ממשלת חירום | סיקור שוטף

הושבעה הממשלה החדשה: 73 ח"כים הצביעו בעד

נתניהו: "בחירות רביעיות היו עולות 2 מיליארד שקל, העלות של הממשלה הרחבה היא 85 מליון שקל" • גנץ ברך את נתניהו: "פעלנו יחד במלחמת צוק איתן, ואין לי ספק שנצליח גם בממשלה זו" • שטייניץ ימשיך בתפקידו כשר האנרגיה • לשידור החי ממליאת הכנסת ולרשימת השרים המלאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אלה תפקידי השרים בממשלה ה-35:
שר האוצר: ישראל כ"ץ
שר הבריאות: יולי אדלשטיין
סגן שר הבריאות: יואב קיש
שר הביטחון: בני גנץ
שר במשרד הביטחון האחראי על הנושאים האזרחיים: ח"כ מיכאל ביטון
השר לביטחון פנים: אמיר אוחנה
סגן השר לביטחון הפנים: גדי יברקן
שר המשפטים: אבי ניסנקורן
שר התקשורת: יועז הנדל
שר הכלכלה: עמיר פרץ
שר החוץ: גבי אשכנזי
שר השיכון: יעקב ליצמן
שר הפנים: אריה דרעי
שר הנגב והגליל: אריה דרעי
שר התרבות והספורט: חילי טרופר
שר החקלאות: אלון שוסטר
השרה לשוויון חברתי: מרב כהן
שר הרווחה והעבודה: איציק שמולי
השרה לחיזוק וקידום קהילתי: אורלי לוי-אבקסיס
שרת העלייה והקליטה: פנינה תמנו-שטה
שר המדע והטכנולוגיה:  יזהר שי
השר להגנת הסביבה: זאב אלקין. רוטציה עם מיקי חיימוביץ', שתתמנה לתפקיד בעוד שנה וחצי
שר הדתות: הרב יעקב אביטן (שר חיצוני)
שרת התפוצות: עומר ינקלביץ'
השרה לעניינים אסטרטגיים:  אורית פרקש
שר התיירות: אסף זמיר
שרת התחבורה והתשתיות: מירי רגב
השר המקשר בין הממשלה לכנסת: דודי אמסלם
שר החינוך: יואב גלנט
שר האנרגיה: יובל שטייניץ
השרה להגנת הסביבה: גילה גמליאל
השר להשכלה גבוהה ומשלימה והשר למשאבי המים: זאב אלקין
השרה לענייני התיישבות: ציפי חוטובלי

17:40

נגמרה השבעת הממשלה. בקרוב תתקיים ישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35 בכנסת.

17:00

בתום נאומו של יריב לוין, נערכה הצבעת האמון בממשלה. 73 ח"כים הצביעו אמון בממשלה, ו-46 הצביעו נגדה. יו"ר הכנסת לוין אמר: "יש לישראל ממשלה בשעה טובה, אחרי המתנה כה ארוכה".

מינוי יריב לוין ליו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 מינוי יריב לוין ליו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

16:50

ח"כ יריב לוין נבחר ברוב של 71 ח"כים לתפקיד יו"ר הכנסת ה-23.

בנאום הפתיחה שלו אמר לוין כי העשייה הציבורית היא משאת הנפש שלו, מילדותו. "נכנסתי לכנסת לפני 25 שנים כעוזר פרלמנטרי. אז הודעות לחבר במליאה היו מועברות באמצעות פתקים, דרך סדרנים. אני זוכר שיום אחד הוצע לי להיכנס למליאה, אבל ראיתי בכך זכות מלאה, עניין של יראת כבוד, זכות של מי שזכו באמון של אזרחי ישראל, הם 120 חברי הכנסת. כך אני רואה את הדברים היום, הכהונה בכנסת, אינה מובנית מאליו. זו אחריות כבדה. לבצע את השליחות בסגנון ראוי ומתוך נאמנות לדרך".

