כלכלנים מעריכים: היציאה מהמשבר תיראה כמו הלוגו של נייקי

מנהיגי מדינות, כלכלנים וראשי עסקים העריכו עד לאחרונה כי ההתאוששות של הכלכלה מהקורונה תהיה דומה לצורת V • נתונים כלכליים חדשים מביאים רבים מהם למסקנה כי ההבראה הכלכלית תהיה דומה יותר ל"סווש", שמזכיר בצורתו את הסמל של חברת נייקי

עסקים רבים בעולם נסגרו, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורלם / צילום: Tony Dejak, Associated Press
עסקים רבים בעולם נסגרו, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורלם / צילום: Tony Dejak, Associated Press

עד לאחרונה, קובעי המדיניות וראשי עסקים רבים בארה"ב קיוו להבראה כלכלית דמוית V ממגפת הקורונה: קריסה קצרה ותלולה, שאחריה באה קפיצה חזרה לרמת הפעילות של לפני הנגיף. כעת, לעומת זאת, הם צופים הבראה בסגנון "סווש" (swoosh) .

צורת "סווש" דומה ללוגו המוכר של חברת "נייקי": ירידה גדולה ואחריה הבראה איטית, כאשר ההערכה היא שכלכלות מערביות רבות, כולל ארה"ב ואירופה, לא יחזרו לרמות התוצר של 2019 לפני סוף 2021 - או אחריה.

האלף?בית של התאוששות הכלכלה
 האלף?בית של התאוששות הכלכלה

התחזית המפוכחת החדשה הזו משקפת את עומק הנסיגה שמתועדת באביב הנוכחי, וכן עדויות נוספות לכך שהנסיקה באבטלה וחודשים או שנים נוספות של ריחוק חברתי - בייחוד במערב - ידכאו את הפעילות הכלכלית הרבה לתוך השנה הבאה.

"זו לא תהיה הבראה מהירה", אמר לאחרונה מארק שניידר, מנכ"ל נסטלה, יצרנית המזון הארוז הגדולה בעולם. "זה הולך להיות תהליך של כמה רבעונים, אם לא כמה שנים".

גם חברות התעופה לא צופות שמספרי הנוסעים יחזרו לרמה של טרום־עידן הקורונה, לפני 2022 לכל המוקדם. כמו כן, הריחוק החברתי יקשה על יציאה לקולנוע, למסעדות או למכוני יופי עד שיפותח חיסון.

חברות מוצרי הצריכה צופות שהקונים יעברו למוצרים זולים יותר, יוותרו על פינוקים, ויישארו מחושבים הרבה אחרי שהסגרים יסתיימו. כמה חברות כבר הודיעו על פיטורים חדשים בסתיו הבא. בכך הן מאריכות את הגאות באבטלה, שכבר השאירה יותר מ־30 מיליוני אמריקאים ללא עבודה.

אחת הסיבות לתחזית הקודרת יותר הזו היא שהסגרים מוקלים בקצב איטי יותר ממה שנצפה תחילה בכמה מדינות. וגם כשיש הקלות, פעילויות בקנה מידה גדל - כמו קונצרטים ואירועי ספורט - לא יהיו אפשריות עוד במשך חודשים רבים. קמעונאים ומסעדות שפתחו מחדש יכולים להכניס רק מספר מוגבל של לקוחות לדוגמה, והצרכנים שחוששים מהנגיף לא ימהרו לחזור להרגליהם הישנים.

לפי סקר של קבוצת מחקרי השוק Coresight Research, יותר מ־70% מהאמריקאים מעריכים שהם יימנעו מהמרחב הציבורי אחרי הקלת הסגרים. יותר ממחציתם אמרו שהם צפויים להתרחק מקניונים. מבין אלו, כמעט שליש מעריכים שהם יישארו מחוץ למרכזי קניות ליותר משישה חודשים. בסקר נפרד של Coresight, יותר ממחצית הנסקרים מתכננים לצמצם את קניות חג המולד.

האפשרות שהנגיף יחזור בסתיו או בחורף הקרובים הביאה כמה אנליסטים להזהיר מפני בעיות פוטנציאליות, שעלולות להפוך גם הבראה בסגנון "סווש" לקופצנית יותר מאשר חלקה.

"הכנסנו 'להקפאה' את כל התרחישים שהיו לנו על הבראה דמוית V", אמר גרהם פיטקתלי, סמנכ"ל הכספים של "יוניליבר", "אנחנו כנראה נעבור תקופה ממושכת של חיים עם הקורונה".

התאוששות הכלכלה במשברים הקודמים בגרפים
 התאוששות הכלכלה במשברים הקודמים בגרפים

תחזיות לא ברורות

התחזית הכלכלית לא ברורה עד כדי כך ששורה של חברות גדולות השעו את ההנחיות הכספיות שלהן למשקיעים לשנה זו.

