המפלגות החרדיות: תוקם רשות לפיתוח כלכלי-חברתי של המגזר החרדי

בכיר בש"ס ל"גלובס": כעת התחום הכלכלי של החברה החרדית יזכה להתייחסות עמוקה יותר • ש"ס קיבלה את ראשות ועדת הכלכלה • ביחד עם ועדת הכספים שבראשה יוצב שוב גפני, ההשפעה הכלכלית של המפלגות החרדיות תהיה גדולה במיוחד

מפלגת ש"ס בפגישת ייעוץ עם הנשיא ראובן ריבלין בבית הנשיא בחודש מרץ / צילום: מארק ניימן, לע"מ
מפלגת ש"ס בפגישת ייעוץ עם הנשיא ראובן ריבלין בבית הנשיא בחודש מרץ / צילום: מארק ניימן, לע"מ

אם לנחש לפי הדרישות הקואליציוניות של יהדות התורה וש"ס, בממשלה הנוכחית הן יתמקדו הרבה יותר במישור הכלכלי.

כך למשל, ש"ס דרשה וקיבלה את ראשות ועדת הכלכלה בכנסת, ועדה שבאופן מסורתי נמצאת בידי האופוזיציה. לוועדה זו יש כוח רב בתחומים כמו התקשורת, התחבורה וכמעט כל משרד כלכלי אחר למעט משרד האוצר.

כל רפורמה ממשלתית כמעט עוברת דרך ועדת הכלכלה, המאשרת בדרך-כלל את התנאים הנלווים לה ואת התקנות שהמשרדים הממשלתיים קובעים כדי ליישם את הרפורמות או את החקיקה. ראשי ועדה דומיננטיים, כמו שהיה למשל חבר הכנסת לשעבר איתן כבל, יכולים לעשות לא מעט צרות לממשלה ולהשפיע רבות.

בעבר, כשהממשלה ביקשה לקיים רפורמה, לא אחת הוקמו ועדות מעקף לוועדת הכלכלה כדי למנוע את המכשולים שהציבו ראשי ועדות הכלכלה מהאופוזיציה. משמעות השליטה של הקואליציה בוועדה הזו, היא מעבר חלק פחות או יותר, עם הסכמה ומענה לדרישות שתעלה ש"ס לכל רפורמה או חקיקה בנושא.

צד אחד הוא מענה לצרכים של האוכלוסייה החרדית, בתחבורה למשל, תגבור תחבורה ציבורית בריכוזי אוכלוסייה חרדים התלויים הרבה יותר בתחבורה כזו. וגם עשויה להיות לכך השלכה על סוגיית קווי תחבורה ציבורית בשבת, עבודות ברכבת בשבת וכו'.

עדיין לא ברור מי בש"ס יקבל את  התפקיד, אם מי מהוותיקים מחברי הכנסת - מרגי או יצחק כהן - שכיהנו גם בתפקידי שרים או סגנים, או אחד מהצעירים. ביחד עם ועדת הכספים שבראשה יוצב שוב חבר הכנסת משה גפני, ההשפעה הכלכלית של המפלגות החרדיות תהיה גדולה במיוחד.

בכיר בש"ס אמר ל"גלובס" כי ברור שבמישור דת-מדינה תהיה רגיעה, וכעת התחום הכלכלי של החברה החרדית יזכה להתייחסות עמוקה יותר. "מדברים על השתלבות של החרדים, גם במובן הכלכלי, אנחנו בעד, רק צריך שהמשק הישראלי ידע להתאים עצמו למאפיינים של החרדים, כדי שהדברים יתחברו. המעמד הזה יאפשר לנו לבחון את החקיקה והשינויים העוברים דרך ועדת הכלכלה, גם בהתאמה לחברה החרדית."

נזכיר כי רק מחצית מהגברים החרדים עובדים, שיעור גבוה בהרבה מהעבר, אך עדיין הרחק מהציבור הכללי. עובדה המעמידה לפחות סטטיסטית את הציבור החרדי בתחתית המדדים הכלכליים של החברה הישראלית.

עם זאת, הוסיף הבכיר: "ש"ס מייצגת אמנם ציבור מסוים, אבל תמיד ידעה להיות ממלכתית ובכל תפקידי השרים וחברי הכנסת לדאוג לכלל האוכלוסייה. כך למשל גם החברה הערבית תזכה למיקוד בשל הצרכים הייחודיים שלה ומצבה הכלכלי הרחוק מזה של החברה היהודית." הוא הזכיר עד כמה שר הפנים אריה דרעי דואג לחברה הערבית.

המיקוד הזה מתבטא גם בהסכמה של הליכוד לכונן רשות לפיתוח כלכלי-חברתי של המגזר החרדי. מהמסמך שהגיע לידינו עולה כי הרשות תוקם כאגף במשרד ראש הממשלה ותפקידיה יהיו גיבוש תוכנית אסטרטגית ומדיניות כלכלית-חברתית למגזר החרדי; ייזום תוכניות ייעודיות; הובלת מנגנוני שיתוף והיוועצות עם נציגי המגזר וכן יצירת מסד נתונים עדכני על ההיבטים הכלכליים והחברתיים של האוכלוסייה החרדית. בין השאר היא תאגם תקציבים ותביא לשיתופי-פעולה בין משרדיים כדי לקדם את התוכניות הייעודיות לחברה החרדית.

כן הוסכם כי לצידה של הרשות תוקם גם מועצה ציבורית בת כעשרים חברים, שתשמש גורם מייעץ ומכווין לפעילות הרשות, ובה יהיו בעיקר אישי ציבור מהחברה החרדית עצמה.

ביהדות התורה אומרים כי הרשות והמועצה יהיו תחת פיקוחו של סגן שר מטעם המפלגה, ככל הנראה אורי מקלב, וכי המטרה תהיה לטפל פרטנית בבעיות הכלכליות והחברתיות של הציבור החרדי. בניגוד לש"ס, כאן פחות מדברים על שילוב כלכלי או יציאה לעבודה, אלא על פתרונות בתחומים הבעייתיים ביותר כמו דיור ורווחה.