״מעמדו העצמאי של הפרלמנט הוא אבן יסוד, במיוחד בישראל. זכינו לחיות בתקופה בה לפרלמנט יש מעמד משלו. מה שהיה בגדר חלום עבור דורות, התגשם עבורנו. אל לנו להקל בכך, במשטר דמוקרטי תקין 3 רשויות השלטון מכבדות אחת את רעותה וזה מתבטא בהימנעות מהסגת גבול של הרשויות האחרות", אמר לוין. 

13:55

יו"ר האופוזיציה המיועד, ח"כ יאיר לפיד אמר במהלך הנאום:

"בבניין הזה בפוליטיקה, הקורונה היא תירוץ לעשות מסיבה מושחתת על חשבון משלם המסים. אחרי כל דיבוריכם על ממשלת חירום, אתם מקיימים את הממשלה הבזבזנית ביותר בתולדות המדינה. 52 משרדים. יש בישראל היום, פחות מ-50 איש מונשמים, אבל יותר שרים וסג"שים, אפשר לשים שר ליד מיטה". 

עוד אמר לפיד, "בחיים האמיתיים, אדם עם כתב אישום לא יכול להיות מורה או נהג של שר או לא יכול להתקבל לבה"ד 1 להיות קצין. אף אחד לא יפקיד חיילים בידי אדם עם כתב אישום אך בבניין הזה, הפקרתם את המדינה ואתם נשבעים אמונים לאדם שעומד למשפט".

13:50

במהלך נאום ראש הממשלה נתניהו הוא הודיע על מינוי 19 שרים חדשים, וזאת על אף שלפי ההסכם הקואליציוני הוא אמור היה למנות 18 שרים מן הצד שלו ולאפשר לגנץ למנות 18 שרים מטעמו. יצוין שאת משרת ראש הממשלה סופרים כאחד מן השרים, ולכן חוץ מאשר נתניהו אמורים היו להיות עוד 17 שרים.

נתניהו וארדן, השבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת
 נתניהו וארדן, השבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

תוך כדי נאום נתניהו , יצאו 2 הודעות נוספות מלשכתו על מינוי ציפי חוטובלי לשרת ההתיישבות וצחי הנגבי לשר במשרד ראש הממשלה (ובהמשך יחליף את חוטובלי).

13:42

ח"כ בני גנץ נאם אחרי נתניהו ואמר "תם המשבר הפוליטי הגדול בתולדות המדינה. הגיע הזמן לסיים את עידן השיסוי והפילוג ולהתחיל בפיוס. למנהיגים נותרו שתי אפשרויות, אחדות או סוג של מלחמת אחים. העם אמר לנו, הפסיקו לריב ביניכם ותתחילו לעבוד עבורנו. לקחנו הכרעה קשה.

בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת
 בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

אנחנו עדיין בעיצומו של מאבק רפואי קשה, עם השלכות כלכליות בקנה מידה היסטורי בארץ ובעולם".

13:30

באשר לנושא הסיפוח, נתניהו אמר:

"הגיע הזמן להחיל את החוק הישראלי על הגדה המערבית. החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה המערבית לא תרחיק את השלום אלא תקרב את השלום כי המתנחלים יישארו בבתיהם בכל הסדר קבע". הוא ציין כי הדבר מתרחש בזכות כך שהוא פעל באופן אישי במשך שנים, בגלוי ולא-בגלוי לקדם את הנושא מול ארה"ב.

לסיום נאומו אמר נתניהו "זו הפעם החמישית שיש לי את הכבוד להקים את הממשלה בישראל. אנשים שואלים אותי, מהיכן אתה שואב את הכוחות לעשייה בתנאים הלא פשוטים, שאני ומשפחתי נמצאים מולם יום-יום שעה-שעה. עברנו ימים של קושי וראינו את רוח העם ואת ההתגייסות. אבל כיום כבר פה מקננת רוח קטנונית וגסה… אני שואב את הכוחות מרעייתי שרה ומבני הנפלאים יאיר ואבנר שהם משענת חיי".

