכות ומסים נמוכים - המתחמקת מאחריות לרווחת התושבים ולבריאותם.

אחד התפקידים החשובים של ממשלה הוא לספק ביטחון לאזרחיה; בכך מאמינים אפילו חסידי הממשלה הקטנה. חשובים לא פחות מהביטחון הצבאי הם ההון החברתי, מידת הסולידריות החברתית והאמון בממשלה - כולם גורמים התומכים בכלכלה בריאה ובחברה משגשגת ועמידה בפני משברים.

נגיף הקורונה המחיש לכולנו את שבריריות המערכת הכלכלית ואת חשיבות ההיערכות של ממשלות טרם המשבר באמצעות תמיכה במערכות בריאות מצוידות היטב; ועד כמה חשוב שממשלות יהיו מסוגלות להיחלץ באופן אפקטיבי בשעת משבר, ולתמוך בביטחון האזרחים ובכלכלת השוק. כאשר קיימים סולידריות חברתית ואמון גבוה בממשלה, פוחת הצורך לנקוט אמצעים קיצוניים כגון סגר מלא ומעקב אחר אזרחים המפרים אותו.

ממשלה המחייבת אותנו לבטח את עצמנו ולחסוך לעת זִקנה, אמונה גם על ביצוע השקעות בתשתיות ועלינו להתייחס לתשלומי המסים המממנים השקעות אלו כאל השקעות בביטחון עתידנו הכלכלי ושגשוג כלכלת השוק. בעל החברה או המנהל הבכיר הנדרשים לשלם מס למימון מערכת הבריאות יכולים לטעון שאינם זקוקים למערכת בריאות ציבורית. אולם בפועל תלויה הכנסתם בבריאות עובדיהם ובני משפחותיהם. נגיף הקורונה המחיש לנו נקודה זו.

אל לנו להתפתות להחזרי מס המממנים צריכה בהווה על חשבון השקעה עתידית נחוצה במערכת הבריאות.

בעבור המשק הישראלי ממחיש המשבר הנוכחי את הצורך בהתנהגות תקציבית אחראית בזמן שגרה, כיוון שהיא מאפשרת לממשלה להתמודד עם משברים בנחישות. האמונה לפיה סיכוני קצה אינם צריכים להטריד את מנוחת הרגולטורים של שוק ההון הייתה אחד הגורמים לחומרת המשבר הפיננסי של 2008. כך גם האמונה שהממשלה אינה צריכה להתכונן למיתונים - והתוצאה היא מרחב תמרון קטן יותר של הממשלה בטיפול במשבר הנוכחי.

מנגד, צבירת יתרות מט"ח בידי בנק ישראל, עיקרה הוא רכישת ביטוח עבור המשק הישראלי לשעת צרה. במשבר הנוכחי היינו עדים למהירות שבה הופך השקל ה'חזק' לשקל 'חלש'. בזכות הביטוח שנרכש ומכירת יתרות, אפשר היה להרגיע את שוק המט"ח. רכישת היתרות לוותה בביקורת של רבים שנטו לראות רק את היתרונות לטווח קצר של ייסוף השקל. היתרות הגדולות המצויות בידי בנק ישראל מאפשרות לו מרחב תמרון גדול במאזנו, ובמקרה של משבר חמור יותר, גם בהוצאה הפיסקאלית שתידרש על מנת לתמוך במשק.

על כן, חשוב שנקשיב לקריאת ההשכמה שקיבלנו. הווירוס הנוכחי אולי אינו מן הזן הקטלני ביותר, אך הפקת לקחים נכונה תאפשר לנו להתמודד עם שכמותו ואף קטלניים ממנו. על פי הערכות של מדענים וכלכלנים רבים, נזקי הווירוס הם רק דוגמה מזערית לנזקי העתיד הצפויים כתוצאה מן ההתחממות הגלובלית. כלכלת השוק הניאו־ליברלית הוכיחה, משבר אחר משבר לאורך יותר ממאה שנים, שאין היא מסוגלת להתמודד עם אירועי קיצון בלי תמיכה ממשלתית.

כאזרחים עלינו לבחור את נבחרי הציבור ואת המנהיגים המבטיחים להשתמש בכספנו בתבונה ובאפקטיביות, ולא באלה הטוענים שצורכי הציבור ייענו באופן טבעי באמצעות כלכלת השוק. חשוב עוד שנפנים שההתמודדות עם נגיפים ועם נזקי ההתחממות הגלובלית מחייבת אותנו לחזק את ההון החברתי - לא כתחליף לכלכלת השוק המוּנעת מאינטרס אישי, אלא כגורם משלים ומאזן שמגביר את החסינות בפני משברים. אין זה מקרה שמדינת הרווחה נולדה על הריסות מלחמת העולם השנייה.

משבר הקורונה אינו רקוויאם לכלכלת השוק. 'כוחות השוק' יביאו שכלולים טכנולוגיים שיתרמו למזעור הפגיעה הכלכלית כתוצאה מנגיפים: עבודה מרחוק, הפחתת נסועה, היגיינה רבה יותר במטוסים ובתחבורה ציבורית. הגלובליזציה תימשך ואיתה ימשיכו לצמוח משקים מתפתחים נוספים, שיפחיתו את התלות בכלכלה הסינית ויקטינו את העוני והרעב בעולם. ה'שוק' יְיַצֵּר פיתוחים בתחום הרפואה ותמריצים להקדמת השימוש ברובוטים, וכן יואצו תהליכי אוטומציה במגזר השירותים. כל אלה יביאו לעלייה ברמת החיים. אך כדי שהשיפורים הללו יתאפשרו, חייבת הממשלה לספק את התשתיות הנאותות לפעולה של 'כוחות שוק' אלה: בריאות, חינוך, תחבורה ועוד.

המשבר הנוכחי בא להמחיש לנו את חשיבות האיזון בין כלכלת השוק והמדינה, ובין הפרטי והחברתי. 

הכותב הוא פרופסור לכלכלה במכון ללימודים מתקדמים בג'נבה ומנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל לשעבר.