חופשת קיץ באירופה? גרמניה תפתח מחדש את הגבולות ב-15 ביוני

גם אוסטריה הודיעה היום כי תפתח את הגבול עם גרמניה ב-15 ביוני • בעוד שגמרניה, צרפת ואוסטריה ישמרו על הגבול עם איטליה וספרד סוגרים, דווקא הגבול עם בריטניה, שנפגעה קשה מהמגפה, ייפתח מחדש

ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP
ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP

אם לא יירשמו התפרצויות חוזרות ומשמעותיות של נגיף הקורונה, גרמניה צפויה לפתוח את כל הגבולות היבשתיים שלה למדינות אירופה השכנות לכל המאוחר עד ה-15 ביוני; כך הודיע היום (ד') שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר, במה שמסתמן כצעד נוסף בדרך לחזרה לשגרה מסוימת באירופה, אחרי הסגרים וההגבלות שאיפיינו את החודשיים האחרונים ואת המאבק במגפת הקורונה.

גם אוסטריה הודיעה היום כי תפתח את הגבול עם גרמניה ב-15 ביוני, מה שיאפשר לתיירים גרמנים להגיע למדינה, המשוועת להכנסות מתיירות אחרי שעונת הסקי הופסקה מוקדם מהצפוי בגלל התפרצות הקורונה. במערב היבשת, צרפת ובריטניה הסכימו בימים האחרונים לפתוח את הגבול ביניהם, ולאפשר למשל לבריטים בעלי בתי קיץ בריביירה הצרפתית - וגם לתיירים מן השורה - לעבור בחופשיות. שתי המדינות הודיעו, לפי הדיווחים, כי אזרחיהן לא יהיו חייבים להיות בבידוד במשך 14 יום, כפי שהחוקים מורים לתושבי מדינות אחרות.

דיווחים כי אוסטריה התחייבה לשמור על הגבול עם איטליה סגור

ההכרזה של זיהופר הפכה לכותרות ראשיות בגרמניה, שבה רבים תהו כיצד תראה חופשת הקיץ הקרובה שלהם. "אם תהליך התפשטות המגיפה לא יתגבר", אמר זיהופר, "אם האוכלוסייה תמשיך להתנהג כיאות ולציית להוראות ותשמור על כללי היגיינה, אפשר להניח שמה-15 ביוני תהיה שוב תנועה חופשית". הגבול עם לוקסמבורג למעשה ייפתח כבר בסוף השבוע הקרוב. גם מול דנמרק מוכנה ממשלת גרמניה לפתוח את הגבול באופן מיידי, אך היא ממתינה להכרעה בעניין מצד קופנהגן.

לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, "בתמורה" לפתיחת הגבול איתה, אוסטריה התחייבה לשמור על הגבול עם איטליה סגור. איטליה נחשבת עדיין לאחד המוקדים הגדולים באירופה של תחלואת קורונה. בנוסף, "תמורת" פתיחת הגבול הגרמני-צרפתי, וגם הגבול הבריטי-צרפתי, פריז מתחייבת שלא לפתוח את הגבול עם ספרד, שגם היא מוקד תחלואה משמעותי.

לא ברור כיצד פתיחת הגבולות עם בריטניה, שבה התחלואה הגדולה ביותר באירופה ומספר המתים עבר רף של 32 אלף בני אדם, מתיישבת עם הכוונה לאפשר תיירות רק במדינות ש"השתלטו" על המגפה. בכל מקרה, הסכמים עם חלק ממדינות אירופה ואיסור על אחרות מתנגש עם עמדת הנציבות האירופית, שדורשת שלא תהיה "אפליה" בכללים לגבי חברות גוש אמנת שנגן, שמבטיחה תנועה חופשית ביבשת.