את דבריו הוא אמר אל מול קריאות מן האופוזיציה שמקומו צריך להיות בכלא.

נשיא המדינה ראובן ריבלין בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת
 נשיא המדינה ראובן ריבלין בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

13:10

ראש הממשלה נתניהו פתח את ישיבת השבעת הממשלה בדברי ברכה לח"כ בני גנץ: "פעלנו יחד במלחמת צוק איתן, ואין לי ספק שנצליח גם בממשלה זו". 

עוד אמר נתניהו כי "זה יום חשוב למדינת ישראל, הממשלה החדשה הוקמה ברצונם של רוב האזרחים והיא תשרת את כל האזרחים, יהודים ולא יהודים כאחד".

עוד אמר נתניהו: "אם היינו הולכים לבחירות רביעיות זה היה עולה 2 מיליארד שקל נוספים, העלות של הממשלה הרחבה היא 85 מליון שקל. מעשה המרכבה של הממשלה, הצריך פשרות וויתורים כואבים מכולם. במיוחד מן המפלגה שלי. אבל זה מתחייב מדוחק השעה, עם משבר הקורונה המטלטל אותנו". 

במליאת הכנסת, צעקו מספר חברי כנסת "שוחד מרמה והפרת אמונים". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נואם בהשבעת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 ראש הממשלה בנימין נתניהו, נואם בהשבעת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

12:55

ראש הממשלה החלופי ויו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, דורש שלשכת ראש הממשלה החלופי תהיה ממוקמת בתוך משרד ראש הממשלה. הדבר אמור להתרחש מיד אחר ההשבעה.

בכחול לבן מסרו ל"גלובס" כי זה לא אמור להתחיל מחר, אבל כן בהמשך. בליכוד מספרים כי נתניהו לא ימהר להכניס את גנץ למבנה, ועשוי "למרוח" זאת.

בתוך כך, בלשכת גנץ מתכוונים לבצע את המינויים הבאים: 

הוד בצר, שהיה היועץ המיוחד של גנץ בתקופת הרמט"כלות, יכהן כמנכ"ל משרדו (משרד הבטחון או משרד ראהמ חלופי); המשנה ליועץ המשפטי לשעבר, עו"ד אבי ליכט, יכהן כמשנה למנכ"ל, ובשלב הבא הוא יהיה מיועד לתפקיד מזכיר הממשלה; מעיין ישראלי תכהן כראש מטה שר הביטחון. 

12:10

השבעת הממשלה ה-35 יוצאת היום לדרך תחת חלוקת ופיצול תיקים שטרם נראה בישראל.

החל מן השעה 13:00 תתכנס המליאה לאשר את יו"ר הכנסת החדש, יריב לוין, ולהשביע כ-34 שרים, ביניהם משרות שרים שהומצאו על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים, כגון משרדו של זאב אלקין לתפקיד הממונה על ההשכלה הגבוהה ועל תחום המים (מתוך משרד האנרגיה) וכן השרה לחיזוק קהיליות, אורלי לוי-אבקסיס; זאת בנוסף למשרדי ממשלה אחרים שהורכבו בשנים האחרונות כדי לרצות פוליטיקאים, כגון משרד המודיעין, שהוא נטול סמכויות ביצוע; או משרד לשוויון חברתי, שהוא ליקוט של משרד הגמלאים והמשרד לעניינים מגדריים.

כזכור, ביום חמישי אמורה הייתה להיערך השבעת הממשלה ה-35, אחרי שנדחתה מיום רביעי שעבר. נתניהו לא הספיק להשלים את חלוקת התיקים לשריו, נוכח מרירות של בכירים רבים בליכוד, כגון סגן השר אבי דיכטר, השר צחי הנגבי וחבר הכנסת ניר ברקת. לברקת הובטח להיות שר האוצר בממשלה ה-35, אך התפקיד ניתן לישראל כ"ץ. 

