דואר ישראל | בלעדי

דואר ישראל ורשות החברות חוזרים לתהליך ההפרטה

סיכמו על הוצאה לפועל של מתווה ההפרטה למכירת 20% למשקיע חיצוני • ההחלטה על ההפרטה התקבלה ביולי 2018 אך נעצרה בשל הבחירות והעיכובים בהקמת הממשלה

דואר ישראל / צילום: רויטרס
דואר ישראל / צילום: רויטרס

המאמץ להפרטת דואר ישראל יחודש, וזאת בעקבות בקשה של הדואר מרשות החברות הממשלתיות, שהסכימה לכך.

הפרטת הדואר נעצרה בשל הבחירות והעיכובים בהקמת הממשלה, וכעת עם הקמת הממשלה החדשה פנתה דואר ישראל וביקשה לקדם מחדש את התהליך, שבו בשלב הראשון יימכרו 20% ממניות החברה לידי משקיע חיצוני.

הפרטת דואר ישראל כבר קיבלה את כל האישורים מרשות החברות ומהממשלה, ולכן לא צריכה לעבור שוב את כל התהליכים, אלא להוציא את המכרז ולבקש הצעות ממשקיעים פרטיים לרכישת 20% מהחברה. רשות החברות תומכת במהלך, ושני הגופים יתחילו במשותף בבקשה להצעות.

ההפרטה כעת, בעיצומו של משבר כלכלי, מביאה עימה סיכונים, וזאת על רקע א-הוודאות הגדולה במשק.

משקיעים שיגלו עניין בחברה יידרשו להתמודד עם הבעיה המרכזית של הדואר, והיא חובת השירות האוניברסלי שגוררת עלויות כבדות מאוד של 60-70 מיליון שקל בשנה.

ההחלטה על ההפרטה התקבלה ביולי 2018 באמצעות ועדת שרים לענייני הפרטה. בין היתר הוחלט למכור עד ל-40% ממניות החברה בשני שלבים: שלב ראשון - מכירה פרטית של 20% ממניות המדינה בחברה שיוקצו למשקיע פרטי. בשלב השני, לאחר המכירה הפרטית, תפעל רשות החברות למכירה של מניות נוספות דרך הנפקה בבורסה. בכל מקרה, על-פי ההצעה, המדינה לא תרד בהחזקותיה בחברה מתחת ל-60%.