"אשפר לעשות השוואות לתקופות של פגעי מזג אוויר או אסונות טבע או מיתון, אבל האמת היא שמעולם לא ראינו כל כך הרבה גורמים שפועלים בו זמנית בקנה מידה עולמי שכזה", אמרה מישל באק, מנכ"לית יצרנית השוקולד "הרשי", שמשכה את ההנחייה שלה לשנת העסקים 2020.

חודשים או חלילה שנים של ריחוק חברתי יעיקו על הכלכלות. מגזר הנדל"ן המסחרי, שכבר נפגע מהצרות של המלונות והקמעונאים, ניצב בפני שאלות על שטחי משרד מאז שכמה חברות בארה"ב ובאירופה כבר הודיעו לעובדים שהם לא יחזרו למשרדים בחודשים הבאים. ביום חמישי הודיעה פייסבוק שעובדיה יוכלו לעבוד מהבית בכל שנת 2020.

"המשבר הראה שאנחנו יכולים לעבוד בדרכים אחרות, ואולי לא צריכים את כל המשרדים שיש לנו כעת ברחבי העולם", אמר דרק ואן דה פוט, מנכ"ל מונדלז אינטרנשיונל, היצרנית של עוגיות "OREO" בין היתר.

חברות התעופה כבר החלו לנקוט צעדים מתמשכים לעצב מחדש את עסקיהן כאשר הן נערכות להבראה שתימשך שנים בפעילות שלהן, ולא לחזרה מהירה לעסקים כרגיל.

"יונייטד איירליינז" הודיעה ביום שני כי היא מתכננת פיטורים של 30% מעובדי הצווארון הכחול שלה החל מאוקטובר. חברת התעופה הזו הסכימה שלא לפטר עובדים עד סוף ספטמבר במסגרת הסיוע של כ־5 מיליארד דולר שהיא קיבלה מהממשל הפדרלי. גם באירופה המצב לא מזהיר. "בריטיש איירווייז", שצופה חזרה לתנועת הנוסעים של 2019 רק בעוד כמה שנים, תפטר עד 12 אלף עובדים.

יצרניות המטוסים "בואינג" ו"איירבוס" קיצצו בייצור שלהן, וג'נרל אלקטריק, שמייצרת מנועים לשתיהן, תצמצם את כוח העבודה של עסקי המנועים ב־25%. "רוברט בוש" הגרמנית, הספקית הגדולה ביותר לתעשיית הרכב העולמית במונחי מכירות, מסרה בשבוע שעבר שהיא צופה ירידה של עד 20% בייצור הרכב העולמי השנה.

אין "נורמלי" חדש

בסקר של 57 כלכלנים, הבנק המרכזי האירופי מצא שהם צופים שכלכלת מרחב האירו תתכווץ השנה ב-5.5%, ותצמח ב־4.3% בלבד בשנה הבאה. הם לא צופים חזרה לפעילות שלפני הקורונה לפני שנת 2022.

"אין עדיין דבר כזה שנקרא הנורמלי החדש. לאף אחד אין שמץ של מושג איך השגרה החדשה תיראה", אמר מנכ"ל "יוניליבר", אלן ג'ופ.

גם מסלול הצמיחה הנמוך יחסית שבו היו מדינות עשירות רבות לפני המשבר עלול להגביל את עוצמת ההבראה שלהן. סין, שבה המגפה הגיעה לשיאה לפני המערב והיא הסירה מגבלות רבות החל ממרץ יכולה להדגים מה יקרה בארה"ב ובאירופה.

סין נראית כמתאוששת בזהירות משנת החורף של המגפה. הצרכנים שלה נשארו חוששים. אחרי נפילה של 22% בהוצאה הצרכנית בהשוואה שנתית בינואר ופברואר 2020, המכירות לצרכן עלו במקצת במרץ, עם ירידה שנתית של 16%. חברות כמו "ל'אוריאל", "LVMT" ו"נייקי" מסרו שהביקוש מעודד, וצריך להתאושש מתישהו באביב.

אך סמנכ"ל הכספים פיטקתלי מיוניליבר אומר שלמרות ש־80% מהמסעדות בסין נפתחו מחדש, הן פועלות בתפוסה של 50%־70% בגלל הריחוק החברתי. הוא מעריך ש־15% מהמסעדות לעולם לא ייפתחו מחדש.

"אני חושב שסין חזרה לדרגה מסוימת של שגרה, אבל הם פועלים בסביבה של 'חיים עם הקורונה' ", הוא אמר. "הם רואים התייצבות, אבל זה לא דומה למה שהיה".

סקר של מנהלי רכש במגזר השירותים הסיני מצא שהפעילות המשיכה לרדת באפריל, כמו גם התעסוקה.

גם העסקים הסיניים מדווחים שהביקוש העולמי היה חלש. למרות שהיא כבר לא בסגר, סין סבלה מכך ששאר העולם עדיין בסגר. תמונה ברורה יותר תתקבל אולי כשיהיו נתונים לחודש מאי, שבו רוב הסגרים בעולם צפויים לעבור הקלות.

"הוגן לומר שהכלכלה העולמית הולכת לאתגרים עמוקים מאד בשנים הבאות", אמר פיטקלתי בשיחה עם משקיעים.