ח"כ ניר ברקת, שבמהלך הקמפיין הוצג כאמור כשר האוצר הבא של הממשלה, מסר כי הוא מברך על הקמת הממשלה החדשה. "אני שמח שתרמתי את חלקי למען המטרה, גם אם לא אכהן כשר. אני רץ למרחקים ארוכים, ואמשיך לפעול בכל כוחי למען המדינה", אמר. 

11:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט כי השר יובל שטייניץ ימשיך בתפקידו כשר האנרגיה.

נתניהו מסר: "אני שמח לבשר כי השר שטייניץ ימשיך להיות שותף מרכזי בממשלה שתוקם בתפקידו כשר האנרגיה. השר שטייניץ הוביל את גיבוש מתווה הגז ויישומו כחלק מהפיכתה של מדינת ישראל למעצמת אנרגיה. כמו כן, קידם את הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל". 

השר שטייניץ מסר: "אני מודה לראש הממשלה. אשמח להמשיך לשרת את מדינת ישראל במשימות החשובות בתחום האנרגיה ובממשלה בכלל". 

9:50

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את השר זאב אלקין לתפקיד השר להשכלה גבוהה ומשלימה ולתפקיד השר למשאבי המים. בחלק השני של הקדנציה יכהן בתפקיד שר התחבורה.

כמו כן, השר אלקין יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, ממלא-מקום ראש הממשלה בראשות קבינט עלייה, קליטה ותפוצות והשר האחראי על ארגון "נתיב" (לשכת הקשר). השר אלקין ימשיך לעמוד בראש הוועדות המשותפות עם ממשלות רוסיה, אוקראינה קזחסטן ואזרבייג'ן. כמו כן, השר אלקין ירכז את הטיפול בבית הדין הבינלאומי בהאג.

המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה יכלול את הות"ת, מל"ג, החברה למתנ"סים, יד ושם והאגפים הבאים ממשרד החינוך: אגף חינוך מבוגרים, אגף תרבות יהודית, מינהל חברה ונוער (ללא היחידות הקשורות באופן ישיר לחינוך הפורמלי) ואגף בכיר לקשרי חוץ ויונסקו.

המשרד למשאבי המים יכלול את רשות המים, מקורות, תאגידי מים וביוב וכל נושאי המים שהיו באחריות משרד האנרגיה.

9:00

סבב מינוי השרים לממשלה ה-35 נמשך הבוקר (א'). על נתניהו להודיע על השלמת המינויים עד לשעה 13:00 בצהריים, אז יחל טקס השבעת הממשלה בכנסת. הטקס ייערך ללא קהל, כשביציע העיתונות יושבים שרים ו/או חברי כנסת, וזאת בשל התנהלות הכנסת בריחוק במהלך ימי הקורונה.

נתניהו הודיע הבוקר על מספר מינויים סופים לשרים. השר יואב גלנט ימונה לשר החינוך, והשרה גילה גמליאל תמונה לשרה להגנת הסביבה. שר האנרגיה יובל שטייניץ לא קיבל תפקיד בשלב הזה, ושר האנרגיה המיועד הוא ככל הנראה ניר ברקת.

שורה של בכירים נוספים בליכוד מתוך העשירייה הראשונה בפריימריז לא ימונו לשרים. ביניהם ניתן למצוא את גדעון סער (מקום 4 בפריימריז האחרונים), את אבי דיכטר (מקום 10 בפריימריז) ואת זאב אלקין (מקום 11).

גם צחי הנגבי וציפי חוטובולי, הממוקמים בעשירייה השנייה, טרם קיבלו הודעות על המינויים שלהם, והתסכול במפלגה רב בשלב הזה.

בכחול לבן, היו"ר ח"כ בני גנץ הודיע על השלמת המינויים ביום חמישי. כל 15 חברי הכנסת שבסיעתו מונו לתפקידים בכירים, ועל כן במפלגה לוחצים על הרחבת החוק הנורווגי, כך ששרים ממפלגתו יוכלו להתפטר, והבאים בתור ברשימה ייכנסו לכנסת.