הדמוקרטים הצליחו לאשר חבילת חילוץ ענק, אך יתקלו בקשיים בסנט

בית הנבחרים האמריקאי אישר ברב זעום חבילת חילוץ בהיקף 3 טריליון דולר • עם זאת, החבילה לא צפויה לקבל את אישור הסנט האמריקאי, בו יש רוב רפובליקאי שמתנגד

ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים / צילום: Tom Brenner, רויטרס
ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים / צילום: Tom Brenner, רויטרס

בית הנבחרים האמריקאי הצליח לאשר אתמול בקושי רב חבילת חילוץ בהיקף 3 טריליון דולר להתמודדות עם מגפת הקורונה ולהקלה על המשק האמריקאי. החבילה עברה ברוב זעום של 208 תומכים, לעומת 199 מתנגדים. 14 דמוקרטים הצביעו נגד, ורפובליקאי אחד תמך. עם זאת, חבילת החילוץ תתקשה לקבל את אישור הסנט האמריקאי, בו יש רוב רפובליקאי שמתנגד.

מאז מרץ האחרון, הקונגרס וממשל טראמפ אישרו ארבע חבילות חילוץ, בהיקף כולל של 3 טריליון דולר. כעת ישנה מחלוקת לגבי חבילת החילוץ החמישית, הן מבחינת היקפה והן מבחינת סעיפיה. ביום חמישי האחרון אמר הסנטור מיץ' מקונל, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקאית בסנט, כי הוא לא מתכוון לתמוך בהצעה הדמוקרטית, שהגישה יו"רית בית הנבחרים ננסי פלוסי. בהתייחסות לחבילת החילוץ, אמר מקונל כי פלוסי "פרסמה קטלוג של 1,800 עמודים שכולל מוזריות שמאלניות וקראה לו הצעת חוק להקלות בשל הקורונה". 

חבילת החילוץ כוללת, בין השאר, כמעט טריליון דולר לתמיכה במדינות בארה"ב שנקלעו לקשיים; סבב נוסף של תשלומים ישירים לאזרחי ארה"ב, בהיקף של עד 6,000 דולר למשק בית; 200 מיליארד דולר לעובדים חיוניים; 75 מיליארד דולר לבדיקות לנגיף הקורונה; הארכת קצבאות האבטלה הפדרליות השבועיות; 175 מיליארד דולר לתמיכה בתשלום שכ"ד, משכנתה ושירותיים חיוניים נוספים; 15% תוספת לתוכנית SNAP, שמספקת תלושי מזון לנזקקים; 10 מיליארד דולר מענקי תמיכה לעסקים קטנים שנפגעו מהמשבר. 

בנוסף, בית הנבחרים אישר הצבעות בעזרת בא כוח ועבודה מרחוק בוועדות כדי להקל על עבודת המחוקקים בעת מגפת הקורונה. 

התפרצות הקורונה פגעה קשה בארה"ב. במדינה יש מעל ל-1.4 מיליון נדבקים ומעל ל-86 אלף מתים - הפגיעה הקשה ביותר מבין כל מדינות העולם. מתחילת המשבר, מעל ל-36 מיליון אמריקאים הגישו בקשות לדמי אבטלה.