הבשורה המרה של השכירים בעלי השליטה: שוב נדחה מועד הגשת בקשות המענק שלהם

בעלי השליטה השכירים הם היחידים במשק שלא קיבלו עד כה כל מענק או הטבה מהמדינה • נכון להיום רק החברות שלהם יכולות להגיש בקשת מענק, החל מאתמול •  מתי הם יראו כסף בחשבון? לא ברור

סניף סגור של פיצרייה קאסה דל פפה / צילום: איל יצהר, גלובס
סניף סגור של פיצרייה קאסה דל פפה / צילום: איל יצהר, גלובס

"לאור מורכבות מנגנון המענק לשכירים בעלי שליטה בחברות, נדרשת היערכות נוספת לתשלום המענק. לכן מועד פתיחת המערכת להגשת בקשות למענק הפעימה השנייה עד לסכום של 10,500 שקל, ע"י שכירים בעלי שליטה, תיפתח ב-21.5.2020 בשעות הערב (במקום ב-18.5.2020)" - כך הודיעה הבוקר (ד') רשות המסים לכ-80 אלף בעלי שליטה שכירים, אשר עד כה לא קיבלו שקל סיוע מהמדינה במסגרת תוכניות הסיוע לעסקים.

מדובר בבשורה מרה לבעלי השליטה השכירים (בעלי מניות שמשלמים משכורת לעצמם), כיוון שעד כה הם היחידים מבין העסקים במשק שלא נכללו בשום תוכנית סיוע ולא קיבלו כסף מהמדינה.

הרשות הוסיפה בהודעה, כי החברות עצמן יכולות, החל מאתמול, להגיש בקשות למענק השתתפות בהוצאות קבועות - מענק "הפעימה השלישית", עד לסכום של 400 אלך שקל, אך הודעה זו לא מצליחה לנחם את בעלי השליטה השכירים כיוון שהכספים מהפעימה הזאת יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים בעוד שבוע לדברי רשות המסים, ואולי (כנראה) אף יותר, ובינתיים הם קורסים תחת נטל החודשיים שבהם המדינה עוד לא סייעה להם.

מצבם של השכירים בעלי השליטה נחשף לראשונה ב"גלובס" כאשר השייכים לקבוצה זו גילו שהם אינם נכללים בשום תוכנית סיוע מהמדינה - ולמעשה הם שקופים. לפני כחודש וחצי המדינה פרסמה את תוכנית הסיוע

התקדימית לעסקים במשק, שכללה סיוע בהיקף 80 מיליארד שקל לעסקים, אך קבוצת בעלי השליטה השכירים לא נכללו בה בשום צורה.

על הרקע הזה הקימו בעלי השליטה השכירים את איגוד בעלי השליטה השכירים המונה כיום אלפי חברים - חברות ורשתות גדולות מאוד לצד חברות קטנות - המאוחדים תחת טענה מרכזית אחת: המדינה שכחה מאיתנו, והגיע הזמן שנפסיק להיות שקופים.

אלפי בעלי שליטה הצטרפו להפגנות של העצמאים בארץ והגיעו למקבלי ההחלטות בדרישה לקבל סיוע. לאחר שהרגישו כי המדינה לא "סופרת" אותם, נדמה היה כי המגמה השתנתה. במסגרת פרסום תנאי פעימת הסיוע הראשונה - שהעניקה מענק של עד 6,500 שקל לעצמאים - המדינה לא כללה את בעלי השליטה השכירים, אך בפעימה השנייה - הכוללת מענק של עד 10,500 שקל - הוחלט להוסיף גם אותם למעגל הזכאים לסיוע.

בעלי השליטה, אבל אז הם גילו כי הם עדיין נותרים מאחור. בשבוע שעבר נפתחה האפשרות להגיש בקשות במסגרת הפעימה השנייה, אך לגביהם נקבע כי הגשת הבקשות תידחה עד 18 לחודש לצורך היערכות נוספות הנדרשת לצורך בדיקת זכאותם.

