שלמה רודב הכניס את סרצ'לייט לבעיית שליטה מול משרד התקשורת

בהמלצת שלמה רודב ושלושה דירקטורים בבזק, האסיפה הכללית דחתה שינוי תקנון שדרש משרד התקשורת על-מנת להקשיח את פיקוחו על הנעשה בחברה

שלמה רודב, יו"ר דירקטוריון בזק / צילום: תמר מצפי
שלמה רודב, יו"ר דירקטוריון בזק / צילום: תמר מצפי

האם דירקטוריון בזק משתלט על בזק  ומונע מחברת סרצ'לייט לממש את שליטתה? אם לשפוט על-פי המהלך מסוף השבוע, נדמה כי יו"ר דירקטוריון בזק שלמה רודב, ביחד עם שלושה דירקטורים חיצוניים, חצה את הרוביקון וביצע מהלך שמנוגד לעמדת סרצ'לייט באופן שמעמיד אותה כמי שמפרה את דרישות היתר השליטה של משרד התקשורת.

האסיפה הכללית בבזק אישרה ביום חמישי האחרון את שינוי התקנון בחברה ומנעה מסרצ'לייט לעמוד בתנאים שקבע היתר השליטה שהציב משרד התקשורת. המשמעות היא שסרצ'לייט נמצאת כעת בבעיה גדולה מול משרד התקשורת ותידרש לתת הסברים למה שקרה, ואם המשרד יחליט שהוא לא משנה את עמדתו כל היתר השליטה יהיה בסכנה.

הדירקטורים החיצוניים אמנון דיק, עדית לוצקי וזאב וומברנד, הציגו בדירקטוריון בזק, חוות דעת הנסמכת על חוות דעתו של פרופסור אסף חמדני, שקוראת שלא לשנות את תקנון החברה, וזאת בטענה ששינוי התקנון אינו חוקי. שינוי התקנון הוא חובה שסרצ'לייט לקחה על עצמה במסגרת קבלת היתר השליטה ממשרד התקשורת ולכן עמדת הדח"צים למעשה קראה תיגר על סרצ'לייט ומעמידה אותה במצב שהיא עשויה תאורטית להפר דרישה של משרד התקשורת.

סרצ'לייט הופתעה לגלות לפני כחודש וחצי שרודב דרש מנציגיה בדירקטוריון (נציגי ביקום) לצאת מהישיבה בטענה שהם נמצאים בניגוד עניינים. רודב הסתמך על חוות דעת שקיבל מהיועץ המשפטי של דירקטוריון בזק עו"ד אודי אפרון, ממשרד מ. פירון ושות'. כך נוצרה מתיחות מול ביקום והתוצאה הייתה שלאסיפה הכללית הועלתה ההצעה של ביקום וההצעה של דירקטוריון בזק להתנגד לשינוי התקנון.

שינוי התקנון כולל תיקון בשלושה סעיפים: התיקון הראשון הוא שבזק צריכה לדווח למשרד התקשורת על החזקות חורגות ב. שבזק תדווח למשרד התקשורת על בעלי עניין שמחזיקים מעל ל-5% ממניות החברה, ו-ג. שהוא התיקון הבעייתי שאומר שלא תשונה שיטת המינוי של הדירקטורים, בלי אישור של משרד התקשורת. המטרה היא למנוע מצב של בעלי מניות שמתארגנים כדי לבצע מינויים של דירקטורים וכך לכאורה להשתלט על החברה. מכיוון שמדובר בתיקונים שמופיעים בצו הבזק בסרצ'לייט לא ראו בכך עניין מהותי ובמו"מ עם משרד התקשורת הסכימו שהם יופיעו גם בתקנון.

ביקום הגיבה להחלטת דירקטוריון בזק ושלחה מכתב החתום על-ידי תומר ראב"ד מנכ"ל החברה, הקובע כי לדירקטוריון אין סמכות להתערב בעניין. אלא שמה שנוצר כעת הוא שבאסיפה הכללית התקבלה עמדת דירקטוריון בזק. מה שיעמיד את ביקום וסרצ'לייט במצב חסר תקדים מול משרד התקשורת. מעבר לכך, דירקטוריון בזק יוכל תאורטית להחליט למנות עוד דירקטורים ובכך לייתר את שליטתה של ביקום בבזק.

משרד התקשורת רצה למעשה דרך צו הבזק לקבוע שבעלי מניות שמתארגנים למנות מינוי משותף של דירקטור דרך הדבר צריך להיות באישורו. המשרד רצה לסגור עוד פירצה תאורטית שאם למישהו יהיה רוב הוא יוכל לשנות את שיטת מינוי הדירקטורים באופן שיכול להשפיע על השליטה. סרצ'לייט לא ראתה בזה שינוי של המצב הקיים. אלא להיפך שימור של השיטה הקיימת ולכן הסכימה.

כעת הכל כאמור השתנה ומה שעומד בעיקר על סדר היום הוא מערכת היחסים בין סרצ'לייט לשלמה רודב יו"ר הדירקטוריון מטעמה שלמעשה מעמיד את שליטתה בבזק בספק.

באסיפה הכללית אושר גם מינויו של תומר ראב"ד מנכ"ל ביקום כדירקטור, אך כרגע אין לביקום רוב בדירקטוריון.