שדרוג מהירות הגלישה בבזק ל-200 מגה לא צפוי להתרחש בקרוב

משרד התקשורת ביקש מבזק את תוכניות השדרוג של רשת הנחושת • המשרד פנה גם לשורת מתחרים ויצרני ציוד וביקש מהם מידע על הטכנולוגיה שתאפשר לבזק לשדרג מהירות ל-200 מגה • הערכה: בזק לא תקבל היתר לשדרג ללא פתרון של מתווה הסיבים האופטיים שלה

בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק
בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק

משרד התקשורת פנה לשורה של גורמים בשוק התקשורת על-מנת לבחון מחדש את סוגיית שדרוג תשתיות הנחושת בבזק. הנושא הופקד אצל המשנה למנכ"ל שמילה מימון, העומד בראש אגף ההנדסה, שמטעמו נעשו פניות לספקי האינטרנט, וליצרני תשתיות כדי לקבל מהם מידע על הטכנולוגיה.

נזכיר שמדובר בשדרוג מהירות האינטרנט על קווי הנחושת של החברה לקצבים של 200 מגה במרחקים קצרים יחסית בטכנולוגיה הנקראת בשמה הפופולרי B-35.

המשרד עורך בדיקה חוזרת לבקשתה של בזק, וזאת למרות שכבר ערך כמה וכמה בדיקות כאלה בעבר. המשרד פנה גם לבזק בבקשת נתונים על תוכניות הפריסה שלה והיכן היא מתכוונת להשתמש בטכנולוגיה. בכל מקרה, הבקשה כבר לא תידון אצל שר התקשורת דוד אמסלם וכנראה שהמלצות המשרד ימתינו לשר התקשורת החדש הנכנס. כלומר, הסיכוי שבזק תקבל אישור מהמשרד להפעיל את הטכנולוגיה לא יקרה בקרוב, ואם היא כן תקבל זה יהיה רק כאשר מתווה פריסת הסיבים האופטיים יהיה סגור.

הסיבה לכך היא שהמשרד קושר בין פריסת הסיבים בבזק לבין השדרוג, וזאת משום שלשיטתו שדרוג הנחושת הוא תחליף לפריסת סיבים. המשרד לא מוכן להשתכנע שאין קשר בין הטכנולוגיות והוא סבור שלבזק יש תוכנית כמוסה לפיה שדרוג הנחושת הוא אמצעי לדחיקת מתחרותיה הפורסות סיבים אופטיים בשוק האינטרנט.

מכאן ניתן להעריך שבזק לא תקבל את האישור "סולו" להפעלת השדרוג, אלא בתלוי בתנאים שיוצבו לה ושיבטיחו למשרד שלא מדובר בתחליף לפריסת הסיבים.

נקודה נוספת היא שהמשרד רוצה להבטיח שבגלל שישנם הרבה מאוד לקוחות הפועלים על גבי הרשת של בזק במסגרת השוק הסיטונאי, לא יקרה מצב שלמתחרותיה לא יהיה נתב התומך בטכנולוגיה החדשה, ועל-ידי כך בזק תקבל יתרון תחרותי. מכאן ניתן להעריך שהסיכוי שנראה את השדרוג קורם עור וגידים בזמן הקרוב הוא נמוך ובכל מקרה יתרחש רק כאשר המשרד יסגור הרמטית כל אופציה לכך שבזק תקבל הטבה כלשהי על חשבון המתחרות.