הלמ"ס: ירידה של 11.4% במכירת דירות בחודשים ינואר-מרץ

ברבעון הראשון של השנה נמכר כ-8,090 דירות חדשות • ביישובים רמת גן, הרצליה וקריית ים חלה ירידה במכירות הדירות • באור יהודה, ברחובות, בנתיבות, בתל אביב, בקריית גת ובטירת כרמל חלה עלייה במכירות

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב
דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

בשלושת החודשים ינואר-מרץ 2020 נמכרו כ-8,090 דירות חדשות. מדובר בירידה של 11.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים (אוקטובר-דצמבר 2019). כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים מגיעים מדיווח על הפרויקטים שבפיקוח משרד הבינוי והשיכון ומסקר טלפוני שנערך מול הקבלנים ומשרדי המכירות. על פי עדות עורכי הסקר הנתונים אינם שלמים בגלל משבר הקורונה ואולם, כבר עכשיו ניתן להבין שיש ירידה במכירת דירות בתקופה המדוברת.

בראש רשימת היישובים שבהם חלה ירידה במכירת דירות חדשות נמצאים רמת גן, הרצליה וקריית ים. בראש רשימת היישובים שבהם חלה עלייה במכירת דירות חדשות לעומת שלושת החודשים הקודמים נמצאות הערים אור יהודה, רחובות, נתיבות, תל אביב-יפו, קריית גת וטירת כרמל.

בסוף מרץ 2020 מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה (דירה חדשה שלא היה קיים לגביה חוזה מכירה חתום או שלא שולמו על חשבונה דמי קדימה) עמד על כ-37,750 דירות לעומת 37,740 דירות בסוף פברואר 2020.

מספר הדירות החדשות שלא למכירה (לשימוש עצמי של בעל זכויות הבנייה בקרקע, לקבוצות רכישה, להשכרה, לדיור מוגן, לעמותות, להוסטלים ולמעונות סטודנטים), שהחלה בנייתן בחודשים ינואר-מרץ 2020 עמד על כ-3,600 דירות. גם כאן מדובר בירידה של 11.3% לעומת שלושת החודשים הקודמים.

לפי סקירת הכלכלנית הראשית, שפורסמה אתמול, בחודש מרץ 2020 נרכשו 6,600 דירות, ירידה של 29% יחסית לחודש פברואר האחרון ושל 32% יחסית למרץ 2019. הצפי הוא שחודש אפריל יהיה אפילו גרוע יותר בגלל הצירוף של הסגר וחג הפסח.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מבהיר שזה לא שהמחירים ירדו, אלא רק כמות המכירות: "אני חושב שנתוני הלמ"ס מאד הגיוניים. הסיבה הראשונה היא שמאמצע מרץ אנחנו מצויים בסגר. כבר קודם לכן, הפעילות במשק הואטה בגלל האיתותים של הקורונה. הסגר גרם לכך שאנשים לא יגיעו למשרדי מכירות, לא יקיימו מפגשים פרונטליים, מה שמאד מקשה על הפעילות. הסיבה השנייה היא מצב הרוח הלאומי. כשאתה סגור בבית, העסק שלך חוטף מכה, או שאתה בחל"ת, אתה מחכה לראות מה יהיה".

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אכן, ענף הבנייה מתמודד עם מציאות מאתגרת של ירידה במכירות ובהיקף נמוך מאוד של בנייה, בשל מחסור בעובדים והקשחת תנאי המימון. על מי שמעורב בענף ובהחלטות לגביו לזכור, כי הביקוש הגולמי לדירות לא השתנה והוא נגזר מהגידול במשקי הבית בישראל ולא ממגבלות 'כוח עליון' כזה או אחר שמטבעו הוא זמני ולא משקף מציאות ארוכת טווח. ככלל, שוק המגורים בישראל יציב וצומח לאורך שנים. המערכת הפיננסית והממשלה חייבות לפעול עכשיו יחד, כדי להתניע מחדש ובמהירות מקסימאלית את ענף הבנייה ובדגש על שוק המגורים. אנחנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות להעמיד לענף מימון זמין בתנאים שמתאימים לקושי בו אנחנו שרויים, ולייצר קרקע נוחה לבונים ולרוכשי הדירות לקצר את הזמן של החזרה המלאה לפעילות".