השר גלעד ארדן נענה להצעת נתניהו לכהן כשגריר ישראל באו"ם ובארה"ב

ארדן: "אני גאה ונרגש על הזכות להיאבק על צדקתנו בזירה הבינלאומית ולהגן על ישראל מול האתגרים הצפויים בשנים הבאות" • כעת תפקיד השר לביטחון פנים יתפנה, וכך תיסלל הדרך למינוי אמיר אוחנה או מירי רגב לתפקיד

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

מלשכת ראש הממשלה נתניהו הודיעו הערב (ב') כי השר לביטחון פנים גלעד ארדן ימונה לשגריר ישראל באו"ם, ולשגריר ישראל בארה"ב (וושינגטון) החל מן הקיץ הקרוב.

בהודעה על המינוי אמר ארדן: "אני גאה ונרגש על הזכות להיאבק על צדקתנו בזירה הבינלאומית ולהגן על ישראל מול האתגרים הצפויים בשנים הבאות".

ארדן התלבט במשך זמן רב אם לצאת לשליחות מדינית. הוא קיבל מנתניהו מספר הצעות בעבר, אך העדיף להישאר בארץ. כעת, נסללה הדרך למינוי הכפול. עם עזיבת ארדן, גם תפקיד השר לביטחון פנים יתפנה, וכך תיסלל הדרך למינוי אמיר אוחנה או מירי רגב לתפקיד.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי ארדן יוותר בתפקיד השר לביטחון פנים עד שימונה כשגריר על ידי הממשלה, ולכן יתכן שבהמשך השבוע לא יושבע השר או השרה לביטחון פנים הבא/ה.

תפקיד השגריר בוושינגטון הוא ל-18 חודשים בלבד, שכן לאחר מכן, יהיה ראש הממשלה החלופי, בני גנץ, זכאי למנות שגריר מטעמו. לפיכך, יתכן שארדן יתמקם בניו יורק, ישמש כשגריר לאו"ם וב-18 החודשים הקרובים יתפקד כמעין ממלא מקום בוושינגטון. השגריר רון דרמר צפוי לחזור לישראל בקיץ.

החלטתו של ארדן לצאת לאו"ם מורידה מן הפרק את מינוי אקוניס לתפקיד שגריר. אקוניס ציין בעבר כי לא יסכים לשמש כשגריר בלונדון או פריז, ורק תפקיד השגריר לאו"ם מעניין אותו.

לתיפקוד כפול כשגריר באו"ם ובושינגטון קיים תקדים היסטורי אחד. אבא אבן, השגריר הראשון של מדינת ישראל מיד אחרי ייסודה, שירת במשך כעשור בשני התפקידים במקביל.

בווידאו שהעלה ראש הממשלה נתניהו לאחר ההודעה, נאמר שארדן יחל בתפקידו באו"ם רק אחרי הבחירות בארה"ב, כלומר בעוד חצי שנה. בפועל ישמש כשגריר שם למשך שנה בלבד.

בראיון בערוץ 12 הערב אמר ארדן כי אחרי 17 שנים רצופות בכנסת הוא בחר לעבור לזירה הבינלאומית ולהגן על מדינת ישראל. "אני חושב שהמשימה (הכפולה) היא ענקית, אבל היא לא בלתי אפשרית. הנעליים של אבא אבן הן עצומות. אני מגיע לשם בחרדת קודש ואהיה מאוד מסור".

עוד ציין ארדן, שצוותי העבודה הדיפלומטים בשתי הזירות יחוזקו: "אנחנו רוצים להחיל ריבונות ביו"ש" אמר ארדן, כשהוא מציין את העיסוק המרכזי מבחינתו.

באשר למצב הפוליטי בארה"ב אמר ארדן: "אנחנו לא מתערבים באיזה ממשל יהיה שם ועלינו לשמור על קשר עם שתי המפלגות".

לדברי ארדן, בשנים הקרובות, הוא מקווה שתהיה ממשלה יציבה ולא רק לשלוש שנים, אלא ל-4 שנים וחצי. "יהיה צורך לטפל בפגעי הקורונה בשנים הקרובות ולשים את המחלוקות בצד".

באשר לסיום תפקידו כשר לביטחון פנים, אמר ארדן שהוא "קידם רפורמות רבות" במשרד. עוד בראיון, ארדן רמז שבכוונתו להמשיך מעלה בזירה הפוליטית אחרי שיחזור מארה"ב.