נחתך הבלוקצ'יין: טלגרם נוטשת את פרויקט המטבע הדיגיטלי

שנתיים לאחר שגויס לפרויקט סכום עתק של 1.7 מיליארד דולר, הודיע אתמול מייסד טלגרם: "קיבלנו החלטה קשה שלא להמשיך עם TON" • התביעה של רשות ניירות ערך האמריקאית נגד החברה עדיין ממתינה לפסיקת בית המשפט בארה"ב

פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם / צילום: רויטרס
פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם / צילום: רויטרס

לאחר מאבק ממושך שניהלה מול רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), החליטה קבוצת טלגרם (Telegram Group), המפתחת של אפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית טלגרם, לוותר על המשך פעילותו של פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה, TON. ההודעה על ההחלטה הדרמטית של טלגרם נמסרה אתמול (יום ג') על ידי מייסד ומנכ"ל החברה, פאבל דורוב, שכתב על כך בבלוג של החברה.

טלגרם, שהוקמה ב-2013 ומנוהלת על ידי מוסד ללא כוונת רווח הרשום בדובאי, גייסה ב-2018 ממשקיעים בעולם סכום עתק של 1.7 מיליארד דולר למימון הקמתו של פרויקט הבלוקצ'יין TON (קיצור של Telegram Open Network). הגיוס בוצע באמצעות מכירה מוקדמת של המטבע הדיגיטלי גרם (gram), הנחשבת לאחת מהנפקות המטבע הדיגיטלי הגדולות בכל הזמנים. טלגרם הבטיחה למשקיעים שהשתתפו באותו גיוס לפני כשנתיים, ובהם גם כמה קרנות הון סיכון מובילות, כי היא תחלק להם את המטבעות הדיגיטליים שתנפיק, מייד לאחר שתשלים את פיתוח רשת הבלוקצ'יין שלה.

עד כה, טלגרם לא נענתה לפניית "וול סטריט ג'ורנל" בבקשה להגיב על הודעתו של דורוב אתמול.

"אנחנו קלועים בתוך מעגל רשע"

ה-SEC תבעה את טלגרם בשנה שעברה, בטענה כי החברה הפרה את חוקי ניירות ערך של ארה"ב, כאשר לא ביקשה את אישורה של הרשות לפני שביצעה ב-2018 את אותה מכירה מוקדמת של מטבעות דיגיטליים, בהיקף של 1.7 מיליארד דולר.

במרץ האחרון, בהחלטה מוקדמת שעדיין ממתינה לפסיקה, אסר בית משפט פדרלי על החברה למכור את המטבעות הדיגיטליים שלה. טלגרם עירערה על אותה החלטה, אבל בינתיים לא היתה מסוגלת להשיק את המטבע הדיגיטלי שלה עד ל-30 באפריל - המועד האחרון שעליו סיכמה החברה עם המשקיעים כי בו תשיק את פרויקט הבלוקצ'יין שלה, או לחלופין תתחיל להחזיר להם את הכספים שהשקיעו בפרויקט.

כתוצאה מהמצב שאליו נקלע פרויקט TON בעקבות החלטת בית המשפט, מסר אתמול מייסד החברה דורוב את הודעתו על הפסקת הפרויקט. "קיבלנו החלטה קשה שלא להמשיך עם TON", כתב אתמול דורוב בבלוג של טלגרם. בהודעתו מחה דורוב על החלטתו של בית המשפט בנוגע למכירת המטבעות הדיגיטליים של טלגרם, ואף מתח ביקורת חריפה בנוגע להשפעתה של ארה"ב על המערכת הפיננסית העולמית ובנוגע לחברות טכנולוגיה גדולות, השולטות לטענתו בשוק האפליקציות.

"אנו עדיין תלויים בארה"ב בכל הנוגע לפיננסים ולטכנולוגיה", כתב מייסד ומנכ"ל טלגרם. "הדבר עשוי להשתנות בעתיד. אבל כיום, אנחנו קלועים בתוך מעגל רשע: אינך יכול להביא עוד איזון לעולם ריכוזי מדי, בדיוק בגלל שהוא כה ריכוזי".

טלגרם היתה אחת מהחברות הבולטות שגייסו בשנים האחרונות מימון למיזמי בלוקצ'יין באמצעות מכירה מוקדמת של מטבעות דיגיטליים. ואולם, הרגולטורים האמריקאים לא ראו בעין יפה את שיטות גיוס ההון האלה. כמה חברות אחרות, כמו חברת המדיה החברתית קיק (Kik Interactive) וחברת המטבע הדיגיטלי "היציב" Basis , שגייסו השקעות בשיטה דומה, זנחו חלק מהתוכניות שלהן לאחר שנתקלו בחסמים רגולטוריים.

עם המשקיעים המובילים בגיוס לפרויקט הבלוקצ'יין של טלגרם ב-2018, נמנו קרנות הון סיכון כמו סקויה קפיטל, לייטספיד ונצ'ר פרטנרס, קליינר פרקינס ובנצ'מרק קפיטל. ההסכם של טלגרם עם המשקיעים קבע כי החברה תחזיר להם את הכסף שלא נעשה בו שימוש, אם הפרויקט בסופו של דבר לא יושק.

התביעה של רשות ניירות ערך האמריקאית נגד טלגרם עדיין תלויה ועומדת. ה-SEC לא מסרה תגובה במענה לפניית "וול סטריט ג'ורנל" בנוגע להחלטת טלגרם להפסיק את פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה.

טלגרם ממשיכה בפעילותה העיקרית. לדברי החברה, לאפליקציית המסרים המיידים שלה יש כיום יותר מ-400 מיליון משתמשים בחודש.

בהודעה הדרמטית שפרסם אתמול בבלוג של טלגרם, כתב דורוב, בין השאר: "למרבה הצער, בית משפט של ארה"ב מנע מפרויקט TON לצאת לפועל. מדוע? דמיינו לעצמכם שכמה אנשים ישקיעו יחד את כספם להקמה של מכרה זהב, בכוונה מאוחר יותר לחלק ביניהם את הזהב שייכרה בו. ואז יבוא שופט ויאמר 'האנשים האלה השקיעו במכרה הזהב בגלל שהם רוצים לעשות רווחים. הם לא רצו את הזהב שייכרה לעצמם, אלא הם רצו למכור אותו לאנשים אחרים. לפיכך, הם אינם רשאים לקבל לידיהם את הזהב'.

"אם זה לא נראה לכם הגיוני, אתם לא לבד - אבל זה בדיוק מה שקרה עם TON (המכרה) ועם מטבעות גרם (הזהב). השופט השתמש באותו היגיון כשהחליט שאנשים לא יהיו רשאים למכור או לקנות מטבעות גרם, כפי שהם רשאים למכור או לקנות ביטקוין".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.