שר הכלכלה אלי כהן חתם על צו יצוא הקנאביס הרפואי

הצו ייכנס לתוקף בעוד 30 יום • מעל ל-10 חברות קנאביס כבר מייצרות את המוצרים עפ"י תקנות משרד הבריאות ומוכנות ליצוא

חממה לגידול קנאביס / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ.קריאייטיב
חממה לגידול קנאביס / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ.קריאייטיב

רגע לפני פרישתו מתפקיד שר הכלכלה, הודיע היום (ד') אלי כהן כי חתם על הצו המאפשר יצוא חופשי של מוצרי קנאביס רפואי. הצו ניתן עבור מוצרים מסויימים העומדים בתקני משרד הבריאות. הצו מאפשר את הוצאתה לפועל של החלטת הממשלה ליצא קנאביס רפואי שנחתמה כבר בינאור 2019. הצו ייכנס לתוקף בעוד 30 יום.

עדיין ישנן מגבלות מסויימות על יצוא הקנאביס מישראל. משרד הבריאות יצטרך לאשר לכל חברה את היצוא, ואחר כך יאשר כי כל משלוח ומשלוח עומד בכללים.

מעל 10 חברות קנאביס כבר מייצרות את המוצרים על פי תקנות משרד הבריאות ומוכנות ליצוא, ולחלקן הגדול חוזים חתומים מצד גורמים המעוניינים לייבא את הסחורה. אולם, מלבד האישור של משרד הבריאות לכל משלוח, החברות הללו תצטרכנה לעמוד גם בכללים של יבוא קנאביס רפואי לתוך כל מדינה אליה מיועד המוצר.

משרד הבריאות מסר בעבר כי יתנה את היצוא עבור כל חברה בכך שלא יהיה מחסור בקנאביס רפואי בשוק הישראלי. כפי שאכן היה במהלך המחצית השניה של 2019, אחרי שנכנסה לפועל רפורמת הקנאביס הרפואי החדשה של משרד הבריאות. הרפורמה החמירה את תקני היצור והעיבוד של הקנאיס הרפואי, באופן שייקר וסיבך את יצור המוצר, ולעומת זאת הקלה על המטופלים לקבל רישיונות, וכך נוצר פער באספקה. הפער הזה מתחיל להיסגר בימים אלה, אבל לא ברור כיצד יתמרנו החברות בין הרצון לחדור לשוק הבינלאומי מהר ככל האפשר לבין הצורך להמשיך ולספק את המוצרים לשוק המקומי, בו המחירים הם גם נמוכים יותר.

משרד הכלכלה פרסם כי ההכנסות מיצוא קנאביס רפואי צפויות להגיע למאות מיליוני דולרים מידי שנה. בסקטור מעריכים כי לו הייתה המדינה מקדימה לאשר את היצוא, ניתן היה אף לתפוס מקום משמעותי יותר בשוק העולמי.