אשראי לממשלה החדשה: S&P מאשררת את דירוג האשראי של ישראל

בחברה מציינים כי המהלכים הפיסקאליים והמוניטריים שביצעה ישראל בעת משבר הקורונה יתרמו להתאוששות המשק • האנליסטים של החברה מציינים כי על אף שבטווח הקרוב הגירעון הממשלתי יגדל, מדיניות הממשלה החדשה תביא להפחתת הגירעון בסופו של דבר הוא יחזור יעד של מתחת ל-3%

בנימין נתניהו  / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה שלAA- והותירה את תחזית הדירוג על 'יציבה'. המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל החוב הגבוה יחסית וכן סיכונים גיאו-פוליטיים.
נציגי חברת הדירוג מדגישים בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל דוגמת כלכלה מגוונת, חשבונות חיצוניים חזקים, נתוני מאקרו כלכליים איתנים ומסגרת מוניטרית גמישה.

ב-S&P מתארים את מהלכי הממשלה להתמודדות עם המשבר הכלכלי שגרמה התפרצות נגיף הקורונה ובראשם תוכנית הסיוע הממשלתית בהיקף 100 מיליארד השקלים. בחברה מציינים כי המהלכים הפיסקאליים והמוניטריים שביצעה ישראל הם בהיקף של 7.5% מהתוצר ולהערכת החברה הם יתרמו להתאוששות המשק במהרה ולחזרתו למסלול הצמיחה הטבעי. בנוסף מציינים בחברה הבינ"ל כי ההסכם להקמת ממשלת אחדות מסיים את תקופת אי הוודאות ואת חזרת היכולת לבצע מהלכים משמעותיים ארוכי טווח.
הודעתה של S&P באה לאחר שחברת דירוג האשראי המתחרה מודי'ס הנמיכה את תחזית דירוג לה מ'חיובי' ל'נייטרלי' צעד שמשמעותו שהחברה חזרה בה מהכוונה להעלות את דירוג האשראי. מאחר וישראל מדורגת על-ידי מודי'ס ברמה אחת מתחת לדירוג שלה ב-S&P ובפיץ' העריכו בשווקים כי המהלך של מודי'ס עשוי להשפיע גם על S&P - אך כאמור זו לא הורידה את תחזית הדירוג שלה.

שר האוצר, משה כחלון אמר בתגובה להודעת S&P כי "המצב הכלכלי הטוב אפשר לנו לנהל מדיניות כלכלית שהובילה לצמצום הפערים החברתיים תוך חיזוק מעמד הביניים. אני שמח לראות כי חברות דירוג האשראי, על אף משבר הקורונה העולמי, ממשיכות להאמין בכלכלת ישראל וביכולתה לשוב לאיתנות פיננסית". החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי " אישרור הדירוג של מדינת ישראל על-ידי חברה נוספת תוך כדי המשבר משקף את אמון חברות הדירוג והגופים הבינלאומיים בכלכלת ישראל ומדגיש את התמודדותה הטובה של המדינה הן במישור הבריאותי והן במישור הכלכלי. כמו כן, מצוינת הגישה המיטבית של מדינת ישראל לשווקי ההון כפי שהשתקפה בהנפקות האחרונות"
באוצר מציינים את האמון שמביעה S&P כי הממשלה החדשה שתוקם תגלה אחריות פיסקלית, כך שלמרות הגירעון החריג שנוצר לאור משבר הקורונה והעובדה שבישראל לא מכהנת ממשלה קבועה קרוב לשנה וחצי, החברה מעריכה כי הצעדים לסגירת הגירעון יעמדו בראש סדר העדיפויות של קובעי המדיניות.

ב-S&P מעריכים כי כלכלת ישראל צפויה להתכווץ בשנת 2020 בשיעור ממוצע של 5.5%, במסגרת המיתון הראשון בישראל מזה שני עשורים. עם זאת, ב-S&P צופים כי הכלכלה תתאושש ותצמח ביותר מ- 6% בשנת 2021. האנליסטים של החברה מציינים כי הגירעון הממשלתי יגדל למעל 10% מהתמ"ג ושיעור החוב הממשלתי נטו יעמוד על כ- 71% בשנת 2020. ואולם להערכת החברה מדיניות הממשלה החדשה תביא להפחתת הגירעון ל-5% בשנת 2021 ויחזור ליעד של מתחת ל-3% בשנים 2022-2023. S&P מציינת בהודעתה כי מדינת ישראל נהנית ממדיניות מוניטרית גמישה וכן מגישה טובה לשוקי ההון. האנליסטים מציינים לטובה את ההנפקות בחו"ל שישראל ביצעה מפרוץ המשבר - בהיקף כולל של 10 מיליארד דולר - ובמיוחד את הנפקת איגרת החוב ל- 100 שנה, המעידה, לדעת האנליסטים, על אמון המשקיעים בכלכלה הישראלית לטווח הארוך.