היום הם נדהמו לקבל את הבשורה על הדחייה הנוספת, עד 21 לחודש - והם זועמים.

גם העובדה כי הם יכולים להגיש בקשות למענק במסגרת הפעימה השלישית אינה מנחמת אותם, כיוון שהם אינם יודעים מתי בפועל יראו את הכסף. בעוד המדינה התחייבה להעביר את כספי המענק של הפעימה הראשונה והשנייה לחשבונות הבנק של העצמאים בתוך 48 שעות בלבד, וכך עשתה, במקרה של הפעימה השלישית הכספים יועברו תוך שבוע מיום קביעת הזכאות, ואולי יותר.

רשות המסים מתנערת

לדברי תיקי אדיסון, בעל חברת ההפקות אדיסון בע"מ, וחברה באיגוד בעלי השליטה השכירים, "מגזר שכירים בעלי שליטה התעורר שוב לבשורה בה הפעימה השנייה נדחתה ל-21.5 במקום ב-18.5. בבירור עם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, נמסר לי כי כל הנתונים אודות שכירים בעלי שליטה נמסרו לרשות המסים בזמן ובצורה מסודרת. רשות המסים בוחרת שוב להתנער ולדחות לשוליים 80 אלף שכירים בעלי שליטה המעסיקים מליון וחצי עובדים.

"ההתנערות וההתנהלות הכושלת של רשות המסים בנוגע לשכירים בעלי שליטה היא שערורייה. בפעימה הראשונה לא קיבל מגזר שלם התייחסות או מענה ובפעימה השנייה הוא נדחה שוב ושוב בתואנות שונות שאינן מתקבלות".

לדברי גיל וקנין, יו"ר איגוד בעלי השליטה השכירים, הממשלה מושכת זמן תוך פגיעה ב-80 אלף בעלי השליטה. "אנחנו מנהלים שיחות עם נציגים של האוצר, של אגף תקציבים, והם כל הזמן מבטיחים לנו שנקבל בקרוב מענה. נכון להיום בעלי שליטה מחודש מרץ ללא הכנסות, ללא פתרון לחברות, את המענק לא ניתן לקבל כעת, לא ניתן להירשם לפני 21 לחודש והגרוע ביותר שהמענק מסתמך על חודשיים, אז בכלל צריך לחכות שחודש אפריל יוזן במלואו ורק אז להגיש. זה עיכוב נוסף בקבלת הסיוע. בנוסף, כמות המידע שצריך להזין מחייבת עזרה של רואה החשבון שיש לו מאות לקוחות ואין סיוכי שיוכל לעשות זאת בפרק זמן סביר.

"התחושה שלנו היא שהממשלה עושה הכל כדי שלא נוכל לקבל את הכסף שנקבל רק הצהרות".

בעוד שהשכירים בעלי השליטה מתקוממים נוכח הדחייה הנוספת, בין ראשי מאבק העצמאים יש מי שסבור כי מדובר בדחייה מתונה, ואין סיבה להתקוממות. לדברי יוע״מ ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס "אפשר להבין את רשות המסים והדחייה הנוספת, בשל מורכבות הבדיקות הנדרשות. על פי המלצותינו נבחר מתווה שהוא לטובת בעלי השליטה, מתווה של השקפת החברה לעניין בדיקת הסף לקבלת הפיצוי, בדיוק כמו של העצמאים , עד מיליון שקל הכנסות מכל המקורות בשנת 2018. ביישום המתווה המורכב של השקפת החברה, שהוא כאמור לטובת בעלי החברות, יש אתגר מחשובי מאוד משמעותי, הן ביישום והן בחישובים הנדרשים ולכן הרשות הייתה זקוקה לעוד מספר ימים לתכנות. הרשות יכלה ורצתה ללכת על מתווה שהוא פחות מסובך ליישום, אבל אז בעלי השליטה היו נפגעים. אמנם יש כאן דחיה ביומיים אבל במטרה לשרת את הציבור".