בתוך כחודש: ישראייר צפויה להפעיל טיסות לפאפוס

זאת כחלק מהסכם ההדדיות בין קפריסין וישראל, שיבטל את חובת הבידוד לתיירים ויחיל שקיפות לגבי מצב הנדבקים בשתי המדינות • הסכמים נוספים שנבחנים כוללים מדינות נוספות כמו מונטנגרו, סלובניה, זנזיבר, סרביה וגיאורגיה

פאפוס, קפריסין / צילום: שאטרסטוק
פאפוס, קפריסין / צילום: שאטרסטוק

לצד בניית הליך טרום טיסה בנתב"ג, מנועי המטוסים מתחילים להתחמם. היעד הראשון שככל הנראה תתבצע אליו טיסה מישראל של חברת ישראייר הוא פאפוס בקפריסין.

הטיסה שמתוכננת לאמצע חודש יוני תתקיים לא רק לפי נהלי הליך טרום הטיסה החדש, אלא על בסיס הסכמים בין שתי המדינות. הסכמי ההדדיות הללו יהוו את הבסיס להשבת התעופה והם יקבעו שבין שתי המדינות שיהיו חתומות על הסכמים לא רק שתבוטל חובת בידוד על התיירים אלא שגם תתקיים שקיפות מלאה בכל הנוגע לבדיקות, מספר חולים והתפרצות הקורונה במידה ותהיה כזו. צוות בינתחומי, שכולל את נציגי משרדי התחבורה, הבריאות, החוץ והתיירות, יתעדכן בשוטף על הנעשה במדינות שמולן נכרתו הסכמים כאשר במידת הצורך תנאי ההסכמים ישונו.

ההסכמים יכללו גם הצהרות מכיוון הנוסע, הצהרת בריאות והצהרה כי הוא מבין ומכבד את המגבלות, כך למשל שאחרי הנחיתה במדינה שעמה יש הסכם הוא אינו ממשיך ליעד שלישי. הנוסע גם מודע לכך שהוא ייבדק בנמלי התעופה (בדיקת חום).

הסכמי ההדדיות הללו כאמור שבירים והן חברות התעופה והן הנוסעים נוטלים על עצמם סיכון במקרים בהם יוחלט על סגירת שערים מחדש. ולכן על הנוסעים לוודא כי תנאי הרכישה כוללים אופציית ביטול בהחזר כספי מלא. ההסכמים בין המדינות מפרטים גם את נהלי השירותים המקיפים, כלומר הסעות לשדה התעופה, התנהלות בשדה התעופה בטיסה ובאירוח. הפעילות של ישראייר היא ניסיונית והציפייה שהיא תגדל לתוך הקיץ.

ישראייר רקחה שיתוף פעולה עם מלונות בפאפוס שבבעלות איסתא ופתאל בכדי לוודא כי נהלי התו הסגול מיושמים בהם. הטיסות לפאפוס יכללו מכירה של חבילות נופש ושל טיסות בנפרד.

במקביל העלתה ישראייר את תדירות הטיסות שלה לאילת משתי טיסות ביום לארבע טיסות. אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר עדכן את עבדי החברה, כי התקבלו אישורים עקרוניים משני בנקים לקבלת הלוואה בהיקף 90 מיליון שקל ותקרת מסגרת האשראי של החברה הועלתה ל-115 מיליון שקל. ערבות המדינה היא בשיעור של 75% מהסכום הכולל. ההלוואה צפויה להתקבל בחודש יוני.

צפי להסכם גם בין ישראל וגאורגיה

הסכמים נוספים שנבחנים כוללים מדינות נוספות שאינן חלק מהאיחוד האירופי ובהן מונטנגרו, סלובניה, זנזיבר, סרביה (בלגרד) וגיאורגיה. יתרה מכך, היום הצהיר ראש ממשלת גאורגיה ג'ורג' גאחאריה כי "ישראל תהיה המדינה הראשונה, כך נראה, שעמה יהיה לנו מסדרון ירוק ובטוח לתיירות".

בהודעה שפורסמה הוא צוטט באומרו "אנחנו מנהלים מגעים מוצלחים עם מספר מדינות בכיוון זה שיסתיימו בקרוב עם תוצאה טובה עבורנו. ישראל תהיה המדינה הראשונה מבניהן כך נראה, שעמה יהיה לנו מסדרון ירוק ובטוח שיאפשר לתיירים ממנה לבקר בגאורגיה. כמובן ,שגאורגיה תעשה כמיטב יכולותיה לארח את התיירים בדרך שתתאים לארצנו ונשמור על בריאותם".

בתוך דבריו ניכרת המגמה שאכן תשקף את ההסכמים - למרות שמדובר בהסכמים הדדיים רוב התנועה תהיה מישראל החוצה. מחירי החופשה בישראל יהוו מחסום לתיירים מהמדינות שעמן נרקמים הסכמים להגיע לנפוש בישראל. מי שיתמודדו עם התחרות הזו יהיו מלונאי ישראל שמשוועים לתיירים, ובעיקר לתיירי הפנים שאמורים להתניע מחדש את התעשייה.