לא רק הממשלה חדשה: הרפורמות שבדרך בהתחדשות העירונית

הורדת אחוז ההסכמה בקרב דיירים, מוסד בוררות ליזמים והחלשת מעמד שתלטני שטחים משותפים: סעיפים אלה ועוד כלולים בדוח הסרת החסמים בהתחדשות העירונית שעורר סערה • כרמית יוליס ממשרד המשפטים שחתומה עליו, מגיעה ללייב של "גלובס" לענות על כל השאלות

דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק
דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק

המחסור בקרקעות פנויות, וההתיישנות של מבנים ותשתיות, העלו את תחום ההתחדשות העירונית למרכז סדר היום בתחום הבנייה. למרות הידע העצום שנצבר עד כה, והמעורבות של שלל גורמים בתחום הנדל"ן - החל מחברות הבנייה, ודרך משרדי עורכי דין, שמאים ועוד, פרויקטים סובלים עדין מחסמים רבים שזקוקים לפתרונות. לפני כשבועיים פורסם דוח להסרת חסמים בהתחדשות עירונית, עליו חתומות ראש אשכול נדל"ן במחלקת יעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים, עו"ד כרמית יוליס, ועו"ד אסתי בס ורהפטיג - אף היא ממשרד המשפטים. וזאת בשיתוף הרשות להתחדשות עירונית. הדוח עוסק בחסמים, ואף מציע דרכים לפתרונם.

סעיף מרכזי שכלול בו, מצביע על המצב הקיים בו נדרשת הסכמת 80% מבעלי הדירות במתחם, בכדי לקדם פרויקט. בהקשר זה מוצע להוריד את הרוב הנדרש לשני שלישים. חסם אחר בו נתקלים יזמים רבים שמסתערים על מתחמי פינוי-בינוי ומתחילים להחתים דיירים הוא נושא ההתמודדות עם עבירות הבנייה הרבות שקיימות בשטח. לעתים מדובר בדיירים שהשתלטו על שטח מהחצר המשותפת, ויצרו לעצמן מעין "דירת גן". או דיירים מהקומה העליונה שסידרו לעצמם במשך השנים מעין דירת גג. לצד אלה, כאמור, מתייחס הדוח שכולל 44 עמודים לסעיפים נוספים רבים.

ימים ספורים לאחר פרסום הדוח, חשף "גלובס" את כללי האתיקה החדשים שריכז פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין, ושמטרתם להסדיר את הכללים הנהוגים עבור עורכי דין שפועלים בתחום. נייר העמדה של הלשכה נכתב לאחר שבמשרד המשפטים, פנו אליהם בינואר האחרון ותיארו את המצב סביב כללי האתיקה כ"כשל שוק".

הצטרפו לשיחת אחד על אחד עם כרמית יוליס שמגיעה לענות על כל השאלות הבוערות.